Експерти от Интелиагро са подготвили проучване за развитието на лавандулопроизводството в България, който е част от програмата за анализи и наблюдение на политиките в сектор земеделие". Проектът се изпълнява с финансовата подкрепа вап Фондация "Америка за България". Синор.БГ ще представи част от анализа, презентиран днес от икономистите.
Световният пазар на лавандула се развива динамично, воден от все по-разнообразното ѝ приложение, платежоспособното търсене в развитите и нарастващия интерес в развиващите страни към продукти от естествен произход.
Производството в доскорошния лидер – Франция, преминава през дългогодишни проблеми, свързани с разпространението на болести и вредители. През последните години площите там се стабилизират около 3 500 ха, а през 2015 г. производството нараства до 80 т. масло. Значително по-разпространен във Франция е лавандинът.
Европа е основен пазар за масла от лавандула и лавандин.
От 2015 г. лидер в стойността на експорта на обезтерпенено масло в ЕС е България – с 10 млн. евро. Заедно с Франция те формират 2/3 от експорта на ЕС.
Страните от Общността са и водещ вносител – основно Франция и Германия. Ключови пазари са също САЩ и Швейцария. По-малки количества се изнасят за страни от Югоизточна Азия, Латинска Америка, Австралия и Канада.
Интересът в България нараства и след 2008 г. площите се увеличават над три пъти. Интензивно е създаването на насаждения между 2012-15 г., когато общите площи доближават 7 000 ха.
През 2015 г. например са прибрани почти 19 хил. т. зелена маса, което е четири пъти повече от 2008 г. Покачването на производителността в зелена маса се дължи основно на разпространението на културата върху по-плодородни почви в Добруджа и Тракия, където растежът и формирането на съцветията са значително по-интензивни.
Разрастването на вече съществуващи
Броят на отглеждащите я стопанствата нараства над 3 пъти между 2007 и 2013 г., достигайки почти 800. Този процес се ускорява в следващите години и през 2016 г. над 1100 стопанства са ангажирани с културата. Към тази ниша се насочват както напълно начинаещи за селското стопанство предприемачи, така и фермери, които търсят начин да диверсифицират стопанството си с по-доходоносни култури.
Разширява се и ареалът – лавандула вече се отглежда в много части на България, като Добруджа се оформя сред водещите производствени региони в света.
Увеличава се и капацитетът за извличане на масло – инвестициите са основно чуждестранни, на доскорошни доставчици на лавандула.
Основен пазар за българския износ е Франция – с близо половината от общия
износ за периода 2012-2015 г. и над три пъти ръст спрямо предходните четири години.
Друга ключова и бързо развиваща се дестинация е САЩ. Със значителна разлика следва Германия. Макар и при малки количества и обороти, забележителен ръст отчитат продажбите в Япония, Швейцария и Испания.
Българската продукция присъства и на други далечни пазари като Австралия и
Канада. Извън посочените в таблицата, в отделни години се е осъществявал по-значим износ и към Унгария, Русия и Китай.
Основни причини за ръста в родното производство са затрудненията във Франция и на други основни производители, при развиващо се търсене и нарастващи изкупни цени, наличието на публична подкрепа, както и необходимост от алтернативни източници на доходност на зърнопроизводството.
По оценки на бранша в България се произвеждат 200-250 т. лавандулово масло, което почти изцяло се изнася – чрез търговци и директно – от по-големите производители.
През последните години големи чужди клиенти инвестират в собствени дестилерии в България. Инсталациите не са особено скъпи и това позволява на средни и големи фермери да затворят цикъла с производство на масло.
Субсидирането в сектора е несъразмерно с оперативните разходи и стимулира създаването на насаждения без оглед на качеството и реализацията на продукцията.
Необходимо е преразглеждане на ставките по различните механизми и подобряване на контрола по функционирането им. Необходимо е фокусиране на подкрепата върху инвестициите, за сметка на тази, базирана на единица площ.
Основните предизвикателства са свързани с бурния растеж и навлизането на много нови производители. Толкова силен ръст на площите във водещия глобален производител неминуемо води до натиск в цените. Сигнали за това вече се наблюдават през кампания 2016 г. В допълнение, младите насаждения тепърва ще реализират пълния си капацитет, а Франция преминава към ръст в производството.
Разпространението на болести и вредители, слабо познати досега в страната, но които могат масово да засегнат насажденията, е сред сериозните рискове.
Недостатъчна е техническата подготовка на стопаните, което води до различни грешки при създаването, грижите и реколтирането на насажденията, а с това и до проблеми с качеството на маслото.
Необходими са инвестиции в научноизследователска дейност – разработване на нови сортове, устойчиви на болести и вредители, адаптивни към разнообразното разположение на стопанствата и съобразени с търсените на пазара масла.