Проектът за регламент за стратегическите планове, по които държавите-членки ще провеждат бъдещата си политика в агросектора до 2027 година, предвиждат редица промени в законодателството, по които браншовите организации в сектора тепърва ще дискутират. В предложението на Еврокомисията за многогодишна финансова рамка за периода 2021—2027 г., като за целта се отпускат 286,2 милиарда евро за Европейския фонд за гарантиране в земеделието (ЕФГЗ) и 78,8 милиарда евро за Европейския фонд за развитие на селските райони (ЕЗФР) (по текущи цени).
Новото е, че на държавите членки ще бъде предложена известна степен на гъвкавост за трансфери между разпределените средства. До 15 % от съответните директни плащания могат да бъдат прехвърлени към разпределените средства по ЕЗФРСР и обратно. За интервенции, насочени към изпълнението на целите по отношение на околната среда и климата, както и за безвъзмездни средства за създаване на стопанства на млади земеделски стопани, от съответните директни плащания може да бъде прехвърлен по-висок процент към разпределените средства по ЕЗФРСР.
Към двата основни селскостопански фонда се добавя и програма „Хоризонт Европа“ с бюджет от 10 милиарда евро, които ще се дават в подкрепа на научните изследвания и иновациите в сферата на храните, селското стопанство, развитието на селските райони и биоикономиката.
Ще бъде създаден нов селскостопански резерв по ЕФГЗ, чрез който да се отпуска допълнително финансиране за селскостопанския сектор. Неизразходваните средства от резерва през дадена година ще се пренасят за следващата.
Що се отнася до разпределението на директните плащания между държавите членки, предлага се онези от тях, при които размерът на директните плащания е под 90 % от средното за ЕС равнище, да продължат процеса, започнал през периода 2014—2020 г., като по този начин разликата до равнището от 90 % ще бъде намалена наполовина. Всички държави членки ще допринасят за финансиране на това външно сближаване на равнищата на директните плащания. Сумите, разпределени на държавите членки за директни плащания в Регламента за стратегическите планове по ОСП, са изчислени на тази основа.
По отношение на развитието на селските райони там държавите-членки ще компенсират орязания бъдещ бюджет за земеделие с националните бюджети на самите членки. В съответствие с предвиденото за европейските структурни и инвестиционни фондове, ако националните ставки за съфинансиране бъдат увеличени, това ще позволи публичното подпомагане за европейските селски райони да остане до голяма степен непроменено. Разпределението на подпомагането по линия на ЕЗФРСР се основава на обективни критерии, обвързани с целите на политиките, като се отчита настоящото разпределение. Както и досега, по-слабо развитите региони следва да продължат да се ползват от по-високи ставки на съфинансиране, които ще се прилагат и за някои интервенции като LEADER и за плащане на поети задължения, свързани с управлението.
За седемте години до 2027 г. бюджетът за директните плащания се планира да бъде 264,5 млрд. евро. За секторни видове интервенции по линия на плана по ОСП са предвидени 14,8 млрд. евро за седемте години. За пазарните мерки средствата се планират да са в размер на 4,4 млрд. евро, а за директни плащания извън рамките на плана по ОСП – 2,9 млрд. евро.
След 2020 година всяка година ще се прави текуща проверка в прилагането на стратегическите планове на всяка държава от ЕС. За да бъде годишният преглед на качеството на изпълнението оперативен, в годишен доклад относно прилагането на стратегическия план по ОСП ще трябва да бъдат подавани заедно подходящи показатели за крайните продукти и показатели за резултатите, т.е. това ще бъде т. нар. годишен доклад за качеството на изпълнението. Държавите членки ще докладват ежегодно за своите крайни продукти и разходи, както и за оставащата дистанция до постигането на целевите стойности, определени за целия период, се посочва в регламента.
Големият проблем за България до момента е, че липсва всякакъв икономически анализ за това какъв е ефектът от прилагането на европодпомагането за всяка една от мерките. Новото е, че в бъдеще няма да има мерки в ПРСР, както беше до момента. Сегашните 70 мерки, прилагани в целия ЕС се заменят с 8 интервенции, посочиха експерти от министерството на земеделието при представянето на бъдещата ОСП.
Новата ОСП има следните специфични цели:
а) подпомагане за достатъчно надеждни земеделски доходи и устойчивост в целия ЕС с цел подобряване на продоволствената сигурност;
б) засилване на пазарната ориентация и повишаване на конкурентоспособността, включително поставяне на по-голям акцент върху научните изследвания, технологиите и цифровизацията;
в) подобряване на позицията на земеделските стопани във веригата на стойността;
г) принос за смекчаване на последиците от изменението на климата и за адаптация към него, както и за устойчивата енергия;
д) насърчаване на устойчиво развитие и ефективно управление на природните ресурси като вода, почва и въздух;
е) принос за защита на биологичното разнообразие, подобряване на екосистемните услуги и опазване на местообитанията и ландшафта;
ж) привличане на млади земеделски производители и улесняване развитието на стопанска дейност в селските райони;
з) насърчаване на заетостта, растежа, социалното приобщаване и местното развитие в селските райони, включително биоикономиката и устойчивото горско стопанство;
и) подобряване на реакцията на селското стопанство в ЕС в отговор на обществените изисквания по отношение на храните и здравето, включително за безвредна, питателна и устойчива храна, както и за хуманно отношение към животните.
За да постигнат тези цели, държавите членки следва да гарантират опростяването и качеството на изпълнението при предоставянето на подпомагане по линия на ОСП. Те ще разработят интервенции, които са целесъобразни предвид техните конкретни обстоятелства, въз основа на видовете интервенции, посочени в регламента. Държавите членки ще трябва да обърнат специално внимание на специфичните цели по отношение на околната среда и климата, на приемствеността между поколенията и на модернизацията на прилагането на политиката чрез съсредоточаване върху по-доброто използване на знания и съвети и на нови (цифрови) технологии.
Синор.БГ ще продължи да ви информира за новия регламент, свързан с бъдещите стратегически планове