Ако преди 20 години България беше известна с износа на големи количества не дотам качествени вина, то имиджът й днес се гради като производителка на добри напитки извън ниския ценови клас. Това съобщи председателят на Изпълнителната агенция по лозата и виното Красимир Коев в интервю за националното радио. Поводът е 40-то издание на Световния конгрес на виното, чийто домакин за първи път е България.
За последните 20 години в бранша бяха инвестирани сериозни средства, така че от 80 винарни днес предприятията, които преработват винено грозде, са 264.
Обработваемите площи намаляха от 970 хиляди декара на 600 хил. дка, но инвестициите в нови насаждения продължават, така че годишно се засаждат по 10-12 хил. дка нови масиви.
Бутиковите винарни намериха своята ниша, като през последните три години страната увеличава износа си с по 2 милиона литра вино годишно.
През 2016 г. сме експортирали 62 млн. л вино. Също през миналата година български вина са спечелили 150 награди на различни световни конкурси, което е ново доказателство за високото качество на географските ни лозарски пояси.
Другият плюс е, че с повишаване на качеството все повече расте и вътрешното потребление. През миналата година в страната са изпити около 120 млн. л вино, а вносът е символичен. Чуждото вино по рафтовете в магазините е било само 5 млн. л.