Само ден след протеста на биопроизводителите министърът на земеделието Румен Порожанов е готов с проект за промени в устройствения правилник на ведомството, който предвижда назначаването на пети заместник министър, който да отговаря специално за секторите биопроизводство, плодове и зеленчуци. Проектът за промени в Постановление 130 на Министерския съвет са качени за обсъждане на страницата на министерството на земеделието и по него ще се приемат предложения до 6 май тази година, съобщиха от агроминистерството.
В мотивите за измененията се припомня, че „в България има добри предпоставки за развитие на биологичното производство в запазени от екологична гледна точка райони, както и наличие на все по-голямо търсене на здравословни храни от потребителите“.
В същото време има спад в броя на фермерите от 2017 г., когато общо регистрираните биологични оператори са били 6 822, докато към сегашния момент те са едва 4 023. През 2017/2018 стопанска година операторите в система на контрол в биологичното производство са 4,3% от общо регистрираните 93 021 земеделски стопани по Наредба 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани като. За сравнение, през 2017 година този дял е 7,1%.
В доклада на агроведомството се дава статистика и за спада при другите производства. Като например при тютюна, където през 2017 г. са получени 13,4 хил. тона, което е с 14,3% по-малко на годишна база, в резултат от намаление на площите. Разсадените площи с тютюн намаляват с 22,8% спрямо предходната година (до 7 756 ха), а реколтираните – с 22,5%.
През 2017 г. производството на плодове в земеделските стопанства възлиза на 219 847 тона, с 10,5% над нивото от предходната година. При повечето плодове се отчита нарастване на продукцията на годишна база, достигащо до 45,4% при кайсии и зарзали. Само производството на малини, бадеми и орехи намалява, в рамките на 11% - 28,4%.
При повечето овощни култури е налице увеличение на реколтираните площи спрямо 2016 г. – от 1,6% при малините и сливите до 13,5% при кайсиите и зарзалите. Намаление се отчита само при ябълките, бадемите, вишните и орехите – с между 3,4% и 19,6%.
През 2017 г. площите, използвани за производство на зеленчуци в земеделските стопанства, са 74 763 ха, което е с 24,1% повече в сравнение с 2016 г. От тях откритите площи, заети със зеленчуци, бележат ръст от 24,5%, до 73 797 ха, докато оранжерийните намаляват с 3,6%, до 966 ха.
Общото производство на зеленчуци от реколта `2017 е в размер на 831,1 хил. тона, в това число 728,9 хил. тона от открити площи и 102,2 хил. тона оранжерийно производство. В сравнение с предходната година се наблюдава увеличение на общото производство на зеленчуци в страната с 2,3%, като продукцията от открити площи нараства с 4,2%, докато тази от оранжерии намалява с 9,6%.
През 2017 г. площите, заети с основни медицински, ароматни и етерично-маслени култури (маслодайна роза, лавандула, маточина, кориандър, резене, бял трън (Силибум) и др.) са в размер на 49 927 ха, което е със 7% по-малко в сравнение с предходната година. Реколтираните площи с тези култури възлизат на 44 866 ха, с 11% по-малко спрямо 2016 г. Производството на лавандулов цвят бележи ръст от 41,8% в сравнение с предходната година до 27 659 тона, вследствие на увеличение както на реколтираните площи - с 28,3%, така и на средния добив - с 10,5%.
При маслодайната роза, увеличението на реколтираните площи през 2017 г. е със 17%, а на средния добив – с 22,1%. В резултат, производството нараства с 43,1%, до 12 756 тона.
Гореизложените данни посочват значителен ръст по отношение на определени култури и съответно свиване на производството по отношение на други. Това обосновава необходимостта от засилване на усилията на министерството в партньорство с бизнеса и неправителствените организации в сектора за популяризиране на ползите за производителите и потребителите на този вид продукти и храни, подпомагане на биологичните производители по Програмите за развитие на селските райони и осведомеността и желанието на потребителите да се хранят здравословно с родни продукти.
„Предлаганото изменение на устройствения правилник на Министерството на земеделието, храните и горите създава предпоставки изпълнението на държавната политика в растениевъдството, биологичното земеделие и политиката на качество да се гарантира от отделен заместник-министър. Това се очаква да доведе до значително засилване на партньорство с бизнеса и неправителствените организации в сектора на зеленчуци, овощарство, биологично производство, тютюн и розопроизводство и популяризиране на ползите за производителите и потребителите на този вид продукти и храни.
Предвиденото увеличение на броя заместник-министри от четири на пет няма да окаже въздействие върху определената в Устройствения правилник на Министерството на земеделието, храните и горите обща численост на персоната, тъй като ще бъде извършена компенсираща промяна по отношение на числеността на експертните и технически сътрудници към политическия кабинет на министъра.
Постановлението е качен на Портала за обществени консултации със срок за предложения и становища 14 дни. Съкратеният срок за провеждане на обществено обсъждане е мотивиран от засиленото обществено недоволство на част от земеделските организации в сектора, включително организирането на протестни действия и необходимостта от предприемане на спешни мерки за засилване на партньорство с бизнеса и неправителствените организации в сектора на зеленчуци, овощарство, биологично производство, тютюн и розопроизводство и популяризиране на ползите за производителите и потребителите на този вид продукти и храни.
Към проекта на постановление е приложена финансова обосновка за актове, които не оказват въздействие върху държавния бюджет съгласно чл. 35, ал. 1 т. 4, буква „б“ от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация.
С проекта на постановление не се въвеждат норми на европейското право, поради което не е необходимо и не е изготвена таблица за съответствието с правото на Европейския съюз.
Проектът на постановление е съгласуван в съответствие с разпоредбите на чл. 32 от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация. Направените целесъобразни бележки и предложения са отразени.