През 2023 г. износът на замразени малини от Сърбия се срина до най-ниското си ниво от 4 години, а приходите - с една трета до 300-310 млн. долара, сочат оценки на анализатори на електронното издание EastFruit. При сравнение с 2021 г. спадът в приходите е с 42% от достигнатите тогава рекордни 523 млн. долара. Основните конкуренти Полша и Украйна също рязко свиха приходите от износа на малини, като при Полша спадът в процентно отношение е по-голям и от този в Сърбия, докато Украйна дори успя да увеличи износа в количествено изражение.
„Спадът в приходите от износа на малини се дължи на традиционната ценова цикличност на този пазар. Именно през 2022 и 2023 г. се стигна до дъното на цикъла на цените на замразените малини, като според мен още през 2024 г. може да се очаква повишение и на изкупните цени на плодовете, и на средните цени в износа на малини. Съответно онези производители, които не се отърваха от малиновите си насаждения, а използваха периода на ниски цени на плодовете за разширяване на площите и повишаване на качеството на продукцията си, могат да получат максимална изгода през следващите 2-3 сезона, ако, разбира се, не се намесят метеорологични или макроикономически фактори”, смята Андрий Ярмак, икономист в инвестиционния отдел на Организацията за земеделие и прехрана към ООН.
Наскоро бе съобщено за известно оживление в търсенето на пазара на замразени малини в Европа. Повечето участници на пазара подкрепят твърдението, че това ознаменува кардинална смяна на тенденциите на този пазар.