Едва ли българските производители са очаквали, че на аграрното изложение в Париж, което е чисто потребителско и няма претенции да осъществява професионални контакти между бизнеса, някои от тях ще получат оферта от Дания за продажба на 100 хиляди бутилки вино. Това обаче се случи в рамките на Международното селскостопанско изложение 2016, което се състоя във френската столица от 27 февруари до 6 март. И за първи път показа как умело поднесената реклама е тази брънка от веригата "производител-потребител", от която родният бизнес жизнено се нуждае - за да покаже на света безспорните конкурентни предимства на саламуреното сирене, меда или продуктите от маслодайна роза.
През зимата в Европа има две международни изложения, на които българското фермерство може да привлече погледа на европееца и да покаже самочувствие.
Освен току-що приключилия форум в Париж втората възможност дава „Зелената седмица” в Берлин, която се провежда през януари. И двете изложения се организират повече от 50 години, а колкото до посетителите - годишно през тях минават стотици хиляди души от цял свят.
Затова и българската държава от години финансира участията на родните фирми, като за Париж тазгодишното представяне е шесто поред, а в Берлин присъствията са повече от 15.
Плюсовете са безспорни, още повече че за всяка нация с развито земеделие е въпрос на престиж да присъства в Берлин или Париж. Опитът вече си казва думата и докато първите години се усещаше голяма доза плахост в представянията ни, сега това е минало. А българските щандове стават все по-атрактивни за потребителите.
Тази година в Париж и Берлин се представиха над 40 компании, а тяхното рекламно лице стана ансамбъл „Българе”, с чиито перфектни изпълнения страната ни показа и традиционната култура. На всеки 30 минути танцьорите извиваха кръшни хора пред българския щанд, където се трупаха цели семейства.
За французите българската кухня наистина се оказа изненада, която впечатли с уникалния вкус на ликьорите, ракията и локума от рози, на плътните червени вина и на българското кисело мляко.
„Докато германският потребител е традиционалист и купува познатото, то французинът експериментира с вкусове, които не познава”, коментира Христо Димитров, ръководител на ансамбъл „Българе” и организатор на българския щанд. Затова още в първите дни на изложението в Париж клиентите са изкупили всички гюлови ликьори, ракии и локум от българска роза. Биволското кисело мляко също е покорило френския вкус, затова в края на изложението всички количества бяха изчерпани .
Колкото до виното, то също е докоснало ценителите, които имаха възможност да опитат от няколко родни изби. С марковата си продукция се представиха винарските изби от Старосел и Нисово, харманлийската „Малката звезда”, пловдивската „Трифон Зарезан” и др. Освен поръчки от Дания тези компании получиха поръчки и от клиенти от Африка, които дадоха висока оценка на родното вино.
С възможности за бъдещ износ от изложението си тръгнаха и производителите на розови продукти„Лема” и „Зорница къмпани”. Млечните и месни храни на „Димитър Маджаров”, както и традиционните български продукти, признати от Европейската комисия, също привлякоха интереса.
По време на тези изложения се подписват и важни правителствени документи за партньорства между българската старна и правителствата на Франция и Германия.
В Париж министърът на земеделието Десислава Танева парафира протокол за задълбочаване на сътрудничеството между двете страни с директора на Националния институт за земеделски и морски продукти към министерството на земеделието на Франция Ерик Ален. Споразумения бяха подписани в областта на контрола върху храните и здравеопазването на животните от зам. министъра на земеделието Васил Грудев и от директора на Българската агенция по безопасността на храните Дамян Илиев.
„За България френският опит при сдружаването между фермерите е от голямо значение, затова задълбочаваме сътрудничеството с техни експерти”, посочи министър Танева. По старата програма за развитие на селските райони немалко български държавни експерти са преминали обучение в областта на създаването на организации на производители. Новото споразумение ще осигури бъдещо разширяване на това сътрудничество, посочи още министър Танева.
В рамките на визитата си в Париж министърът се срещна и с българските граждани във Франция, с които заедно отпразнуваха и националния празник на България 3 март.
Екатерина Стоилова