Само след два дни – на 17 и 18 октомври, Европейската комисия ще даде нов тласък на преговорите по многогодишната финансова рамка на общността за периода 2021—2027 г., като целта е до края на тази година да се постигне споразумение по един справедлив, балансиран и модерен дългосрочен бюджет на ЕС след излизането на Великобритания от Общността.
Преди заседанието на държавните и правителствените ръководители от ЕС бяха набелязани и основните въпроси, по които ще се дебатира за постигане на бързо споразумение, съобщиха от пресцентъра на ЕК. Сред тях са:
- общото равнище на финансиране, което да съответства на споделените приоритети на Съюза;
- модерен бюджет с правилния баланс между политиките и силен акцент върху европейската добавена стойност;
- по-прозрачен подход към финансирането на бюджета на ЕС и въвеждането на нови източници на приходи за подпомагане на приоритетите и намаляване на тежестта върху националните вноски; както и
- по-голяма съгласуваност на политиката посредством по-тясна връзка между финансирането и приоритетите на политиката и по-силни инструменти за защитата на бюджета на ЕС от недостатъци в прилагането на принципите на правовата държава.
Ще припомним, че през май и юни 2018 г. Еврокомисията представи предложение за нов, модерен дългосрочен бюджет, който е силно насочен към приоритетите на Съюза, включително законодателните предложения за 37-те секторни програми. С приближаването на решителния момент за преговорите сега повече от всякога са необходими стратегически насоки от лидерите, за да може новите програми да бъдат стартирани навреме на 1 януари 2021 г., посочиха неотдавна председателят на ЕК Жан-Клод Юнкер и еврокомисарят по бюджета на ЕС Гюнтер Йотингер.
Комисията предлага дългосрочен бюджет, равняващ се на 1,114 % от брутния национален доход (БНД) на ЕС-27. Досега Съюзът от 27 държави членки инвестира 1,16 % от БНД на ЕС-27, включително Европейския фонд за развитие. Ако бюджетът на ЕС бъде намален още повече, това би затруднило постигането на приоритетите на Съюза и предоставянето на така необходимата подкрепа на земеделските стопани, студентите, изследователите, както и на стотиците хиляди други бенефициери на бюджета на ЕС.
Затова лидерите следва да се стремят към реалистичен бюджет, който отговаря на задачата. Ето и темите, по които ще се дискутира по време на заседанието на лидерите на ЕС на 17 и 18 октомври.
Намиране на по-справедлив подход към финансирането на бюджета на ЕС
Днес някои от най-богатите държави-членки на ЕС получават намаления на вноските си в бюджета на ЕС, известни също като отстъпки, в резултат на което внасят и по-малко средства в сравнение с техния брутен национален доход на глава от населението. Към 2020 г. вноските на тези държави съставляват 0,70 на сто от техния БВП за разлика от останалите, чиято вноска е 0,80 на сто от БВП. Новото предложение е към 2027 г. тяхната вноска да достигне 0.91%, а за останалите – 0,90 на сто.
Оттеглянето на Обединеното кралство, заради което бе въведена системата на отстъпки още през 1984 г., предоставя възможност да бъде реформирана приходната част на бюджета на ЕС и да бъде решен проблемът със станалата непрозрачна и изкривена система. Лидерите трябва да използват тази възможност и да подкрепят по-справедлив начин за финансиране на бюджета на ЕС.
Модернизиране на приходната част на бюджета на ЕС
Сега е и моментът да се потърсят нови източници на приходи за бюджета на ЕС, които са по-тясно свързани с приоритетите на политиката на ЕС. Сред възможните източници са приходи от схемата за търговия с емисии или вноски на база нерециклирани отпадъци от опаковки от пластмаса.
Ръководителите следва да се възползват от нарастващата динамика в полза на тези нови собствени ресурси и да постигнат съгласие за разнообразяване на източниците на приходи за бюджета на ЕС.
Модернизиране на разходната част на бюджета на ЕС
В своето предложение за дългосрочния бюджет на ЕС Комисията предложи нов баланс между областите на политиката, финансирани от бюджета на ЕС. Политиката на сближаване и общата селскостопанска политика продължават да играят жизненоважна роля в изграждането на бъдещето на Европа, но сега те се модернизират в съответствие с новите приоритети.
В същото време повече средства отиват за ключови области на политиката, като научните изследвания и иновациите, мобилността на студентите, действията в областта на климата, миграцията, управлението и сигурността на границите, цифровизацията, както и отбраната и външната дейност на Съюза. Лидерите трябва да подкрепят тези усилия за модернизиране на бюджета на ЕС, за да може той да постига резултати в областите, които интересуват хората.