През миналата седмица Европейската комисия публикува документ с насоки, които да подпомогнат държавите-членки на Европейския съюз при защитата на земеделските земи срещу заплахи като спекулативните цени и прекомерната концентрация на собственост, става ясно от съобщение, публикувано на официалния уебсайт на изпълнителния орган на общността. В тях обаче не е коментирано основното ограничение, което е наложено върху покупката на земеделска земя в България, а именно изискването за българско гражданство на купувача.
В мотивите към публикуваните насоки от ЕК припомнят, че държавите-членки на ЕС имат право да налагат ограничения върху продажбите на земеделски земи като оскъден и особен актив, заслужаващ специална защита, за да запазят земеделските общности и да насърчават устойчивото земеделие. Но в същото време че и са длъжни да спазват правото на ЕС и по-конкретно разпоредбите за свободното движение на капитали, тъй като чуждестранните инвестиции са важен източник на средства, технологии и знания, които могат да съдействат за повишаване на производителността в селското стопанство и за подобряване на достъпа до финансиране за местните компании. От комисията изтъкват, че правилата на ЕС за свободното движение на капитали са от съществено значение за гарантиране на тези трансгранични инвестиции.
През 2015 г. ЕК започна процедури за нарушение срещу държавите-членки, които прилагат дискриминационен подход спрямо инвеститорите от други страни от ЕС и налагат несъразмерни ограничения върху трансграничните инвестиции, а през май 2016 г. поиска от България, Унгария, Латвия, Литва и Словакия да предприемат необходимите действия за спазване на правилата на ЕС за продажбата на земеделски земи. Определени разпоредби в законодателството на тези държави-членки, с които се препятства закупуването на земеделски земи от граждани или фирми от ЕС, бяха счетени за дискриминационни или прекомерно ограничителни. Въпросните законодателни разпоредби са въведени след изтичане на срока на действие на преходните дерогации за свободата на закупуване на земеделски земи, които бяха предоставени на някои държави-членки в момента на присъединяването им към ЕС, припомнят от ЕК.
През март тази година пък Европейския парламент призова ЕК да въведе ясни и изчерпателни критерии за регулирането на пазара на земя, за да бъде гарантирана равнопоставеността на участниците в него при спазване на правото на ЕС. Евродепутатите направиха обстоен преглед на предизвикателствата, с които се сблъскват държавите-членки на ЕС на пазарите си на земя, обръщайки конкретно внимание на увеличената концентрация на земя или прекомерните спекулации с цената й.
В крайна сметка ЕК представи насоки за държавите членки за това по какъв начин могат да регулират продажбата на земеделски земи, опирайки са на съдебната практика на Съда на Европейския съюз.
Според документа държавите членки са компетентни да вземат решение по мерките за контрол на продажбите на земеделски земи. Както се уточнява от Съда на ЕС, при определени условия могат да бъдат счетени за приемливи следните ограничения:
1. Изискването за даване на предварително разрешение от националните органи за придобиване на земя.
2. Въвеждането на ограничения по отношение на площта на придобиваната земя.
3. Предоставянето на право на изкупуване с предимство, което дава възможност на определени категории купувачи да закупят земеделска земя, преди тя да бъде продадена на други купувачи. Купувачите, които се ползват с такова право, могат да включват земеделски стопани, съседи, съсобственици, както и държавата.
4.Държавната намеса при определяне на цената.
Въпреки това правото на ЕС не позволява дискриминационните ограничения като например общите изисквания за пребиваване като условие за придобиването на земя.
Несъразмерните ограничения на трансграничните инвестиции също са неправомерни. В съответствие със съдебната практика се считат за несъразмерни по-конкретно следните предварителни условия за покупката на земя:
1. Налагането на задължение за стопанисване на земята от нейния собственик.
2. Забраната за закупуването на земя от фирми;
3. Изискването за притежаване на селскостопанска квалификация.