Изследване на Евростат показа, че ценовото равнище на стоките и услугите в България е около 60% от средното в ЕС. Изненадата е при млечните продукти, яйцата и олиото, които са с 25 на сто над средноевропейските цени, а при някои родни продукти дори и с 35-40% отгоре. Темата предизвика дебат между гл. икономист в Института за пазарна икономика и доц. Огнян Боюклиев от Института за икономически изследвание в БАН.
Оказва се, че при храните като цяло сме на около 88% от средноевропейските цени, но има стоки които значително ги надхвърлят. Такива са млякото и млечните продукти, яйцата и мазнини като олиото и маслото.
Млечните продукти от български марки са по-скъпи от произведените в Германия и Австрия например. И то при положение, че изкупната цена на суровото мляко е най-ниската в ЕС, уточни доц. Боюклиев. Той добави, че високата цена на продукти, произведени от българско мляко от традиционни породи, би оправдала по-скъпото сирене, но проблемът е, че често млечни продукти, произведени от вносно мляко, плюс сухо мляко, биолепило и други, са скъпи, въпреки че не са качествени и не са съвсем български.
Проблемът в по-високите цени е, че българинът заделя около 36% от доходите си, за да напазарува храни, докато при средния европеец процентът е 18-19. Освен това качеството на храните в някои страни в ЕС е по-високо от българското и въпреки това те са по-евтини.
Има обаче продукти, които са доста под общия процент.
Като цяло в България цените на цигарите са най-ниски в целия ЕС, което е безобразие според икономистите. Евтини са ни услугите, облеклото, обувките. Но пък електрониката, продавана в българските магазини, е с 2% по-скъпа от средната в Европа.