Около 60 процента от българите категорично подкрепят и вярват в ефекта от въвеждане на термина за качество „планински продукт“, което да се наложи в Европейския съюз като качество за родните храни. Тези резултати бяха обявени днес от агенция АФИС, която представи резултатите от национално допитване, осъществено от по поръчка на евродепутат Момчил Неков за въвеждане на новото означение. Според анкетата 27 % от българите смятат, че тази инициативата би имала добър ефект, 10% нямат мнение по въпроса и само 3 на сто са против, съобщиха организаторите.
Въвеждането на означението „планински продукт“ в България би насочило вниманието към планинското земеделие и би разширило възможностите за развитие на земеделските производители и тяхното налагане на пазара в България и ЕС.
„На хората от планинските региони трябва да им се даде видимост, защото производството там е по-трудоемко, има по-слаборазвита инфраструктура, по-малко инвестиции, по-труден достъп, но пък и чиста околна среда. В тази връзка България може да е една от първите страни в Европейския съюз, която да въведе термина „планински продукт“, заяви Момчил Неков.
Над 40 на сто от България е с планински релеф. „Затова трябва да се възползваме от съществуващите европейски инструменти и да дадем шанс за развитие на планинското земеделие и продукция“, уточни Неков.
„От изследването стана ясно, че основните привърженици на това нововъведение са живеещите в столицата, по-заможната част от населението, хората с високо образование, както склонните да плащат повече за подобен тип продукти“, коментира Стефан Георгиев, социолог от социологическа агенция АФИС.
Изследването показва, че 43% от анкетираните смятат, че доверието към тези продукти ще бъде по-високо, ако се въведе терминаът за качество „планински продукт“ върху опаковките.
В събитието се включиха представители на Министерство на земеделието, храните и горите, БАБХ, представители на планински общини и земеделски производители.