Начало » Новини » Страната
01.12.2014 г.

Кабинетът одобри план за ефективен контрол върху язовирите

Доклад

Farmer.bg

Пет министерства ще работят активно по промените в Закона за водите, така че да се въведе строг контрол при експлоатацията на язовирите. Товае е записано в доклада за мерките, задълженията и отговорностите, предвидени за справяне с природните бедствия. Документът беше приет от министрите на днешното извънредно заседание, съобщиха от пресцентъра на Министерския съвет. Изпълнението на ангажиментите ще бъде възложено на министрите на околната среда и водите, на регионалното развитие и благоустройството, на енергетиката, на земеделието и храните и на вътрешните работи.

Представена беше и актуална информация за язовирите от общините, държавните фирми „Язовири и каскади“ към НЕК ЕАД, „Напоителни системи“ ЕАД и съответните ВиК дружества и басейновите дирекции към МОСВ. Според нея към момента на територията на България има данни за 2743 язовира, от които 54 са публична държавна собственост, 212 са частна държавна собственост, 2183 – общинска собственост, 26 – частна собственост и 268 – с неопределена собственост.

Последната проверка показала, че 78 язовираса в предаварийно състояние.

Инвентаризацията на системите показала, че съоръженията за предпазване от наводнения, отводняване и отвеждане на излишните води от земеделските земи към 31.10.2014 година са:

- предпазни диги по река Дунав - 295 км;

- корекции на вътрешни реки - 3 240 км;

- предпазни диги - 385 км;

- ретензионни язовири - 14 бр.;

- отводнителни помпени станции - 72 бр.;

- отводнителни полета - 1 434 хил. дка., като на 32% от тях отводняването се осъществява помпено, а на останалите - гравитачно;

- главна канална мрежа - 2 334 км;

- събирателна канална мрежа – 11 192 км.

След трагедията в село Бисер през февруари 2012 г. правителството, излъчено с мандат на ГЕРБ, поставя началото за устойчиво решение на проблема с контрола на хидротехническите съоръжения и превенцията от наводнения.

Първата стъпка е заповед от май 2012 г., с която се регламентира организирането на контрола на техническото и експлоатационното състояние на водностопанските обекти (ВСО) и хидротехническите съоръжения (ХТС).

Втората стъпка са приетите промени в Закона за водите от 41-ото Народно събрание през юли 2012 година. Законът не бе приет на второ четене поради предсрочното прекратяване на мандата на НС.

На 21 ноември 2012 г. 41-ото Народно събрание прие стратегията за управление на водните ресурси. С нея се предвижда:

–          Законова регламентация на единен контролен орган и ясно и точно определяне на собствеността, отговорностите и безопасната експлоатация на хидротехническите, в т.ч. и на защитните съоръжения във връзка с превенцията от наводнения;

–          Създаване на Координационен съвет по водите на министерско ниво, с цел координацията и реализацията на мерките, предвидени в Плановете за управление на риска от наводнение и Плановете за управление на речните басейни;

–          Създаването на Национален регистър на инфраструктурата във водния сектор – качествена и количествена информация за цялата инфраструктура във водния сектор, както и за собствениците и операторите, които я поддържат;

–          Разработване на Стратегия за управление на отрасъл „защита от вредно въздействие на водите от МЗХ, в т. ч. и за отводнителните и защитни съоръжения, както и за поддържане на речните корита извън границите на населените места;

–          Оперативен център за управление на водите и предупреждение при наводнения и засушаване към МОСВ;

–          „Язовири и каскади“ към НЕК ЕАД да осъществява контрола за техническото състояние на язовирите. В последствие при обсъждане на ЗИД в НС се уточни това да е Държавната агенция по метрологичен и технически надзор (ДАМТН);

–          Механизъм за прехвърлянето на управлението на язовири публична общинска собственост на „Напоителни системи“ ЕАД към МЗХ, в случаите в които съответната община прецени, че не може да се справя с безопасната експлоатация на тези язовири;

–          Разработване на стратегии за развитие и управление на отраслите от водния сектор – ВиК, Хидромелиорация, Защита от вредното действие на водите и Хидроенергетика от компетентните ведомства (МРРБ, МЗХ и МЕ).

През периода на 42-ото Народно събрание политическото становище на управляващите беше за актуализация на приетата от предишното НС стратегия за управление и развитие на водния сектор. Приетият на първо гласуване от предишния парламент на промени в Закона за водите беше забравен и до момента няма устойчиво законодателно решение за собствеността, отговорностите и контрола за техническото състояние на язовирите, във връзка с превенцията от наводнения.

Докладът на председателят на работната група – заместник-министър на околната среда и водите Атанас Костадинов от 04.06.2014 г., представящ отчета на работната група, е изпратен до тогавашния премиер и до вицепремиера и министър на вътрешните работи. Произнасяне по него няма.

Във връзка с измененията на Закона за водите от март 2014 г. между МЗХ и „Напоителни системи” ЕАД се сключи договор, съгласно който се предоставят средства от държавния бюджет за поддръжка и експлоатация на обектите за предпазване от вредното въздействие на водите (ОПВВВ). Необходимите средства се предвиждат по бюджета на МЗХ и от 2014 г. се превеждат авансово за съответната година.

По отношение на язовирите в предаварийно състояние министърът на вътрешните работи е изискал в срок до 15 декември 2014 г. областните управители да организират и осъществят контрол на изпълнението на задълженията и правомощията на кметовете, произтичащи от Закона за устройство на територията и Закона за защита при бедствия.

 

За решаване на проблема със собствеността, отговорностите и контрола за техническото състояние на язовирите, във връзка с превенцията от наводнения предлагаме следните решения:

1.         Да се създаде работна група от представители на МОСВ, МРРБ, МЗХ, МЕ и МВР, която в срок до 31.12.2014 г. да разработи ЗИД на Закона за водите. В законопроекта да се регламентира реда за поддръжка и експлоатация на язовирите, в това число ясно разписани задължения и отговорности на собствениците; да се определи орган за контрол, неговите правомощия, реда за налагане на принудителни административни мерки и реда за реализиране на административно-наказателна отговорност.

2.         Със заповед на министър-председателя да се определи работна група, председателствана от заместник-министър на околната среда и водите и включваща заместник–министри на другите компетентни министерства (МВР, МЕ, МРРБ и МЗХ), както и експерти от предприятие „Язовири и каскади“ към НЕК ЕАД, „Напоителни системи“ ЕАД, представители на НСОРБ, МВР, МРРБ и МОСВ, която:

2.1. да предоставя експертна помощ на областните комисии, свързана с техническото състояние на язовирите;

2.2. да предлага решения при неизпълнение на направени предписания;

2.3. да прави оценка за необходимите финансови средства за осъществяване на мероприятията за постигане на изискващото се техническо състояние на съоръженията и необходимата проводимост на речните русла.

3.         Да се подготви проект на Постановление на Министерския съвет за одобряване на средства в размер на 500 000 лв. от бюджета за непредвидени и неотложни разходи за 2014 г. по бюджета на Министерството на земеделието и храните за финансиране на дейности по временно извеждане от експлоатация на язовири в предаварийно състояние в страната. Министърът на земеделието и храните чрез договор да възложи извършването на дейностите на „Напоителни системи” ЕАД.

4.         До изясняване на собствеността на 268 бр. язовири с неопределена собственост, дейностите по контрол да се възложат на областните управители, които съгласно чл. 191, ал. 3 на Закона за водите да контролират техническото състояние на хидротехническите съоръжения - държавна собственост, на територията на съответната област.

 

Кабинетът одобри план за ефективен контрол върху язовирите
4392
 

Последни материали
Виж
1558 проекти за технологична и екологична модернизация за над 320 млн. лв. са одобрени по НПВУ
Над 600 противоградови ракети са изстреляни в Пловдивско, Хасковско, Старозагорско и Сливенско през последните часове
Промените в Наредба за интервенциите по директни плащания са качени за обществено обсъждане
Започна Кампания 2024 по директни плащания
24 проекта за центрове за подготовка и съхранение на плодове и зеленчуци получават финансиране по НПВУ
ДФЗ изплати близо 10 млн. лв. на 5 094 малки фермери за Кампания 2023
Актуална анкета сред работодателите
Анкета сред бизнеса показва, че през 2024 г. в земеделието не се очаква увеличение на заетостта
Свързани материали
Виж
Твръде закъсняло
В края на мандата се опитват да довършат наредбата за язовирите
Експерти на МЗХ прецизират условията и начина на стопанисване на държавните язовири
Създават изпълнителна агенция „Управление и стопанисване на язовири”
Първи стъпки към промени
Нова дирекция “Хидромелиорации” поема проблемите с напояването
Важни предложения на НАЗ
Мачуганов: С напояване ще получим уникалното предимство да сме първи с реколта на пазарите
ИАРА
Поредните нарушения, разкрити при акции по Дунав, Черно море и язовирите
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини