Въпреки че българските потребители все още са твърде сдържани да пазаруват чрез интернет, търговци и производители инвестират в онлайн платформи, които скъсяват връзката с клиентите при реализацията на продуктите.
От две години веригата магазини за биологични храни „Биомаг” продава дистанционно, в резултат на което 5% от оборота вече се пада на електронното пазаруване.
Това съобщи управителят на „Биомаг” Надежда Вишев по време на конференция за онлайн продажбите на хран, организирана от сп. "Регал".
Търговците разполагат с четири магазина в София, но имат сериозни продажби и в страната, голяма част от тези продажби се извършват чрез интернет заявките.
След лекия срив в търсенето на биохрани през 2012 и началото на 2013 г., пазарът се е възстановил. За последната година оборотите се покачиха с около 30%, посочи още Вишева.
Хората търсят основно пресни плодове и зеленчуци, мляко, сирене, лимец и други здравословни храни, голяма част от които се произвеждат в страната.
Днес веригата предлага 4 хиляди продукта, което е десетократно повече от 2008 г., когато са се появили на пазара. Преобладаващата част на продуктите са от внос, но българските храни са предпочитани.
Онлайн търговията все още е в начален етап, но с навлизането на информационните технологии пазарът ще узрее и за този вид търговия, смятат експерти.
Според изследване на GfK България, направено миналия месец сред онлайн населението на възраст между 18 и 50 години, покупките на храни онлайн в страната са само 14% от потребителската кошница на пазаруващите в мрежата.
В САЩ, където дистанционните продажби са напреднали значително, се отчита, че 3,3% от разходите за храна минават през онлайн платформите. Очакванията са до 2023 г. този процент да нарасне там до 11%, съобщи и Цаньо Цанев, собственик на комания за онлайн продажби на стоки от супермаркети „Тайм сейвърс” (enoti.bg).
За българските производители електронната търговия е труден вариант, който обаче има бъдеще. Според Иван Благоев, собственик на сайта take-a-cake.eu, специализиран в продажбите на малки кескеча, дистанционното пазаруване спестява време и транспорт, затова става предпочитано от мнозина.
Компанията е на пазара от 2011 г., когато пекарната до "Орлов мост" е открита. Днес популярността на вкусните сладкиши е значителна, а 23% от оборота се дължи на онлайн продажбите.
Освен на добрите вкусови качества на кексчетата семейната фирма разчита и на добрия маркетнг и реклама, които са неотменим елемент от бизнеса.