В периода от 30 декември 2025 г. до 05 януари 2026 г. в НАП ще се извършват дейности по годишно приключване и архивиране на данни за 2025 г. и конфигуриране на информационните системи за работа през 2026 г., включително и дейности, свързани с въвеждане на еврото в България.
В тази връзка – на 30.12.2025 г. в 12:30 часа ще бъде прекратена възможността да се извършват плащания с дебитни и кредитни карти на ПОС терминали в офисите на НАП, както и през виртуален ПОС на НАП.
Плащания, наредени към НАП в периода 01.01.2026 г. – 04.01.2026 г. ще постъпят по сметките на агенцията в Българска народна банка на 05.01.2026 г.
Във връзка с горното здравноосигурителният статус няма да се актуализира в периода от 1 до 5 януари 2026 г. В този период информацията за здравноосигурителен статус, достъпна чрез електронната услуга от официалната интернет страница на НАП ще бъде актуална по данни, приети в НАП към 31.12.2025 г., включително. В първите 5 дни на януари агенцията няма да приема и картови плащания, включително чрез електронните услуги „Справка за задълженията с възможност за плащания“; „Плащания на задължения“, във връзка с което няма да се актуализират и данните за здравноосигурителни права.
Лицата с прекъснати към момента здравноосигурителни права могат да избегнат неблагоприятните последици от това, като платят дължимите здравни вноски до обяд на 30.12.2025 г.
В периода след 12:30 ч. на 30 декември 2025 г. до 05 януари 2026 г. физическите и юридическите лица ще могат да ползват електронните услуги, предоставяни от НАП, с изключение на:
- подаване за заявления за регистрация и дерегистрация по ЗДДС;
- подаване на искане за издаване на документ;
- потвърждаване на издаден персонален идентификационен код (ПИК);
- плащане на задължения за данъци, осигурителни вноски и задължения подлежащи на принудително събиране чрез електронните услуги на НАП;
- подаване на заявление за приоритетно плащане на осигурителни вноски, в това число и за допълнително задължително пенсионно осигуряване;
- подаване на заявление за промяна на избора за осигуряване от допълнително задължително пенсионно осигуряване в професионален пенсионен фонд във фонд "Пенсии" и в универсален пенсионен фонд във фонд "Пенсии" и във фонд "Пенсии за лицата по чл. 69”;
- промяна на имейл и телефон за контакт с НАП през електронната услуга „Управление на достъпи и на контактна информация“.
----
Във връзка с дейностите по годишно приключване и архивиране на данни в информационните системи на Национална агенция за приходите (НАП) за 2025 г. и подготовка за работата им през 2026 г., в периода от 01 до 05 януари 2026 г. няма да бъдат актуализирани данните за здравноосигурителния статус на лицата.
В цитирания период информацията за здравноосигурителен статус, достъпна чрез електронната услуга от официалната интернет страница на НАП, ще бъде актуална по данни, приети в НАП към 31.12.2025 г., включително.
Във връзка с въвеждане на еврото в България и подготовка на системите за плащания, здравните вноски, наредени в периода от 01.01.2026 г. до 04.01.2026 г., вкл. ще постъпят по сметката на НАП в БНБ на 05.01.2026 г. Предвид извършването на всички горепосочени дейности, в този период агенцията няма да приема и картови плащания, включително чрез електронните услуги „Справка за задълженията с възможност за плащания“; „Плащания на задължения“, във връзка с което няма да се актуализират и данните за здравноосигурителни права.
Лицата с прекъснати към момента здравноосигурителни права могат да избегнат неблагоприятните последици от това, като платят дължимите здравни вноски до обяд на 30.12.2025 г. Обръщаме внимание, че за възстановяване на правата задължително преди плащането е необходимо да има подадена декларация Образец 7, въз основа на която да има изчислени задължения за здравно осигуряване. Информация дали има такива задължения може да се види чрез електронна услуга “Справка за задължения с възможност за плащане“ или в офис на НАП.




