Заради африканската чума по свинете администрацията прави нови промени в Наредба 44 за ветеринарномедицинските изисквания към животновъдните обекти, според които вместо досегашните пет прасета за угояване стопаните ще гледат в личните си дворове максимум 3 - и то без свине-майки. Проектът е качен за обсъждане на страницата на министерството на земеделието и по него ще върви обсъждане до 15 ноември.
Допускат се най-много отглеждането на две крави и телета, две еднокопитни животни, десет възрастни зайци с приплодите им, но не повече от сто броя общо, петдесет възрастни птици, независимо от вида, сто бройлера или подрастващи птици, независимо от вида и пет пчелни семейства.
Значително се завишават изискванията към отглеждането на животни за лични нужди, като площта за отглеждане на едно животно не трябва да е по-малко от 1 кв.м., трябва имат ограден двор, който да не допуска влизането на гризачи или други животни. Стопаните ще са задължени да използват съоръжения и инвентар, позволяващ цялостно и ефективно почистване, дезинфекция, дезинсекция и дератизация. Трябва да имат хранителни корита с размери от 30 см до 35 см дължина, от 30 см до 35 см широчина и с височина на предния ръб 20 см и поилки. При излизане от кошарата, трябва да има локва за дезинфекция. Отделно стопаните са длъжни да обособят и места за обеззаразяване на оборския тор, съобразено с броя на отглежданите животни, за не по-малко от 40 дни, а в нитратно уязвимите зони за не по-малко от 6 месеца.
Нов животновъден обект за отглеждане на птици в бъдеще ще се изгражда на разстояние не по-малко от 500 метра от заградена територия за отглеждане на пернат дивеч, гласят още промените.
Промени има и към индустриалните ферми, „около които ще се обособи буферна зона или двойна ограда, ограничаваща всякакъв контакт с диви свине“.
При фамилните и индустриални ферми за отглеждане на свине се разписват допълнителни изисквания, които повишават биосигурността. Въвеждат се отстояния за новоизграждащите се обекти, филтри на входа на всяка сграда за смяна на работно облекло, вани за измиване и дезинфекция, както и помещение или място на изхода, за почистване, измиване и дезинфекция на транспортни средства, начините за съхранение на фуража и др. Въвежда се поставянето на мрежа за обезопасяване на всички отвори (прозорци, клапи и др.), гарантираща защита от птици, гризачи и насекоми.
В индустриалните ферми, чиито животни са разпределени в две или повече самостоятелни производствени групи, могат да се въведат отделни мерки за биосигурност за всяка група при условие, че структурата, размерът и отстоянията го позволяват и са разписани в индивидуален план за биосигурност с определяне на критичните контролни точки в обекта и процедури за тяхното управление.
Във фамилните ферми ще могат да се отглеждат до 10 свине майки и приплодите им, но не повече от 200 броя свине общо. Въвежда се изискване сградите и помещенията за отглеждане на свине да бъдат с необходимата квадратура и да са изградени от материали, устойчиви на тежестта и движението на животните, и с повърхности, подходящи за почистване, измиване, дезинфекция, дезинсекция и дератизация.
Нови изисквания ще се прилагат и при отглеждането на птици, за да се ограничи разпространението на птичия грип.
Поради това в проекта е предвидено, собственикът или ползвателят на люпилня и животновъден обект с индустриален характер за отглеждане на птици и свине да има програма за почистване, дезинфекция, дезинсекция и дератизация, одобрена от Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ).
Също така собствениците или ползвателите на люпилни и животновъден обект с индустриален характер за отглеждане на птици и свине и фамилна ферма за свине се задължават да имат изготвени индивидуален план за биосигурност с определяне на критичните контролни точки в обекта и процедури за тяхното управление и план за прилагане на спешни мерки при констатиране на заразно заболяване, одобрени от БАБХ. В тях ще се разписват всички особености, свързани с биосигурността на обекта, които директно и индиректно ще бъдат рисков фактор за появата на заразно заболяване. Също така се предвижда и въвеждането на действия и процедури, с които да се намали нивото на епизоотичен риск и/или неговото елиминиране.
Предвидено е да се разпишат изисквания към дейността на люпилните за птици в случай на умъртвяването на еднодневни птици, собственици или ползватели на обектите да разполагат с разработена програма за хуманно умъртвяване на еднодневни птици, включваща осигуряване на необходимо оборудване, обучен персонал и сключени договори за доставка на консумативи.
С проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 44 от 2006 г. се предвижда максимален праг на броя на отглежданите животни за лични нужди. Въведените разпоредби за личните стопанства ще спомогнат за тяхното идентифициране, а разписването на изисквания ще допринесе за въвеждането на биологичната сигурност в обекта.
Към настоящия момент липсват разписани нормативни изисквания към животновъдните обекти – пасища. В тази връзка Българската агенция по безопасност на храните информира за наличие на затруднения при регистрацията на горепосочените обекти, както и за установени нарушения при отглеждане на животните в тях. Въведените разпоредби ще спомогнат и за увеличаване на биологичната сигурност в животновъдните обекти. Ветеринарномедицинските изисквания включват минимална площ, на която ще могат да се отглеждат животните, приравнена в животински единици, осигуряване на постоянен достъп до храна и вода. В посочените обекти е предвидено при извършването на ветеринарномедицински или зоотехнически манипулации на животните, собственикът/ползвателят да осигури място или съоръжения за бързото им залавяне и фиксиране.
В проекта на наредба са включени и пчелините като животновъдни обекти, тъй като същите се регистрират по чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност. За тях са систематизирани изискванията, на които трябва да отговарят, като новото е осигуряване на постоянен достъп до вода.
Проектът на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 44 от 2006 г. за ветеринарномедицинските изисквания към животновъдните обекти не съдържа разпоредби, транспониращи актове на Европейския съюз, поради което не е приложена таблица за съответствие с правото на Европейския съюз.