Вместо фонд „Земеделие“ управляващият орган на Програмата за развитие на селските райони (т.е. министърът на земеделието и дирекцията за ПРСР в агроведомството) ще организират предварителната оценка (т.нар. ранкинг) на депозираните по дадена мярка проекти, ако исканата по тях помощ надхвърля бюджета, определен за приема. Това се предлага с промени в Закона за подпомагане на земеделските производители, депозирани от група народни представители от ГЕРБ и приети на първо четене в комисията по земеделие и гори.
Според тези промени в едноседмичен срок след приключването на приема по дадена мярка ръководителят на управляващия орган или шефът на фонда ще назначават комисията за ранкинга. В едномесечен срок тя трябва да направи подбора и да обяви списъка с одобрените проекти.
Същата комисия ще подготви още три списъка. Първи - с проектите, за чието финансиране е необходим бюджет, надхвърлящ 30 на сто от предварително обявения бюджет за съответния прием. Втори списък - с проектите, за чието финансиране е необходим бюджет, надхвърлящ 130 на сто от фиксирания бюджет. В третия списък са всички останали проекти.
Недоволните имат право на обжалване, което също става в рамките на месец след оповестяване на първите списъци. Комисията по жалбите изцяло се назначава от министъра, като в нея може да бъдат допуснати и експерти от фонда, се посочва в законопроекта. Това означава, че жалбите ще се гледат изцяло от експерти от министерството.
В законовите промени се посочва още, че управляващият орган или фонд „Земеделие“ може да отказват предоставянето на финансова помощ по програмата.
Въпросът е дали тези законови промени не противоречат на основните функции на министерството, което по закон e длъжно само да управлява ПРСР и да подготвя наредбите за програмата, а не да отхвърля проекти. Синор.БГ направи справка в правилника на министерството на земеделието, където изрично са описани функциите, които Дирекция "Развитие на селските райони" трябва да изпълнява. И там никъде не е казано, че трябва да подготвя комисии за ранкинг и за отхвърляне на проекти.
Дирекция "Развитие на селските райони" е управляващ орган на ПРСР и отговаря за управлението и изпълнението на програмата по ефикасен, ефективен и коректен начин, в т.ч.:
1. гарантира, че изборът на дейности за финансиране по ПРСР съответства на приложимите критерии за подпомагане по програмата съгласно законодателството;
2. създава и поддържа електронна система за събиране на статистическа информация, подходяща за наблюдение и оценка на ПРСР;
3. събира информация за базовите индикатори, включително данни за икономическото развитие на отделните сектори в национален/регионален план, както и за социално-икономическите характеристики на селските райони;
4. гарантира, че бенефициентите и другите отговорни органи, ангажирани по изпълнението на ПРСР, са информирани за задълженията им, произтичащи от предоставянето на помощта, поддържат отделна счетоводна система, свързана с програмата, и са наясно с изискванията за предоставянето на данни на управляващия орган и записването на всички продукти и резултати;
5. следи за спазването на съответните срокове при оценяване прилагането на програмата в съответствие с Общата рамка за наблюдение и оценка и предоставя резултатите от оценката на съответните национални власти и на Европейската комисия;
6. осигурява необходимата информация за Разплащателната агенция за обезпечаване на ефективното изпълнение на Програмата за мерките и дейностите, прилагани от управляващия орган;
7. осъществява контрол на процеса по изпълнението на делегираните на Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателната агенция, функции;
8. организира, координира и отговаря за прилагането на мерките по ос 4 Лидер и "Техническа помощ";
9. координира работата на Комитета по наблюдение, организира и участва в провеждането на неговите заседания и подготвя нужните данни и анализи за работата му, в т.ч. на постоянните работни групи към него;
10. координира и подпомага работата на управителния съвет към управляващия орган на програмата;
11. осигурява спазване на задълженията, отнасящи се до осигуряване публичността на програмата, като организира информационните дейности и осигурява публичността на Националния стратегически план (НСП) и ПРСР в съответствие с изискванията на Европейската общност съгласувано със звеното за връзки с обществеността;
12. изготвя годишните доклади за напредъка по прилагането на програмата и след одобрение от Комитета по наблюдение ги предоставя на Европейската комисия;
13. изпълнява и всички други функции на управляващ орган на ПРСР, произтичащи от приложимото право на ЕС и националното законодателство, като:
а) организира и координира работата по изготвянето на програмни документи за развитие на земеделието и селските райони;
б) осъществява координация с програмите, финансирани от Структурните фондове на ЕС.
Според консултанти промените в Закона за подпомагане на земеделските производители само ще забави процеса на одобряване на проектите, тъй като при надвишен бюджет нито една друга оперативна програма не използва предварително одобрение (ранкинг), а си проверява всички депозирани проекти на общо основание.
С процедурите по ранкинга, разписани в закона, министерството на практика утвърждава една практика, която не работи. Всички помним едногодишното забавяне на обработката на проектите при първите два приема по подмерките 4,1 и 4,2 . Вместо за 3 месеца, както предвиждаха наредбите, одобрението на проектите се точеше почти година.
Синор.БГ ще търси мнението и на бранша по предлаганите текстове.