Годишно всеки човек в Европа и САЩ изяжда средно по 5,2 кг шоколад. Справедливо ли е обаче 14 милиона работници в какаовите плантации на Западна Африка да получават по-малко от 1.25 долара на ден за труда си. В същото време само 5 са доминиращите компании в търговията с какао по света. През 2014 г. глобалният пазар на шоколадови изделия е с нетни продажби 88 млрд. долара. Това бяха част от проблемите, свързани със справедливостта по веригата на доставки и производство на какао от плантациите до шоколада, обсъждани на форума в Центъра за култура и дебат „Червената къща“.
Специално за дебата от Кот Д’Ивоар пристигна г-жа Мари Комбо, председател на синдикат към федерацията на земеделските съюзи в Кот Д’Ивоар. В дебата участваха д-р Светла Николова, Ани Маринкова – директор на завод „Своге“, Венсан Гайо, производител на ръчен шоколад в Пловдив, Миладина Монова, антрополог.
С отговори на въпроса „Кой може да промени горчивата страна на шоколада“ се включиха много от участниците и гостите на форума.
Според статистиката цената на какао на зърна е намаляла с 50%. В Западна Африка обаче 2 милиона деца работят в какаовите плантации, като повече от 500 хиляди от тях извършват опасен труд. Отделно тропическите гори се изсичат, за да разширят терена за производството на какао.
Много хора, които произвеждат какао никога не са опитвали шоколад. „Необходимо е образование на хората и най-вече на децата в Кот Д’Ивоар и Африка“, отбеляза г-жа Комбо.
Познанията за света ще им даде да могат самостоятелно да взимат решения, до изискват от мултинационалните компании и правителствата промени, с които да се решат проблемите в Африка и в частност при производството на какао. Така хората, производители на какао ще получават достойно възнаграждение за своя труд.“
„Огромните проблеми, свързани с несправедливостта във веригата какао -шоколад са проблеми и на всички доставки на храна по света, включително и в България“, каза д-р Светла Николова. Те могат да бъдат решени законодателно с волята на правителствата, но най-вече с информираността на потребителите, които да принудят съревнованието между глобалните монополи за „винаги по-ниски цени“ да променят поминъка на дребния земеделски производител и подобрят влошаващото се състояние на околната среда.
Форумът е част от проект "Подкрепа за устойчиви марки на европейските супермаркети като ключови движещи сили за Европейската година на развитието 2015 и след нея", в който са включени 20 неправителствени организации от ЕС.
Българският партньор е Сдружение АГРОЛИНК. ФБ на проекта: За справедливи супермаркети Supplychainge Bulgaria.
Форумът бе организиран от Сдружение АГРОЛИНК с подкрепата на Европейския съюз като част от Програма DEAR за Европейската година на Развитие, инициатива за подпомагане на страните от Глобалния Юг и повишаване на информираността на гражданите на ЕС.