На най-голямото изложение за храни и селскостопанска продукция „Зелена седмица“ в Берлин Националното обединение на младите фермери в България се представи за първи път, като изненада германския потребител с невероятното качество на розовите домати, произведени в пазарджишкото село Мало Конаре. Обединението съществува вече пета година и е една от малкото успешни фермерски организации в зеленчукопроизводството, която има амбициите да се разраства. Пред Синор.БГ основателят на организацията Венцислав Петков разказа за изминатия път и представи изключителните планове, които младите фермери са си поставили и които излизат далеч извън пределите на страната.
Г-н Петков, как успяхте да организирате колегите си и да опровергаете наложилата се максима, че българинът трудно се сдружава и работи в екип?
Националното обединение на младите фермери е плод на едно отлично изпълнение на проект по мярка 112 от старата ПРСР за подпомагане на стартиращи млади фермери. Тогава през 2009 г. станах млад фермер и в продължение на 6 години си изпълнявах ангажиментите към фонда. Тогава започнах с доста повече декари, отколкото беше нужно по стартиращата програма – обработвах 17 декара с полски домати и декар и половина оранжерия в село Мало Конаре. След 6 години ми приключи проекта с 37 декара домати открито производство и 4,5 дка оранжерия.
Със самия завършек на програмата се замислих защо да не покажа моя опит и на други млади хора, като станем един добър екип, нещо, за което преди това само се говореше, че може да се получи. Всичко стана постепенно, като хората сами се убедиха в добрата идея на начинанието.
На 14 януари 2014 година 7 фермери положихме началото, като регистрирахме и обединението. Някои от тях бяха и с други култури, но 4-ма бяха с домати.
За кратко време хората ни опознаха и разбраха, че сме истински производители, че разбира от занаята и можем взаимно да си помогнем. Така достигнахме бързо стотина членове.
Всяка година започнахме да правим събрание на организацията, а след 3 години през 2017 г. вече наброявахме 250 производители.
Платформата на организацията е уникална, защото успяхме да направим сътрудничество с фирми-партньори, които на преференциални цени ни отпускат полиетилен, торове и препарати - нещо, което е допълнителен стимул за хората. Преференцията се дава въз основа на факта, че фермерите ползват основно техните продукти и имат постоянни клиенти.
А как развивахте оранжерийното производство?
Тук постигнахме изключителен напредък, защото вече две трети от членовете ни са с оранжерии, но имаме 6 групи официално признати производители на зеленчуци, които са с оранжериен розов домат. В момента очакваме одобрение по мярка 4,1 с голям проект за изграждане на метално хале с пакетиращи машини и хладилна камера, всичко необходимо за един износ. Проектът е за 1,300 млн. лв. и с реализацията му пред нас се откриват изключителни възможности за износ.
Базата ще се намира в съседство до оранжерия за разсад и по този начин ние напълно ще затворим цикъла на производство.
Лично аз съм потомствен земеделец – учил съм се на градинарство от дядо ми и баща ми. Детството ми е минало със зеленчука и така вече 40 години трупам практика. За мен създаването на организацията е сбъдната мечта, защото хората ни забелязаха и вече можем да сме пример и за други колеги. За този период съм награждаван и два пъти като млад фермер – първия през 2014 г. и втория – през 2016 г. като фермер на Тракия.
Какви сортове домати произвеждате и откъде взимате семената?
Основно от Института за зеленчукови култури в Пловдив. Спрели сме се на два сорта – „Розов блян“ и „Розова магия“, които се търсят на пазара и са с изключително качество. На този етап продаваме основно в България, защото все още нямаме хладилна база, но в бъдеще ще се ориентираме и към износ. Клиенти са ни големите търговски вериги и постоянни стари партньори, които ни познават и ценят продукцията. Очакваме с реализацията на проекта с хладилната база до три години да станем напълно конкурентни на европейския пазар.
Специално на изложението „Зелената седмица“ в Берлин се представяме със сорт домати, който се произвежда в нашето семейство над 15 години. Усъвършенствах го чрез опрашване с други сортове и се получи с уникален вкус, устойчив, като може да издържи при транспорт цял месец. Тепърва ще го патентоваме, защото чрез него ние искаме да навлезем на европейския пазар. Ще го кръстим „Розова мечта“, защото всичко в моя бизнес е свързано със сбъдване на мечтите.
Планирате да изграждате оранжерии в Молдова. Как се зароди тази идея?
Всичко започна от едно мое посещение на изложение в Кишинев, за което ми беше съобщил мой приятел. Съдейства ни търговският представител в Молдова, като тогава се представихме с 200 килограма домати и хората останаха възхитени. Именно тогава се зароди идеята в партньорство с молдовски фирми да изградим оранжерия там, като разчитаме на съдействието на търговския ни представител там г-н Денев.
След изложението в Берлин ни предстои второ посещение в Кишинев, където на място ще уточним подробностите. Смятаме да ползваме заеми от наши банки, тъй като имаме добра кредитна история и засега не сме имали проблеми. Първоначално сме се спрели на 20 декара оранжерии, като всяка следваща година планираме те да се увеличават минимум с още 20 декара, като тази продукция ще се продава основно в Молдова, а в бъдеще мислим да стъпим и на големия руски пазар, което е стара моя мечта.
Преди 2 години на изложението „Златна есен“ в Русия спечелихме доверието на най-голямата логистична компания „Ситифуудс“ и в продължение на една година поддържахме отношения и сега сме винаги добре дошли в Москва. Трябва да ви кажа, че като организация ние се нуждаем от много малко като подкрепа от държавата, за да финализираме тези проекти. Идеята е да първоначално да изградим съоръженията в Молдова, като постепенно се прехвърлим и на нови пазари.
Интервюто взе: Екатерина Стоилова