За втори път ръководството на Националната Био Асоциация сигнализира отговорните институции да бъде спряна нова схема за подпомагане на отглеждането на зайци, разписана в проектонаредбата за прилагане на правилата на биологично производство, етикетиране и контрол, и за издаване на разрешение за контролна дейност за спазване на правилата на биологичното производство, както и за последващ официален надзор върху контролиращите лица.
В отворено писмо до премиера Бойко Борисов, вицепремиера Валери Симеонов и земеделския министър Румен Порожанов от асоциацията настояват за отмяна на новите текстове. Мотивът е, че „тази схема отваря широко вратите към злоупотреби на фирми и лица, които ще използват уж биологичното производство на зайци и заешко месо, за да имат възможност при кандидатстване за пасища и мери впоследствие да ги заявяват по схемите и мерките, прилагани от ДФ „Земеделие“, за да получават субсидии“, се посочва в становището.
Изводът е, че „от една страна това ще влоши ситуацията, около реалните земеделски стопани (животновъди), които ще бъдат „избутани“ от приближени фирми и лица до общинските администрации, за да гледат уж биологичните си зайци. За съжаление, подобна схема е добре позната в МЗХГ, защото вече беше проиграна с конете и за нас буди недоумение, защо целенасочено се допуска подобно нещо наново“, риторично питат от асоциацията.
Браншовиците са категорични, че контролът върху така отглежданите зайци ще бъде изключително труден, най-вече, защото те нямат ушни марки като останалите животни и трудно могат да бъдат проследени. В тази връзка е необяснимо как ще се контролира, че на заек ще се падат по 1,8 дка пасище.
„Като знаем, че агроекологичните мерки са на сериозен финансов дефицит и ако към същите все пак се успее да се прехвърлят средства от неработещи мерки и мерките бъдат отворени наново, то те отново ще бъдат „източени“ за уж био животновъдство на зайци и уж био пасища и мери нужни за уж био зайци.
Като предпазна мярка срещу подобно „източване“ от асоциацията предлагат промени в заключителните разпоредби на наредбата.
„§ 4. Пасища и мери, необходими за отглеждането на зайци по биологичен начин, по реда на Приложение 5 от Наредба 1/2013г., във връзка с чл.14 а от същата Наредба не подлежат на очетаване и заявяване по схеми и мерки прилагани от ДФ „Земеделие“ – РА“, вкл. схеми за държавна помощ и de minimis .
§ 5.Биологичните единици от животни – зайци, отглеждани по реда на Приложение 5 от Наредба 1/2013г., във връзка с чл.14 а от същата Наредба не подлежат на заявяване по схеми и мерки прилагани от ДФ „Земеделие“ – РА“, вкл. схеми за държавна помощ и de minimis .
От асоциацията не приемат предложения проект на наредбата, защото той не гарантира качеството и произхода на биологично сертифицираните зайци и заешко месо, качеството на храните, съдържащи био заешко месо на европейския потребител и създава „изкуствени условия“, за получаването на пасища и мери, с които да се кандидатства по схеми и мерки прилагани от ДФ „Земеделие“ – РА;
Рискът за бъдещо източване на европейски и национални средства от агроекологичните мерки е голям. От представеният доклад на предишния зам.-министър Цветан Димитров, става ясно, че не е направена т.н. оценка на въздействието визирани в чл.20 и чл.26, ал.3 от Закона за нормативните актове.
Припомняме, че в Решение 8966/02.07.2018г., на ВАС един от мотивите за отмяна на чл.23 от Наредба № 3 за директните плащания е именно такъв.
От биоасоциацията се обявяват и против проверките на място, осъществявани по реда на чл.55 от проекта на Наредбата. Ето и мотивите, посочени от биофермерите:
- създават се условия за натиск и реваншизъм от страна на политическото ръководство на МЗХГ срещу конкретни земеделски стопани;
- създават се условия за натиск и реваншизъм от страна на политическото ръководство на МЗХГ срещу конкретни контролиращи лица, като се проверяват целенасочено само земеделски стопани, с които той има сключен договор;
- създават се непреодолими условия за осъществяване на целенасочен административен произвол и корупция, както от страна на служители, така и от страна на политически лица от МЗХГ към земеделски стопани и контролиращи лица;
- нито служителите на МЗХГ, нито обласните и общинските подразделения на министерството – притежават необходимата квалификация и умения за биологичен контрол;
- служителите на МЗХГ – не са нито притежатели, нито компетентни лица за сертифициране и извършване на проверки за биологично производство съгл, чл.18, ал 1 от ЗПООПЗПЕС .
7. Трябва да отпадне т.7 на чл. 59, защото неправителствените организации, свързани с биологичното производство трябва да са част от комисията по т.5 на чл. 59.
Като припомнят, че Министерство на земеделието, храните и горите е делегирало проверките на място на контролните лица, от асоциацията смятат, че служителите не са компетентните длъжностни лица за осъществяване на контрол директно върху операторите. Служителите на МЗХГ осъществяват контрол само върху контролния процес осъществяван от контролиращите лица, съгл. чл.18, ал.2 от ЗПООПЗПЕС .
Поради тези причини от биоасоциацията настояват проектонаредбата изцяло да бъде отхвърлена.