От 14 години българската фирма за проектиране и доставки на напоителни системи „Аквамат 2000” доставя и проектира поливни съоръжения на американската компания Тoro Ag.
Неотдавна „Аквамат 2000” организира специално за земеделските производители семинар, на който бяха представени съвременни технологии в областта на поливното земеделие, продажбата на семена и на торове.
Като лектор беше поканен и Вулф Колмайер, регионален мениджър на Тoro Ag за Централна и Източна Европа.
За читателите на Farmer.bg Вулф Колмайер и управителят на „Аквамат 2000” Деян Кирязов представиха състоянието и тенденциите в напояването, както и перспективите в развитието на пазара през следващите години.
Г-н Колмайер, как се движи пазарът на поливна техника в България и в региона, където продавате?
Вулф Колмайер: Да, освен в България, Тoro Ag продава напоителна техника почти в цяла Европа. От няколко години сме и на пазарите в Узбекистан, Казахстан и Азербайджан. Освен заводите в Америка и Австралия ние разполагаме с предприятия в Италия и Румъния.
Конкретно на въпроса за търсенето в Централна и Източна Европа, основни потребители почти във всички държави са зеленчукопроизводителите и собствениците на овощни насаждения.
Но от няколко години наблюдаваме засилено търсене на техника за напояване и за техническите култури, което се обяснява с промените в климата.
Ако трябва да направя сравнение на пазарите в Източна Европа, те са твърде различни. В Румъния търсенето е по-голямо заради по-големия пазар, но там ние имаме завод, което ни дава предимство.
Интересното обаче е, че докато в Румъния се купува повече техника от дребните производители, в България активни са по-крупните фермери. През последните години имаме повече изпълнени проекти за лозя и за технически и зърнени култури като слънчоглед, царевица и др.
Деян Кирязов:
След зеленчукопроизводството най-много клиенти за капково напояване имаме при отглеждането на царевица. От миналата година обаче има интерес и от страна на тютюнопроизводители. И трябва да кажа, че там се получиха изключително добри добиви – около 500 килограма от декар и то с висококачествен тютюн.
Ще ви дам за пример Италия, където бяхме преди години. Там в региона около Перуджа на площи с капково напояване също се отбелязват много добри резултати, особено за качеството на листата. Жилките не са толкова твърди и дори тютюневите фабрики в Италия при изкупуването дават бонуси за този тютюн. Той е по-лесен за сушене и последваща обработка.
Г-н Колмайер, как се развива съдружието ви с „Аквамат 2000” през последните години?
В. К.: Сътрудничеството ни започна преди 14 години със склад, който се помещаваше в един гараж. В началото работехме повече с техника за градинско напояване и за голф игрища. По-лесно беше приемано и от потребителите – основно хотели и голф игрища.
Постепенно с добри темпове започна да се разрастваи селскостопанското напояване.
Особено добър старт даде програмата за конверсията за лозята, която в продължение на три години субсидираше инвестициите в напояване.
Това е една от прекрасните програми, която беше управлявана много добре и при която лозарите наистина получаваха подкрепа.
Д. К.: Показателно бе, че от агенцията по лозата и виното често се консултираха с нас, защото искаха да помогнат при изпълнението на поливните проекти дори за малки стопани.
Помня бай Саранди от Свиленградско, който изпълняваше проект за напояване на 7-8 декара лозя и този порект стана успешен. Нещо, което по останалите мерки на програмата за селските райони, дори за млад фермер, трудно се случва.
В. К.: Това, което е важно за нас като фирма е, че сме отворени за новите технологии. Ние знаем колко важно е поливните системи да бъдат съпроводени с ефективност в контрола при подаването на вода за различните култури, затова се развиваме в тази област.
Някои от новостите трудно се въприемат от фермери с 30-годишен опит, но така е навсякъде по света. Важното е, че тук работим с инвеститори, които като посредници възприемат нашите съвети и спазват стриктно технологиите.
Персоналът на „Аквамат 2000” е изключително добре подбран, а това скъсява дистанцията при внедряването на съоръженията. Работи се нови кадри, които се обучават допълнително.
Самата компания Toro.ag има специална система за обучение на дистрибуторите при използването на материалите и основните техники. Имаме консултанти-агрономи, така че при продажбата и проектирането на системите хората да ги експлоатират максимално в тяхна полза.
От три години развиваме пазарите в Азербайджан, Казахстан и Узбекистан. Там имаме много добри търговци и проекти, но нямаме консултанти, които на място да обслужват клиентите.
Чрез „Аквамат 2000” ние успешно започнахме да работим, защото те имат добре обучени специалисти, които справят успешно, а и те нямат езиковата бариера. Знаете, там основно в тези държави се ползва руският език, докато в Румъния действахме чрез италианските ни колеги.
Д.К: Когато започнахме в България, в началото беше трудно, защото нямахме достатъчно материали за окомплектоване ни системите. Подобно е положението в момента в трите републики, но след като вече сме проиграли нещата тук, за нас е лесно да проектираме в чужбина.
За колко време се изплаща една система?
Деян Кирязов: Когато царевицата струваше 35-40 стотинки, инсталацията се изплащаше за една година. Говоря дори за инсталации, които са поставени не върху 500 дка, а върху по-големи площи, примерно от хиляда декара.
Важното е, че с добра влажност посевите дават много по-високи добиви, затова след реализацията на зърното, поливните съоръжения бързо се изплащат.
Ако примерно добивите са били около 600-700 килограма от декар, тогава на декар те са получавали около 200 лв. Дори да калкулираме себестойността, съоръжението пак се изплаща от една реколта.
Смятате ли, че сдружаването между производителите ще насърчи инвестициите в тези инсталации?
Д. К. : Хубаво е като идея, но за България е силно пожелателно. Трудно мога да го повярвам поради нагласата ни да не обичаме да се обединяваме. Въпреки че вече има колеги, които се сдружават. В Разград примерно има подобни инициативи.
Личното ми мнение е, че трудно ще се постигне съгласие. Дано практиката ме опровергае.
Какви са перспективите пред пазара на поливна техника за тази и следващата година?
В. К.: Много е специфично за различните държави. Примерно досега Украйна беше добър пазар, но след променената ситуация доставките за дистрибуторите станаха рискови. Банките също замразиха плащанията, особено с промените във валутния курс.
Този пазар беше изключително успешен за нас, но ето, че сега украинският дистрибутор трябва да плаща веднага или предварително, което затруднява бизнеса. Надяваме се, че все пак разумът ще надделее и постепенно икономическата ситуация ще се възстанови.
Д.К.: Централна и Източна Европа е бил доста податлив пазар заради нестабилността и курсовите разлики. Миналата година американската компания имаше подобни проблеми и в Унгария, Румъния, ако си спомняте и в Украйна.
На този фон България е като оазис, защото валутният борд внася стабилност. И като добавим европейските програми, нещата вървят. Ако трябва да сравним с Румъния, там частната инициатива е много по-добре развита, докато европейските програми буксуват. Докато ние вървим лека-полека нагоре.
Ако трябва да кажа какви са моите прогнози за тази година, трябва да призная, че нещата се развиват малко странно.
Заради сухата зима очаквахме фермерите да проявят интерес към техниката още в началото на годината, но вероятно те очакваха финансирането по новата програма за селските райони.
Миналата година те много по-рано започнаха да сключват договори с нас, което е удобно за нас, защото ни трябва технологично време за проектиране и монтаж.
Тази година до последно има едно чудене сред хората. Явно вече осъзнават, че програмите реално ще заработят през 2015 г. и пазарът постепенно се раздвижва. Вече идва време за сеитба и за поливане, така че ще има търсене.
Хубавото е, че през последните години наблюдаваме постоянен ръст и това е обяснимо заради климатичните проблеми.
Интервюто взе: Екатерина Стоилова