- Господин Кирязов, кой се оказа по-прозорлив бизнесмен, вие или родителите ви?
- Е, нещата между нас никога не са опирали до сътезание. /Смее се/. Истината е, че навремето, когато основах фирмата през 2000 г. целта беше да си сътрудничим. Предметът на дейност на фирмата на баща ми е свързан с конструиране, стрителство на жилища и на вилни селища, което пък кореспондираше по онова време с основния интерес на фирмата, която аз основах. Тогава доминираща дейност за мен беше капковото напояване на тревни площи.
- А сега, как стоят нещата?
- Откакто започнаха да навлизат европейските пари за земеделие, при нас съотношението значително се промени. Преди капково напояване селско стопанство бяха горе долу 50:50, докато вече земеделието взе значителен превес със съотношение 70:30 в негова полза. Все пак колкото и трудно да е с парите по програмите, когато се инвестира в съоръжния става дума за значителни суми, които не са никак за пренебрeгване.
- Какъв процент от пазара държи вашата фирма в момента?
- В тревните площи между 20-30%, като тази година може би ще има преразпределение в сегмента, защото някои колеги вече изпитват значителни затруднения. Това означава, че ние вероятно ще увеличим дела си или най-малкото ще го запазим. Това е и непосредствената ни цел по време на кризата. Има и малък ръст в сегмента на лентовите маркучи зеленчуците, което може би озаначава някъде около 30% пазарен дял, но и тук отпадат фирми. Отчитаме известен ръст в продажбите на съоръжения за напояване на овошки и лозя, но той много се влияе от европейските пари. Инвеститорите са зависими от мерките, които стартират. В повечето случаи става дума за значителни суми и те не могат да си позволят да се самофинансират. Например понякога за оранжерии от 10 дка става дума поне за 1 млн. евро.Преди това обаче трябва да си намерят банка, която да реши да ги кредитира, а това се оказва почти невъзможно.За съжаление банките като чуят че става дума селско стопанство не са особено благосклонни.
- Значи за банките земеделието все още е рисков фактор, въпреки толкова много пари по Програмата за развитие на селските райони, които чакат да бъдат усвоени?
- Да, дори и сега,при наличето на одобрени проекти, на бенефициентите им е трудно да вземат банков кредит. И върху нас рефлектира. По 121 мярка се работи. Тези, които сега се одобряват, банките са се позамслили.
- Смятате, ли че държавата нещо трябва да направи
- Мисля че държавата гледа на сектора като при туризма - "на парче". Доколкото ми е известно кредити за земеделие отпускат предимно гръцките банки, понеже те вече имат опит и знаят, че могат да се вземат пари по програмите. Но има и друг проблем. Засега банките все още не правят никаква разлика между терени със зеленчуци, оранжерии, овошки и лозя. А има разлика в сериозността на производството и инвестицията. Мисля си, че ако бяха наясно, нямаше да отказватх ипотека за оранжерия например, където става дума за индустрпиални поризводства на зеленчуци, дори и на плодове.
- Преди две години май имахте повече надежди за бизнеса си?
- И сега ги имам, защото колкото и да е мудно, все пак с европейските програми се размърдаха нещата. Ето, има пари по програми за лозята и всички запнаха да предлагат системи за напояване за лозята. Като пуснат мерките за оранжерии - всички ще предлагаме машини за това, зависиме сме от тези помощи.
- Как ви се отрази кризата?
- В началото всички от инвеститорите се отдръпнаха, защото се уплашиха.Но естеството на работата ни е такава, че като се затопли времето, започва да засъхва, и всички се сещат, че ще трябва да напояват и тогава идват при нас, така че нашата работа започва, когато пекне слънцето.
- Уплашихте ли ви началото на тази година?
- Не, ние се уплашихме в края на миналата година, защото имахме много пари за събиране. Обикновено нашите кленти искат предварително да вземат техниката и да плащат в края на октомври,защото в края на есента за тях започват пвлащанията. Истината е, че ние трбява да играем ролята на търговски банки, но кредитете ни са стоката.
- Как се справяте?
- Трудно, но тайната е в упоритостта и търпението. На това ни научиха нашите клиенти, които в 70% се занимават със земеделие. Те всяка година казват, че ще спрат да се занимават със земята, но в крайна сметка пак остават. И ние покрай тях. Е, има пришълци в бранша - търговци, които са чули, че бързо ще забогатеят, но те отпадат. Постоянните не се отказват, защото са свикнали със земята.
- Това, че заради кризата много от вашите колеги са изправени пред фалит, не е ли добра новина за големите и средни фирми в бранша?
- Честно казано, ние предпочитаме да има малки фирми, особено тези които се занимават с конструкции, защото именно на тях възлагаме и разчитаме да поддържат съоръженията. Сега ни се налага да извършваме монтажните работи, но предпочитаме това да го вършат подизпълнители, а кризата принуждава малките да се преориентират. Това засяга и нас.
- Нищо добро ли не донесе кризата?
- Напротив, наложи дисциплинарщ ефект на трудовия пазар, което е много голямо облекчение за работодателите. Миналата година в Бургас, например за щяло и нещяло и за никаква работа, влизаха и искаха като начало по 1000 лв заплата. Не може така.
- Вие станахте доста популярни с наградите зелена община, която връчвате в последните няколко години.
- Идеята за програма Зелена община е моя и тя отговаря на мотото за работа на компанията С мисъл за природата. В процес сме на създаване на фондация, също и на сайт, където нашите потенциални клиенти биха могли да научат всичко по тези теми. Трябва да се пестят ресурси. Тъжно е да гледаш как се пилеят сега, как не се обръща внимание на предстоящото засушаване, а това до 4-5 години ще стане сериозен проблем. Така че по този начин ние възпитаваме своите потенциални клиенти,учим ги къде да търсят информация, как да използват енергоспестяващи технологтии, някои от системите предлагаме ние, в други случаи пък рекламираме продукти на други фирми.
С мисъл за природата
- Аквамат е водеща в дистрибуцията на лентовите маркучи, държи близо 40% от националния пазар. Напояването и всичко свързано с него е основната дейност. Аквамат е българският представител на водещи американски и италиански фирми
- Деян Кирязов е бургазлия, инженер по хидромелиорация.
- Седалището на фирмата е в столицата, на гърба на Военната академия. Основава я като студент в съдружие със свой колега през 2000 г. Вземат заем от 1500 USD от кооперация Начала, известна с това, че дава рамо на малки фирми и микрофирми. Има офиси в Пловдив, Варна, Русе, София.
- Девизът на фирмата е: С мисъл за природата. Целта е земята така да се полива и обработва, че да не се руши природата. Без съвременните технологии не е възможно да се постигнат добри резултати и реколти в земеделието, убеден е Кирязов.
- В началото започва само с напояването - капково, микро, за оранжерии, тревни площи на морето, в столицата, в паркове, градини, хотели. Сред обектите са Несебър, Димитровград, Хасково, Казанлък, НДК в София, Каварна и т. н.
- През 2004 г. започват да продават мрежи. Фирмата прави проекти, осъществява търговска дейност, инсталира и монтира. Очакваме изпълнението да поемат по-малките фирми, каквато е практиката в Европа и САЩ, и това ще ни облекчи, признава Кирязов.
Разпространение
На изграждането на мрежа от дистрибутори се залага от самото начало.Аквамат разполага с бази с магазини в Бургас и Пловдив. В столицата е само офис. В Петрич, Добрич, Русе, Стара Загора, Каварна и др. работят с дистрибутори. Само партньорът им в Русе продава цялата гама от продукти на фирмата, използвайки мрежата си от селскостопански аптеки.
Дейности и продукти
Основните дейности са свързани с напояване, фертигация, технически мрежи и тъкани за защита - професионални машини за косене, контрол на климата и филтриране на водата.
Изграждат автоматизирани напоителни системи за открити площи в селското стопанство, за оранжерии, паркове и градини, спортни терени и голф игрища.
Дават консултации, проектират, доставят и монтират, осигуряват гаранционен и следгаранционен сервиз на предлаганите продукти и услуги.
Правят и полиетиленови покрития, филми за мулчиране, геомембрани.
Хит сред тези продукти са Sun Selector - петслойните фотоактивни покрития за оранжерии на израелската фирма Ginegar. Въпреки по-високите цени те бързо се налагат на пазара заради уникалните си свойства - антивирусен, термичен ефект, ефект "антикапка". Покритията пропускат специфичен спектър от слънчевата радиация, който подпомага реколтата.
Мрежи и тъкани в селското стопанство, строителството, спорта и релакса, дома и градината успешно се използват за защита от птици, градушка, вятър, слънце, плевели, слана и измръзване, от насекоми, освен това за събиране на плодове, в животновъдството за покриване на ферми на открито.
В сферата на строителството и спорта компанията предлага предпазни мрежи за скеле и срещу прах, сигнални, оградни, защитни мрежи, покривала за камиони, зелени квадрати за тревен паркинг, огради за спортни терени, скриващи и засенчващи огради, за дома и градината.
Интервю на Светлана Петкова