Начало » Новини » Коментари
16.05.2016 г.

Как изглежда наредбата за малките стопанства 6,3 след общественото обсъждане

Законодателство

Sinor.bg

Министерството на земеделието публикува последния вариант на наредбата за прилагане на подмярка 6,3 от програмата за селските райони за отпускане на стартова помощ за развитието на малки стопанства, съобщиха от ведомството. По тази мярка ще се отпускат по 15 хиляди евро на малките стопанства, чийто  икономически размер, изчислен в стандартен производствен обем (СПО) е в границите от  2 000 евро до 7 999 евро. Тази помощ се дава на два транша - 10 хил. при самото одобрение на заявлението и 5 хил. евро след проверка на изпълнението на бизнес плана.

Четири са приоритетите, по които ще се определят дребните стопанства – да са животновъди, да произвеждат плодове или зеленчуци, да биопроизводители или да са в планински райони. Изрично се посочва, че помощта не се дава за производители на тютюн.

За подпомагане могат да кандидатстват физически лица, навършили 18 години, еднолични търговци (ЕТ), еднолични дружества с ограничена отговорност (ЕООД) или дружества с ограничена отговорност (ООД), регистрирани по Търговския закон; кооперации, регистрирани по Закона за кооперациите.

Към датата на подаване на заявлението за подпомагане лицата по ал. 1 трябва да са регистрирани като земеделски стопани по реда на Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани (обн., ДВ, бр. 10 от 1999 г.) наричана по-нататък „Наредба № 3 от 1999 г.“; да са получили от земеделска дейност най-малко 33 на сто от общите си приходи/доходи за предходната календарна година; да. са собственици, наематели и/или арендатори на цялата налична в земеделското стопанство земя; да са собственици и/или ползватели на животновъдните обекти, сгради и помещения, използвани за животновъдната дейност, в случай че развиват такава; са микропредприятия или малки предприятия по смисъла на чл. 3, ал. 2 и 3 от Закона за малките и средните предприятия;

Повторно подпомагане по тази подмярка не се допуска. Същото се отнася и ако кандидатите са били одобрявани по следните наредби:

а) Наредба № 9 от 2015 г. за прилагане на подмярка 4.1 "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. (обн. ДВ. бр. 22 от 2015 г.);

б) Наредба № 20 от 2015 г. за прилагане на подмярка 4.2. "Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти" от мярка 4. "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. (обн., ДВ, бр. 84 от 2015 г.);

в) Наредба № 9 от 2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Създаване на стопанства на млади фермери" по Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. (обн. ДВ. бр. 42 от 2008 г.);

г) Наредба № 14 от 2015 г. за прилагане на подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. (обн. ДВ. бр. 40 от 2015 г.);

Също не се допускат до кандидатстване и фермери, които през последните 5 години са получавали подпомагане по мярката за "Подпомагане на полупазарни стопанства в процес на преструктуриране" от старата ПРСР 2007 -2013 г.

Когато кандидатите имат издадени заповеди за одобрение по старата ПРСР, те могат да кандидатстват и по подмярка 6,3, в следните случаи:

а) успешно са приключили петгодишния си ангажимент по Наредба № 28 от 2008 г. и е изтекла петата стопанска година от изпълнението на бизнес плана и 

б) са получили всичките плащания по реда на Наредба № 28 от 2008 г., и в) е изтекла стопанската година, през която са подали заявка за петото си плащане по реда на Наредба № 28 от 2008 г.

(3) За едноличните търговци по ал. 1, т. 2, които са регистрирани през годината на кандидатстване в Търговския регистър и като земеделски стопани по реда на Наредба №3 от 1999 г. обстоятелствата по ал. 2, т. 2 и 3 могат да се доказват и в качеството им на физически лица.

Важни са условията и за документите, които трябва да се представят за собствеността върху земята. Договорите за наем и/или аренда на земята, върху която са разположени културите, включени при определяне на изискуемия минимален икономически размер на стопанството от 2000 евро СПО, трябва да са:

1. влезли в сила към датата на подаване на заявлението за подпомагане;

2. с минимален срок на действие пет години от дата на подаване на заявлението за подпомагане.

Цялата налична в земеделското стопанство земя по ал. 2, т. 4 трябва да се стопанисва от кандидата:

1. с правно основание за ползване съгласно чл. 41, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители през целия период, считано от датата на подаване на заявлението за подпомагане до изтичане на пет години от датата на подписване на договор за предоставяне на финансова помощ;

2. в съответствие с чл. 33б от Закона за подпомагане на земеделските производители;

3. в съответствие с режимите на защитените територии, съгласно със Закона за защитените територии, и/или режимите на защитените зони, съгласно със Закона за биологичното разнообразие, за площите/дейностите от стопанството, които попадат в тях.

В наредбата са разписани и условията, при които трябва да отговарят съпрузите, ако кандидатстват по тази подмярка.

Субсидиите се дават само за представяне на жизнеспособни бизнес проекти, които безвъзмездно се подготвят от Службата за съвети в земеделието.

Подробно са разписани и условията, на които трябва да отговарят кандидатите, след подписването на договорите.

Интересни коментари по наредбата за подмярка 6,3

faraway

Не мисля, че регистриран земеделски стопанин го прави повече земеделец от нерегестриран.Не виждам какво ви притеснява това всяка година има нови хора, които да започват земеделие и защо да бъдат дискриминирани, ако те наистина са земеделци.

По данни 50 000 отговарят на критериите по по 6.3 , но от тях 15 000 са близко до 7-8 000 СПО тях. Как ще спрете да кандидатват?

От наредбата разбирам, че колкото повече са изискванията, толкова по-малко кандидати ще има, защото парите са малко.

Проблемът идва от безумните точки, които ще се дават за планински район.

Защото няма никаква равнопоставеност между проектите - само в Смолян са 3-4 хиляди, които имат по 4-5 крави и 10-15 дка картофи, които ги изстрелват автоматично над заветните 28 точки. И какво остава за стопаните от непланинските райони?

Аз предлагам да се разделят проектите по области и всяка област да си има свой ранкинг.

zimage

Имат ли шанс "приоритетните" сектори въобще ?  Поставени по този начин, точките давани за планински райони и биологични производства напълно обезсмислят кандидатстването на други ЗП от "приоритетните" сектори.

Вариантите, както аз ги виждам, са два: или намаляване на точките за планински райони и биологични стопанства, или преименуване на мярката в нещо като "Развитие на стопанствата в планинските райони с приоритет към биологични производства", за да може да отговаря на действителната ситуация заложена в наредбата.

Въпросът, който колегата преди мен е засегнал, е многоинтересен, а по-точно - за правото да кандидатстват хора, които са се регистрирали април месец тази година и са си платили данъците за миналата.

Логично ли е да имат право на мярката, при положение че миналата година не са упражнявали дейност от гледна точка на министерство на земеделието. Т.е. не са били регистрирани ЗП.

Уж мярката не е за нови, а за вече действащи стопанства, всъщност обаче се прави точно обратното. По тази идея предлагам право да имат стопани, които са били регистрирани ЗП поне от миналата стопанска година.

perichond

Що е то малко земеделско стопанство и има ли шанс за развитие - ето какъв анализ е направен на малките стопанства в самата мярка: "Тематичната подпрограма, е 85 770, което е 23,2% от всички стопанства в България. Почти всички малки стопанства развиват дейност като физически лица или еднолични търговци, като има само 520 стопанства, които са юридически лица.

От всички малки стопанства 69,3% са с размер до 3 999 евро, а останалите 30,7% имат размер от 4 000 до 7 999 евро. Почти 70% от стопанствата са между 2000 и 3999 евро СПО.

Според критериите за оценка стопанство В ПРИОРИТЕТНО НАПРАВЛЕНИЕ с 2000 евро СПО ще получи 2000 х 0,033 = 6,6 точки. Посмъртно този приоритет не му дава възможност да се класира въобще!

Господа експерти, моля да си проверите още веднъж сметките.

berry

Самата наредба сама по себе си поставя много въпроси, на които не може да се отговори еднозначно дори от компетенти консултанти. Например Раздел II, член (12), т.3 - за документите, доказващи правно основание за ползване на земетя, чрез която се генерират въпросните 33% доход от земедие от 2015г.

Аз имам документ, доказващ правното ми основание да ползвам дворно място в регулация на населеното място, в което живея, но не съм го регистрирал в ОСЗ съгласно чл-37б от Закона за собствеността и ползването на ЗЕМЕДЕЛСКИТЕ земи, защото земята не е земеделска.

Как се тълкува това положение? Преминаваме на раздел 4, чл17, ал 1 - След сключване на договора за предоставяне на финансова помощ не се допуска промяна в бизнес плана, свързана със замяна на заложените за отглеждане животни (с изключение на подмяна/замяна на един вид дребен рогат добитък с друг вид такъв) и/или основни земеделски култури, с изключение на преминаване от един вид едногодишни култури в друг вид едногодишни/многогодишни култури и/или от един вид трайни насаждения в друг вид трайни насаждения със същия размер СПО на единица площ.

Какво означава това? Че нямам право по никакъв начин да променям стопанството, с което съставлявам конкретното СПО, с което кандидатствам? И съм длъжен да го поддържам такова до края?

Например към момента на кандидастване имам х-дка костилкови овощни и 3дка зеле? И съм длъжен през 5-те години да поддържам 3-дка зеленчуци със същото СПО? Може пък да имам желание тези 3 дка след реализацията на зелето да заема отново с овощни, които имат даже по-висок СПО.

Или пък означава, че нямам право да променям /освен категорично посочените/ култури, с които ще постигна в бъдеще 2000 СПО разрастване на стопанството? Вие пишете, че не се допуска промяна в бизнес плана, извинете - бизнес плана включва актуалното стопанство и това, което се прогнозира. Вие кое визирате, първото, второто или и двете?

Съжалявам за многословието, но то иде, за да покаже, че върху наредбата трябва да се помисли и да претърпи такива корекции, които да дават възможност за категорично тълкуване. Освен това кандидатите трябва да са напълно неясно с изискванията, най-малкото, за да са сигурни, че могат да ги изпълнят. Иначе са уязвими!

ДИМ

Моите уважения към експертите изготвили проекта за наредба. Работата им е по предварително изготвена рамка и според мен са се справили много добре. Искам да направя конкретно предложение, което може да бъде прието единствено от политическото ръководство на министерството.

Очевадно е, че при класиране безапелационни победители ще бъдат "планинци" , "био" и др. подобни. С две думи, за да се внесе някакъв съзтезателне елемент.

Моля, намалете даваните огромен брой точки на стопанствата в кавички и примерно дайте точки на участници с образование, било висше, било средно в направление земеделие или животновъдство.

Така ще баде най честно и ще има еднакво развитие в страната, и да не се стига до преименуване на мярката, както колегата е писал по горе в коментарите.

 

Как изглежда наредбата за малките стопанства 6,3 след общественото обсъждане
11945
 

Последни материали
Виж
Откриване на изложението „Техномебел"
Призив за сертифициране на българската дървесина
Пролетната сеитба обаче върви с изпреварващо темпо
Състоянието на есенната пшеница в САЩ се влоши значително само за седмица
Позиции
Чорбаджийски: Несериозно е България да има само един евродепутат, защитаващ фермерите
Единственото условие за купувачите е сами да си осигурят превоза
Украински фермери започнаха да раздават кромида без пари
НАП напомня да се декларират земеделските субсидии до 30 април
Днес парламентарната комисия по земеделие има извънредно заседание
Ализан Яхова: Очакваме добри новини за украинската помощ на 24 април
Свързани материали
Виж
След протестите
25 хиляди малки зърнопроизводители няма да доказват загуби
Отговори от ДФЗ
В плащанията на хектар не влизат 5 123 малки фермери, чиито средства се превеждат през юни
С писмо до Войчеховски България иска да отпадне таванът за подпомагане
Кабинетът гласува 43,5 млн. лв. допълнителна помощ за малките и средни фермери
Мнението на бранша
На среща с производители на храни са представени наредбите, по които се действа бързо
Управителен съвет ДФЗ
Помощта за кланици и малки мандри е 11,3 млн. лева за 2023 г.
Липсата на регулации пречат и на животновди, и на преработватели
И малките мандри си патят от търговците на пазара
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини