В края на миналата седмица Европейската комисия (ЕК) оповести резултатите от важен доклад, изработен по поръчка на ЕК и Европейската инвестиционна банка, който анализира досегашното използване на финансовите инструменти в програмите за развитие на селските райони на държавите членки на Европейския съюз и дава насоки как в бъдеще да се осигурят достъпни средства, които да облекчат фермерите при изпълнението на техните бизнес проекти. Неслучайно в редица европейски държави се налага и становището, че през следващия програмен период след 2020 г. тези инструменти трябва да намират все по-голяма употреба, като постепенно изместват прякото безвъзмездно подпомагане.
Само да припомним, че към финансовите инструменти спадат различните форми на нисколихвено кредитиране, използването на гаранционните фондове, микрокредитирането, финансиране на иновативни стартиращи компании и др. В някои програми са използвани и комбинации от различни финансови инструменти, както и възможности да се гарантира допълнителна техническа помощ за крайните получатели при структурирането на техните бизнес и финансови планове, като се поставя особен акцент върху микропредприятията и дребните земеделски стопани.
Други предимства включват насърчаване на предприемачеството и финансовото образование в селските райони, както и увеличаване на капацитета чрез партньорства между публични и частни сектори. Някои предварителни оценки на програмите са показали различни трудности, свързани с изпълнението на поставените цели, като например подпомагането на младите земеделци, стартиращите иновативни предприятия и др.
За разлика от предишния програмен период, когато финансовите инструменти бяха използвани доста ограничено, то в периода от 2014 до 2020 г. управляващите органи на селските програми в отделните държави значително засилват тяхното използване, се посочва в доклада.
По отношение на "Програмирането на финансовите инструменти в ПРСР 2014-2020 г." са анализирани всичките 109 ПРСР в ЕС, като са проучени и наличните документи за предварителна оценка, която всяка държава поотделно е направила върху използването на финансовите инструменти.
Всеобщо е мнението, че за последните 15 години, откакто финансовите инструменти навлязоха активно при усвояването на средствата от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР), управляващите органи на селските програми са били силно затруднени, тъй като е трябвало да се справят с напълно ново законодателство за финансовите инструменти.
Именно затова и в заключенията на доклада експертите препоръчват в бъдеще всяко земеделско министерство да подготвят аргументирани предварителни оценки за прилагането на финансовите инструменти, които да гарантират ефективността от използването им от фермерите.
Досега кредитите и гаранциите бяха най-често предложените финансови продукти. Въпреки че инвестиционните стратегии много често предлагат заеми или гаранции, те също така идентифицират други финансови продукти, които биха могли да помогнат за справяне с пазарните неуспехи. Някои предварителни оценки във Франция и Италия посочи, че финансовите инструменти биха могли да бъдат използвани, за да се даде приоритет на достъпа на бизнеса до продукти за микрофинансиране.
Връзките между безвъзмездните средства и финансовите инструменти бяха анализирани при всички ПРСР, които включват най-малко финансови инструменти (изцяло, частично програмирани или "понятия"). Целта на интервютата по тази тема беше да се разберат решенията за програмиране на управляващите органи за финансовите инструменти, да се идентифицират практическите и правните въпроси, които оказват влияние върху решенията на управляващите органи, и да оценят потенциала за финансиране инструменти и настоящите пропуски в програмите.
Бързо нарастващ интерес на управляващите органи във финансовите инструменти
Това проучване подчертава бързо нарастващия интерес на управляващите органи към този вид подкрепа. Има значително увеличаване на броя на ПРСР в целия ЕС, като се има предвид най-малко възможността за използване на финансови средства инструменти за програмния период 2014-2020 г.
Досега в 51 от ПРСР от ЕС е имало е имало предварително програмирани финансови инструменти, като към ноември 2017, са били завършени 42 от тях.
Според изводите на доклада е важно да се полагат допълнителни усилия за повишаване информираността дори сред управляващите органи на ПРСР, за да преодолеят съществуващите пропуски в знанията, насърчаващи управляващите органи да проучват потенциал за подкрепа на финансовите инструменти. Освен това, фокусът е върху подкрепата на финансовите инструменти като част от оценката проучванията, провеждани на ниво ПРСР или на равнище ЕС, биха могли да гарантират, че финансовите инструменти все повече се разглеждат от управляващи органи
Насърчаване на пионерите и допълнително проучване на обхвата на финансовите инструменти в други инвестиционни области
По отношение на допълнителния потенциал за подпомагане на финансовите инструменти това проучване установи, че финансовите инструменти са все по-често, считани за начини за подкрепа на инвестициите във възобновяеми енергийни източници или в горските проекти. Само малка част от управлението властите очакват тяхното използване в тези инвестиционни области.
В същото време, възможността за подкрепа на други проекти в селската инфраструктура например в момента остава неизследвана от управляващите органи. Те биха могли да използват опита по други фондове на ЕС или пък да използват средства от националните си бюджети.
Повече от половината управляващи органи съобщават, че законовите разпоредби за финансовите инструменти са по-обременителни, отколкото за по-традиционните безвъзмездни средства, например когато става дума за оценката на риска. Прилагането на финансови инструменти се възприема като много сложно и съществува силно желание за по-голяма яснота и гъвкавост в правната рамка. Някои от тях обаче се възползват от промените, въведени чрез регламента "Омнибус", който премахна много от предишните ограничения, наложени върху инвестициите на финансови инструменти, например като допустими ограничения на разходите, мащаба и оборотния капитал.
В доклада се препоръчва по-тясното интегриране на предварителната оценка и цялостното програмиране на ПРСР, така че да се оптимизира разгръщането на финансовите инструменти. През 2016 г. законодателството въведе облекчения при използването на финансовите инструменти, но е важно да се повиши информираността на заинтересованите страни в ПРСР.
Предизвикателствата, очертани от управляващите органи, включват липсата на предварително познаване, необходимостта от всеобхватно познания в различни области на компетентност, необходимост от адаптиране към нови правила и трудности при събирането пълни данни, за да информират политиката.
Управляващите органи обикновено се нуждаят от допълнителна консултативна подкрепа, особено след приключване на предварителните оценки и особено при разработването на варианти за изпълнение, мониторинг и контрол и възстановявания на суми.
По-голяма подкрепа, която трябва да обхване и участието на разплащателните агенции и създаването и контрола на финансовите инструменти, могат да бъдат осигурени чрез семинари и работни срещи, организирани от Европейската комисия.