От днес до 14 юли всички фермери, преработватели и търговци могат да обсъждат и дават предложения по проекта за нов Закон за веригата на доставки на земеделски продукти и храни, който е качен на интернет портала за консултации на Министерския съвет. Целта на новата регулация е производителите на сурова продукция да получават адекватна цена за труда си и да не продават произведеното от тях под себестойност, като в същото време крайните цени на земеделската продукция в магазините превишават многократно полученото от тях.
Всички изкупвачи задължително ще бъдат вписвани в регистър, като търговските им взаимоотношения със земеделци и животновъди ще стават само с договори, подписани поне за 6 месеца. В тях ще фигурират идентификации на договарящите се страни, вида на земеделските продукти и цената, която да може да бъде по-ниска от производствените разходи и трябва да включва не по-малко от 10% надценка от размера им.
Ще се посочва още количеството и качеството на изкупуваните земеделски продукти и графика на доставките, както и срока на договора, а когато е безсрочен и срока на предизвестие за прекратяване; когато минималната продължителност на договора надхвърля шест месеца, той включва клауза за преразглеждане, която може да бъде задействана от земеделския стопанин. Ще се вписват още сроковете и начина на плащане; правилата за изкупуване или доставка на земеделски продукти; правилата, приложими в случай на непреодолима сила и основания, ред и последици от прекратяването на договора.
Договорите за изкупуване на земеделски продукти и храни се сключват в писмена форма. Писмената форма може е да не се прилага, но само когато плащането и предаването на земеделските продукти между страните е в един и същи момент и има издадена фактура.
Договорът може да бъде сключен в електронна форма, когато е подписан от двете страни с квалифицирани електронни подписи или когато е сключен чрез електронна платформа за търговия.
При подписване на договори след първичното изкупуване това става в писмена форма, преди доставката на продуктите. Може и в електронна форма, когато е подписан от двете страни с квалифицирани електронни подписи или когато е сключен чрез електронна платформа за търговия. Всяко изменение на сключен договор за покупко-продажба по ал.1 е в писмена форма и включва обосновка за необходимата промяна;
Според новия закон ще се създаде електронна система за проследимост на веригата за доставки на земеделски продукти и храни (системата) към Министерство на икономиката и индустрията. Системата се състои от публична и специализирана част. Публичната част съдържа информация относно среднопретеглени цени на земеделските продукти и храни по цялата верига на доставки, които се публикуват до 20 –то всеки месец за предходния месец. Специализираната част на системата е за служебно ползване.
В системата информация предоставят и получават следните институции:
1. Министерство на икономиката и индустрията;
2. Министерство на земеделието и храните;
3. Обсерватория на веригата на доставки на земеделски продукти и храни;
4. Министерство на финансите;
5. Държавна комисия за стоковите борси и тържищата;
6. Агенция „Митници“;
7. Национална агенция за приходите;
8. Комисия за защита на конкуренцията;
9. Комисия за защита на потребителите
10. Други административни структури, определени с писмено споразумение.
Търговците на земеделски продукти и храни са длъжни да се регистрират с ЕИК в електронната система по чл. 13 по ред, определен с акт на министъра на икономиката и индустрията. До 20-то число всеки месец лицата, извършващи търговия със земеделски продукти и храни след първично изкупуване, въвеждат в системата следните данни за търгуваните в предходния месец: вид земеделски продукти и храни; количества земеделски продукти и храни и среднопретеглена покупна и продажна цена за всеки продукт по клас и качество, където е приложимо. Търговци с годишен оборот до 20 млн. лв. няма да дават тези данни.
При покупко-продажба на земеделски продукти и храни от първа необходимост, определени със списък, приет с решение на Министерския съвет, законът въвежда следните максимални търговски надценки, както следва:
1. за преработвател – не повече от 20% спрямо производствената себестойност на продукта, изчислена съгласно действащите счетоводни разпоредби;
2. за търговец на едро по цялата верига на доставки – не повече от 10% от покупната цена след добавяне на преките и косвени разходи за съответните продукти;
3. за търговец на дребно с оборот над 20 млн. лева. – не повече от 20% от покупната цена след добавяне на разходите по реализация на съответните продукти.
Търговските надценки се прилагат върху стойността без ДДС за земеделските продукти и храни, определени в списъка по чл. 15. За земеделските продукти и храни, определени в списъка по чл. 15, които се внасят от трети страни на територията на България и не се въвеждат в процеса на преработка/клане, търговската надценка за вносителя е не повече от 10% от данъчната основа, определена съгласно чл. 55, ал. 1 от ЗДДС.
При покупко-продажба на земеделски продукти и храни към краен потребител промоционалните отстъпки не трябва да надвишават 25% от прогнозния обем по договора на годишна база и следва да бъдат предварително определени от страните.
При покупко-продажба на земеделски продукти и храни между доставчик и търговец на дребно услугите, свързани с маркетинг, реклама, логистика и др. услуги за промотиране, не могат да надвишават 10% от общата покупна цена на годишна база за съответния продукт. Това се отнася за търговци на дребно с оборот над 20 млн. лева.
Във веригите от магазини за продажба на дребно на храни, които разполагат с 10 и повече търговски обекта на територията на страната, на обособените места, на които се предлагат мляко и млечни продукти, прясно месо от едри и дребни преживни животни, свине и птици, яйца, пчелен мед, пресни сезонни плодове и зеленчуци, задължително се предлагат храни от български земеделски производители и/или преработватели, регистрирани по Закона за подпомагане на земеделските производители и/или по Закона за храните.
Количествата храни български земеделски производители и/или преработватели не могат да бъдат по-малко от 50 на сто от количествата на целия асортимент от същите групи храни, предлагани в обекта.
В проектозакона са описани и санкциите, които ще бъдат налагани при неспазване на коректните търговски отношения.