Министерството на земеделието е качило последните корекции в наредбата за прилагане на подмярка 4,2 за инвестиции в преработена земеделска продукция, така че от днес тече едномесечният срок, в който те да минат на обсъждане. Измененията са свързани с третата промяна (нотификация) на програмата за развитие на селските райони, която беше одобрена от Еврокомисията на 22 февруари т.г. , съобщиха от ведомството.
Най-важното ново условие е свързано с падането на максималния праг за субсидиране от 3 милиона на 2 милиона евро за проект.
Допълват се и приоритетите, за даване на точки, като чл. 28 на наредбата се въвеждат двата нови критерии, предоставящи предимство при кандидатстването. Първият е да се дават бонус точки за преработватели, които докажат натрупан минимум 3 години стаж в областта на селското стопанство или преработката на суровини и които до този момент не са подпомагани по европейските програми.
Вторият приоритет е за проекти, насърчаващи интеграцията между фермери и преработвателни предприятия с разширен достъп до пазари за произвежданата от тях продукция, включително експортна активност.
В раздел II “Допустими кандидати“ се добавят условия по отношение на допустимостта на кандидатите за предоставяне на финансова помощ в съответствие с условията и изискванията, залегнали в Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).
В чл. 7 се създава нова алинея, която предвижда възможност, когато кандидатът е еднолично дружество с ограничена отговорност да се признават обстоятелствата като физическо лице – едноличен собственик на капитала с оглед равнопоставеност на земеделските стопани, които създават за кандидастване по подмярката ЕТ и ЕООД поради условието за допустимост към кандидатите да са регистрирани по Търговския закон.
В раздел III “Финансови условия“ се въвеждат допълнителни изисквания към поръчителите в случаите, когато кандидатът иска авансово плащане чрез договор за поръчителство. Целта е да се гарантира, че съответният механизъм е еквивалент на банковата гаранция съгласно изискването на чл. 63 от Регламент (ЕС) № 1305/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година.
В раздел Раздел IV „Изисквания към проектите“ се прецизира текстовете, които създаваха изкуствени условия за създаване на фирми, кандидатстващи, за да точат средства в противоречие с програмата.
Когато кандидатствате с проекти, включващи само разходи за покупупка и/или инсталиране на нови машини, оборудване и съоръжения, необходими за подобряване на производството за предоставяне на документи, трябва да докажете с правно основание, че ще ползвате обекта не по-малко от 6 години след датата на подаване на заявлението за подпомагане на сградите и/или помещенията, където ще бъдат поставени и/или монтирани машините/оборудването.
В раздел V „Допустими разходи“ се извършва редакционна промяна по отношение на допустимите машини, съоръжения и оборудване, тъй като са неизчерпателно изброени предвид спецификата на подмярката. Въвежда се пояснение по отношение на допустимите разходи за закупуване на софтуер, които следва да са свързани с преработвателната дейност на кандидата.
Изменят се текстовете, касаещи общите допустими разходи по един проект, с което разходите за правни услуги се включват в ограниченията за размер за консултантски услуги с цел обоснованост на разходите.
Съгласно т. 9.2 „Управление и координация“ от ПРСР 2014-2020 се предвижда инвестиционните мерки на програмата да бъдат управлявани чрез ИСУН 2020, като в системата ще бъдат отразени процесите, използвани за управление на средствата по оперативните програми.
Достъп до информацията в ИСУН на широката общественост ще спомогне за подобряване на публичността и прозрачността на ПРСР и ще предостави възможност за по-широк обществен мониторинг на програмата.
В тази връзка, Глава трета. „Ред за кандидатстване“ и Глава четвърта „Изплащане на финансовата помощ. контрол върху изпълнението на проектите“ се променят за създаване на възможност за кандидатстване и разглеждане на проектни предложения в ИСУН.
Реда за кандидатстване и изплащане на финансовата помощ, образци на документи основни термини се привежда в съответствие със ЗУСЕСИФ.
В Глава пета „Осигуряване на публичност“ с цел осигуряване на по-голяма публичност и прозрачност се добавя условие най-малко веднъж на шест месеца РА да публикува за одобрените кандидати и проекти и място на изпълнение на проекта и наименование на доставчиците/изпълнителите по проектите.
В допълнителните разпоредби се въвежда легална дефиниция за „административен договор“ във връзка със ЗУСЕСИФ.
В допълнителни разпоредби се въвежда дефиниция за кандидати, получавали финансова помощ за сходна дейност във връзка с прилагането на критерий за подбор „Проекти на кандидати, които извършват селскостопанска дейност или преработка на селскостопански продукти от най-малко три години и не са получавали финансова помощ за сходна дейност“.
Въвежда се дефиниция за коефициентът на обща ликвидност във връзка с изискванията към поръчителите при кандидатстване за авансово плащане с договор за поръчителство.
В процеса на прилагане на мерките по ПРСР 2007-2013 г. беше установено, че част от бенефициентите не са запознати добре със своите задължения за изпълнение на проекта и не ги спазват. Поради тази причина се увеличават процента на грешки при изпълнение и съответно намаляване или отказване изплащане на финансовата помощ. За преодоляване на този проблем в наредбата се въвежда възможност за провеждане на въвеждащо обучение за бенефициентите.