Българското винопроизводство отдавна загърби тежките времена с провала на международните пазари и днес потребителите имат щастието да избират между стотици напитки с великолепен вкус и аромат, предлагани на пазара. Обяснението е много просто – за последните пет години в страната се създадоха десетки малки винарски изби, чиито експерти залагат на професионализма и съвършенството в подбора на сортовете, така че ароматните напитки да доставят наслада дори за претенциозните вкусове. „Българинът знае как се прави хубаво вино и това се помни не само от потребителите в страната, но и зад граница”. С тези думи енологът от винарската изба „Варна” Тихомир Трифонов посреща посетителите, дошли на поредната демонстрационна дегустация в малката винарна.
Създадена през 2008 година от двама приятели с вкус към лозята и виното, днес винарната е увеличила тройно капацитета си. И макар че с производството си от 200 хиляди литра вино годишно тя се числи към малките изби в страната, почитателите й растат и което е важно – продукцията й се продава почти изцяло на вътрешния пазар.
А веруюто на винарите е да предлагат качествени напитки от собствени лозя, които да достигат не само до родните потребители, но и до чужденците, избрали Черноморието за своята почивка. За да знаят, че в България се пие вино от висок клас, нещо, което с националните реклами зад граница до този етап не се постига.
В това отношение мястото на избата наистина е стратегическо - намира се на една ръка разстояние от курортите Златни пясъци и Балчик, точно на възловия път от Дуранкулак към Варна. Туровете са съчетани с посещения на исторически забележителности като Побитите камъни и Аладжа манастир. Затова през лятото изба „Варна” се превръща в задължителна спирка за туристическите турове, за да могат на чаша бяло вино или розе гостите да усетят аромата на превъзходните напитки.
Дори най-големите суперлативи не са пресилени за тези напитки, защото виното на черноморската винарна настина е подбрано от качествени гроздове, голямата част от които растат по Черноморието. Върху 600 декара се отглеждат 10 сорта грозде, основно за бели вина, които са най-подходящи за климата в този регион.
Отглеждат се белите и червени сортове „Пино ноар”, „Пино грии”, „Совиньн блан”, „Траминер”, „Шардоне”, и „Каберне фран”. Чисто експериментално са засадени и лозя от италианския сорт „Сан Джовезе”, от който се правят великите тоскански вина.
„Разбира се, на българска почва това грозде е твърде далеч от ароматите на тосканските си събратя, но затова пък черноморският климат му дава силата от него да се произвежда великолепно розе”, обяснява Трифонов.
Като всяка винарна, и „Варна” прави червени вина от грозде, купувано от традиционните лозарски региони в Южна България.
За енолозите е важно качеството на суровината, затова и то подлежи на сериозен контрол, обяснява още експертът.
За седемте години от своето съществуване мениджърите са успели да спечелят и четири европейски проекта за модернизация на производството, в резултат на което днес винарната разполага със съвременни инсталации, повишаващи производителността.
Винарната разполага с линия за бутилиране на напитките, от която годишно излизат 160 хиляди напитки. Отделно 40 хиляди литра се продават в бег ин бокс опаковки.
Продукцията се реализира основно по хотели и ресторанти на Черноморието, както и в търговски вериги и в големите градове. Спорадични заявки са имали и за чужбина, основно покрай туристическия поток, където са спечелили вниманието с доброто качество. Сред дестинациите са Дания, Холандия, Германия и малки поръчки за Канада.
Подобно на много свои колеги и Трифонов определя качеството на тазгодишната лозова реколта като изключително добро. И понеже виното все още е в период на ферментация, не се наема да прогнозира като качество дали реколта 2015 г. ще бъде уникална.
Въпреки тежката за лозарите 2014 г. винарите са произвели нелошо вино, тъй като „добивите от декар бяха наполовина, но при това положение останалият плод е по-добре изхранен и се получаваха повече ароматни и вкусови компоненти във виното”, обяснява енологът.
И понеже основната идея е да се прави вино, към което потребителят да се връща, затова и експертите от малката винарна край морето задължително залагат на качеството. „Защото само така ще повдигнем гарда на българското вино”, оптимистично заключава Тихомир Трифонов.
Екатерина Стоилова