Пет министерства ще работят активно по промените в Закона за водите, така че да се въведе строг контрол при експлоатацията на язовирите. Товае е записано в доклада за мерките, задълженията и отговорностите, предвидени за справяне с природните бедствия. Документът беше приет от министрите на днешното извънредно заседание, съобщиха от пресцентъра на Министерския съвет. Изпълнението на ангажиментите ще бъде възложено на министрите на околната среда и водите, на регионалното развитие и благоустройството, на енергетиката, на земеделието и храните и на вътрешните работи.
Представена беше и актуална информация за язовирите от общините, държавните фирми „Язовири и каскади“ към НЕК ЕАД, „Напоителни системи“ ЕАД и съответните ВиК дружества и басейновите дирекции към МОСВ. Според нея към момента на територията на България има данни за 2743 язовира, от които 54 са публична държавна собственост, 212 са частна държавна собственост, 2183 – общинска собственост, 26 – частна собственост и 268 – с неопределена собственост.
Последната проверка показала, че 78 язовираса в предаварийно състояние.
Инвентаризацията на системите показала, че съоръженията за предпазване от наводнения, отводняване и отвеждане на излишните води от земеделските земи към 31.10.2014 година са:
- предпазни диги по река Дунав - 295 км;
- корекции на вътрешни реки - 3 240 км;
- предпазни диги - 385 км;
- ретензионни язовири - 14 бр.;
- отводнителни помпени станции - 72 бр.;
- отводнителни полета - 1 434 хил. дка., като на 32% от тях отводняването се осъществява помпено, а на останалите - гравитачно;
- главна канална мрежа - 2 334 км;
- събирателна канална мрежа – 11 192 км.
След трагедията в село Бисер през февруари 2012 г. правителството, излъчено с мандат на ГЕРБ, поставя началото за устойчиво решение на проблема с контрола на хидротехническите съоръжения и превенцията от наводнения.
Първата стъпка е заповед от май 2012 г., с която се регламентира организирането на контрола на техническото и експлоатационното състояние на водностопанските обекти (ВСО) и хидротехническите съоръжения (ХТС).
Втората стъпка са приетите промени в Закона за водите от 41-ото Народно събрание през юли 2012 година. Законът не бе приет на второ четене поради предсрочното прекратяване на мандата на НС.
На 21 ноември 2012 г. 41-ото Народно събрание прие стратегията за управление на водните ресурси. С нея се предвижда:
– Законова регламентация на единен контролен орган и ясно и точно определяне на собствеността, отговорностите и безопасната експлоатация на хидротехническите, в т.ч. и на защитните съоръжения във връзка с превенцията от наводнения;
– Създаване на Координационен съвет по водите на министерско ниво, с цел координацията и реализацията на мерките, предвидени в Плановете за управление на риска от наводнение и Плановете за управление на речните басейни;
– Създаването на Национален регистър на инфраструктурата във водния сектор – качествена и количествена информация за цялата инфраструктура във водния сектор, както и за собствениците и операторите, които я поддържат;
– Разработване на Стратегия за управление на отрасъл „защита от вредно въздействие на водите от МЗХ, в т. ч. и за отводнителните и защитни съоръжения, както и за поддържане на речните корита извън границите на населените места;
– Оперативен център за управление на водите и предупреждение при наводнения и засушаване към МОСВ;
– „Язовири и каскади“ към НЕК ЕАД да осъществява контрола за техническото състояние на язовирите. В последствие при обсъждане на ЗИД в НС се уточни това да е Държавната агенция по метрологичен и технически надзор (ДАМТН);
– Механизъм за прехвърлянето на управлението на язовири публична общинска собственост на „Напоителни системи“ ЕАД към МЗХ, в случаите в които съответната община прецени, че не може да се справя с безопасната експлоатация на тези язовири;
– Разработване на стратегии за развитие и управление на отраслите от водния сектор – ВиК, Хидромелиорация, Защита от вредното действие на водите и Хидроенергетика от компетентните ведомства (МРРБ, МЗХ и МЕ).
През периода на 42-ото Народно събрание политическото становище на управляващите беше за актуализация на приетата от предишното НС стратегия за управление и развитие на водния сектор. Приетият на първо гласуване от предишния парламент на промени в Закона за водите беше забравен и до момента няма устойчиво законодателно решение за собствеността, отговорностите и контрола за техническото състояние на язовирите, във връзка с превенцията от наводнения.
Докладът на председателят на работната група – заместник-министър на околната среда и водите Атанас Костадинов от 04.06.2014 г., представящ отчета на работната група, е изпратен до тогавашния премиер и до вицепремиера и министър на вътрешните работи. Произнасяне по него няма.
Във връзка с измененията на Закона за водите от март 2014 г. между МЗХ и „Напоителни системи” ЕАД се сключи договор, съгласно който се предоставят средства от държавния бюджет за поддръжка и експлоатация на обектите за предпазване от вредното въздействие на водите (ОПВВВ). Необходимите средства се предвиждат по бюджета на МЗХ и от 2014 г. се превеждат авансово за съответната година.
По отношение на язовирите в предаварийно състояние министърът на вътрешните работи е изискал в срок до 15 декември 2014 г. областните управители да организират и осъществят контрол на изпълнението на задълженията и правомощията на кметовете, произтичащи от Закона за устройство на територията и Закона за защита при бедствия.
За решаване на проблема със собствеността, отговорностите и контрола за техническото състояние на язовирите, във връзка с превенцията от наводнения предлагаме следните решения:
1. Да се създаде работна група от представители на МОСВ, МРРБ, МЗХ, МЕ и МВР, която в срок до 31.12.2014 г. да разработи ЗИД на Закона за водите. В законопроекта да се регламентира реда за поддръжка и експлоатация на язовирите, в това число ясно разписани задължения и отговорности на собствениците; да се определи орган за контрол, неговите правомощия, реда за налагане на принудителни административни мерки и реда за реализиране на административно-наказателна отговорност.
2. Със заповед на министър-председателя да се определи работна група, председателствана от заместник-министър на околната среда и водите и включваща заместник–министри на другите компетентни министерства (МВР, МЕ, МРРБ и МЗХ), както и експерти от предприятие „Язовири и каскади“ към НЕК ЕАД, „Напоителни системи“ ЕАД, представители на НСОРБ, МВР, МРРБ и МОСВ, която:
2.1. да предоставя експертна помощ на областните комисии, свързана с техническото състояние на язовирите;
2.2. да предлага решения при неизпълнение на направени предписания;
2.3. да прави оценка за необходимите финансови средства за осъществяване на мероприятията за постигане на изискващото се техническо състояние на съоръженията и необходимата проводимост на речните русла.
3. Да се подготви проект на Постановление на Министерския съвет за одобряване на средства в размер на 500 000 лв. от бюджета за непредвидени и неотложни разходи за 2014 г. по бюджета на Министерството на земеделието и храните за финансиране на дейности по временно извеждане от експлоатация на язовири в предаварийно състояние в страната. Министърът на земеделието и храните чрез договор да възложи извършването на дейностите на „Напоителни системи” ЕАД.
4. До изясняване на собствеността на 268 бр. язовири с неопределена собственост, дейностите по контрол да се възложат на областните управители, които съгласно чл. 191, ал. 3 на Закона за водите да контролират техническото състояние на хидротехническите съоръжения - държавна собственост, на територията на съответната област.