Ден след като агробизнесът установи, че от първи януари трябва да постави нивомери при ползването на горивата от ведомствените бензиностанции, Farmer.bg потърси становища от министерствата на земеделието и на финансите, които се очаква да отговорят на лавината от въпроси, зададени от фермерите. И от двете ведомства обясниха, че предстоят преговори по начина на прилагането на законовите изисквания, но на този етап не се ангажират с контретни обяснения по прилагането на новите изисквания. Вчера търговците на горива първи сигнализираха за скандалната поправка в Закона за данъка върху добавената стойност, прокарани на 24-и декември 2014 г. с преходните разпоредби в Закона за бюджет 2015 г.
Според тези изменения от първи януари всички ведомствени бензиностанции трябва да монтират нивомери и касови апарати, които да ги свързват с Националната агенция по приходите (НАП). Изискването беше възприето с негодувание от асоциацията на зърнопроизводителите, които настояха за отсрочка или премахване на тези промени, позовавайки се на съществуващия контрол, който е достатъчно ефективен и без да се утежнява дейността на законно работещите земеделски производители.
С актуално становище по повод скандалните промени излезе и главният секретар на Българската асоциация на фермерите Теодор Иванов, който пред Farmer.bg представи мотивите за безсмислието на тези законови изменения.
«Ако мотивите за тези промени са насочени към изсветляване на бизнеса с горива, то според мен това не е начинът да се направи. Да накараш хиляди, а може би и десетки хиляди ведомствени бензиноколонки, а не само бензиноколонки, а и всяка цистерна с брояч да се оборудва с нивомер и фискално устройство, е безумие», посочи Теодор Иванов. И добави, че съществуващата система за контрол върху бизнеса с горива е напълно достатъчна.
В България има десетина вносители на гориво и един завод. Оттам нататък може лесно да се контролира какво се случва след вноса, тъй като по досегашната система на отчитане всеки беше задължен да декларира покупката от дистрибутора на гориво в деня на доставката, припомни фермерът.
Ако горивото е внесено нелегално, то няма да отиде в регистрирана ведомствена бензиностанция, затова според Иванов новото изискване за монтиране на нивомерите обезсмисля фискализацията. «Ако целта е да не се препродава гориво от ведомствени бензиностанции, то това няма да е редовно закупено гориво, а от контрабандно внесеното открадно или продадено от шофьори и трактористи гориво, което означава, че т.нар. "ведомствена" бензиностанция ще си остане нелегална, дори да се въведат новите изисквания, коментира Иванов.
Ако някой реши да продаде гориво от такава бензиностанция, вместо да зареди ведомствен транспорт или техника, то тогава винаги може да изпише горивото като заредено за собствени ведомствени нужди.
«Нека най-накрая някой да обясни защо трябва да се похарчат десетки милиона лева за фискални устройства и нивомери, а не просто да се засили контролът при вноса», попита още Иванов. Според него само така ще се пресече котрабандният внос.
Винаги може да се направи последващ контол на редовно внесено или закупено от дистрибутор гориво, като се проследи веригата дистрибутор купувач - ведомствена бензиностанция и чрез управление на риска да се идентифицират злоупотребите. Смятам, че наистина нещата у нас трябва да се дискутират и търсят рационални решения, посочи още експертът.