В продължение на девет години китайската държавна млечна компания „Брайт дайари“ (Bright Dairy) печели вкуса на потребителите в родината си с българската марка кисело мляко „Момчиловци“ и днес родопско село, дало името на този продукт, с основание може да се каже, че е далеч по-популярно в Китай, отколкото в страната.
„Бизнесът на китайските партньори е изключително успешен и това личи от финансовите показатели на компанията, която само от продажбите на марката „Момчиловци“ през 2017 г. отчита оборот от 910 милиона долара, съобщи за Синор.БГ Сийка Суркова, кмет на Момчиловци. Новината беше съобщена по време на обиколка на Асоциацията на селскостопанските журналисти в България, посетили смолянското село, известно в страната като първото, дало начало на селския туризъм в България след 90-те години на миналия век.
Обсъждаме темата за киселото мляко и Китай неслучайно, тъй като много преди държавните институции в страната да се активизират по отношение на сътрудничеството с азиатския икономически лидер, мениджърите от Bright Dairy сами са дали старт на успешния проект. И то благодарение на факта, че са търсили държавата, в която живеят най-много дълголетници.
Изборът върху Момчиловци е напълно естествен. Селцето, което отстои от Смолян само на двайсетина километра, е с надморска височина от 1 200 метра, с кристален въздух и невероятна гледка към средния дял на Родопите. Когато китайските мениджъри идват за първи път тук през 2008 година и опитват местното овче кисело мляко, остават възхитени от вкуса и от историята на този продукт. Именно тогава се дава и началото на българо-китайското партньорство, което през годините минава през различни етапи.
Самият бизнес започва през 2009 година, като чуждите инвеститори ползват българската закваска, но не произвеждат типично нашенското мляко. Китайския вкус е различен, затова и млякото на Bright Dairy е с гъстотата на айрян и има сладък вкус. Със силата на рекламата и с новата рецептура, която те прилагат, потребителите много скоро оценяват високите качества на „Момчиловци“ и днес този продукт е най-скъпият на китайския пазар, сравнявайки го с аналогичните млека, продавани там, обясни още кметът на Момчиловци.
Неслучайно наблягаме на силата на рекламата, защото през последните години млеката „Момчиловци“ широко се рекламират именно заради факта, че едноименното село се слави с уникалната природа и като символ на дълголетието привлича интереса на потребителя.
Ползите за Момчиловци са, че този продукт дава невероятен старт за туризма в България, като годишно родопското село се посещава от близо хиляда китайски туристи. Славата на млякото на дълголетието минава пределите на Китай и от две години интерес към Момчиловци проявяват туристи от Бразилия, Европа, Русия и др. Всички идват тук, защото са гледали телевизионните реклами в Китай и зад граница, в които участват и младежи от Момчиловци.
През 2016 година в родопското село се е снимал и китайският „Сървайвър“, където звезди от шоу бизнеса са вадили картофи, пасли са и са доили овце, оцелявали са в местни условия, които особено през зимата не са никак лесни.
Партньорството между България и Китай се задълбочава и от 2015 година всеки септември в Момчиловци се провежда тридневен Фестивал на киселото мляко, изцяло финансиран от китайската компания. Четвъртото му издание ще се проведе тази есен от 7 до 9 септември, посочи кметът на селото. Освен с веселби и съвместни програми, посветени на българското кисело мляко, този празник се слави и интересни инициативи, свързани с културата и историята на селото и на самите Родопи.
Досегашните три издания на фестивала привличат туристи от цяла България, затова и къщите за гости се резервират месеци преди неговото начало или пък гостите се установяват в съседните Пампорово или Соколовци. Много семейства съчетават почивката си с фестивала, тъй като да летуваш в Момчиловци е запазена марка за любителите на планината. Затова и домакините очакват с нетърпение своите гости.
Освен в областта на туризма кметството в Момчиловци съвместно с Bright Dairy планират и редица нови инвестиционни проекти, които да се реализират в този екологичен район. Един от тях е демонстрационният център за млечни продукти в семейната ферма на Данчеви, където се отглеждат близо 500 овце.
Съвместното партньорство видимо се задълбочава, защото по предложение на самите момчиловци от две години със съдействието на културния институт „Конфуций“ в селото се организират и езикови курсове по китайски. „За да проявиш своето гостоприемство като домакин, е редно да познаваш госта си и затова хората се включиха в това обучение“, обясни кметът Суркова.
Колкото до бъдещите инициативи по партньорството, те са много. И за тях кметът обеща да разкаже овреме или както казваше един от бившите ни премиери - "когато му дойде времето".
Екатерина Стоилова