Начало » Важно за фермера » Гори и екология
06.12.2017 г.

На Никулден – с риба от развъдници

Екологично
На Никулден – с риба от развъдници

sinor

Все повече българи правят избора си на риба с мисъл за опазването на запасите в моретата и океаните. Това показват данните на представително социологическо проучване, извършено от австрийската агенция YouGov по поръчка на WWF. Празникът Никулден (6 декември) традиционно е свързван с рибата и морската храна и много българи се отправят на пазар с цел да подготвят празничната трапеза. Вместо с риба от моретата българите предпочитат тази от развъдниците, защото така не ощетяват природата, а в същото време подкрепят родния бизнес.

Еколози припомнят негативните резултати за природата, получени от потреблението на риба в световен мащаб. Ресурсите от дивата природа намаляват с бързи темпове и това се отразява както на околната среда, така и на хората, чиято прехрана зависи от рибарството.

Европейският съюз е най-големият вносител на риба в света и по тази причина WWF работи в редица европейски държави, включително и в България, за да насърчи отговорния избор на морска храна.

Резултатите от цитираното социологическо проучване показват, че спрямо 2015 г. нараства делът на хората, които са запознати с термина „устойчива морска храна“.

38% от запитаните през юни 2017 г. смятат, че устойчивата морска храна има сигурен и проследяем източник, което е нарастване с 6% спрямо същия период преди две години. Отново с шест на сто повече спрямо 2015 г. са онези, които са убедени, че устойчивата морска храна се бори срещу свръхулова и опазва застрашени видове. В същото време, хората, които твърдят, че никога не са чували за устойчива морска храна намаляват с над 7% до едва 26% от запитаните.

Според същото проучване, най-важно за българите, когато купуват риба, е тя да бъде прясна (70%), на следващо място е цената – 51% (възможен е повече от един отговор). Тези две стойности остават почти без промяна спрямо преди две години. Не така стоят нещата по отношение на произхода – 41% от запитаните през 2017 г. спрямо 33% през 2015 г. казват, че този аспект е важен за тях.

Темата за произхода е пряко свързана с тази за устойчивостта. Съгласно европейските правила етикетът на всеки морски продукт трябва да съдържа името на съответния вид, включително и латинското наименование, метода на улов или на производство и района на произход. Тази информация може да бъде сравнена с препоръките на Рибен буквар 2.0, целящи да гарантират отговорния и информиран избор на риба.

Интересни данни се съдържат и в излезлия наскоро доклад на Европейската комисия относно пазара на риба в съюза. Според този документ вносът на морски продукти от трети страни в ЕС е отбелязал най-високата си точка през 2016 година и се равнява на 4,13 милиона тона. Въпреки че отбелязва лек спад, потреблението на риба и морска храна на глава от населението в съюза остава над 25 килограма на година. Заради голямото търсене в последните 8 години инфлацията при рибните продукти в ЕС е по-висока спрямо тази при останалите хранителни продукти. През 2016 година цените на морските продукти са нараснали средно с 3% спрямо стойностите през 2015 г.

На Никулден – с риба от развъдници
2178

Коментари (0)

Моля отбележете, че не сте робот.

Последни материали
Виж
Чилийски шницели
Средни цени на цяло агне в страната
Чумата по дребните преживни животни още не се отразява в цената на агнетата
Тагетес или турта – цвете, билка и биопестицид
Слагат информационни табели, предупреждаващи за опасността от Африканска чума по свинете
Умъртвени са всички животни от последните 3 стада в село Шарково
БАБХ
Въведена е забрана за движение на външни хора в 3-километровия периметър около Шарково
Свързани материали
Виж
Законови промени
Солени глоби и съд за бракониери, които ловят риба с взривове
Стартира втори прием на проекти за рибарски пристанища, кейове, рибни борси и лодкостоянки
Има четири действащи програми
Разяснения за рибарите за кандидастване по новите процедури за безвъзмездна финансова помощ
Решения
От 16 юни пада забраната за улов на калкан
Задушена риба с домати
Птичето месо ще е сегмента за най-динамично развитие в Европа и САЩ.
Световният пазар на месо и морски продукти до 2025 г.
Приятели на SINOR.bg:  Стоматолог, София | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
SINOR.bg 2003 - 2018

Използваме бисквитки (cookies), за да ви осигурим възможно най-добро преживяване в нашия уеб сайт. Чрез използването на нашия уебсайт Вие се съгласявате със запазването на бисквитки във Вашето устройство.

Приемам