От името на управителния съвет на Националната био асоциация производителят Димитър Митев е изпратил писмо до министъра на финансите Асен Василев с молба да преразгледа две от въведените през 2024 г. нормативни промени, свързани с транспорта на плодове и зеленчуци (наредба Н-5 за условията и реда за осъществяване на фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск на територията на България) и с намаляването на прага на кешовите разплащания от 10 хил. лв. на 5 хиляди лева. Мотивът на градинарите е, че двете промени не са съобразени със спецификата на производство на микро- и малките ферми, което силно ще затрудни тяхната дейност в реализацията на готовата продукция.
Голяма част от земеделските стопани са микро, малки и средни стопанства, които дори не са регистрирани по реда на ЗДДС. Те извършват продажба на собствена непреработена земеделска продукция в малки обеми, обикновено в периода на производство на самата стока. Продажбата на реколтата се извършва директно на полето и обичайната практика е да се плащат в брой, като тези сделки обикновено са до 10 хиляди лева. и се превозват в малки транспортни средства до 3 500 кг., четем в мотивите за искането.
"Предвид инфлационните процеси смятаме, че новият праг от 5 хил. лв. За разплащания в брой е твърде малък, още повече че има специален закон, който допуска плащане в брой на по-голяма сума", обясняват от асоциацията.
Градинарите подкрепят решението на финансовото министерство да включи транспорта на плодове и зеленчуци в контрола на стоките с висок фискален риск. В същото време обаче ще се появи допълнителна административна тежест, като от асоциацията са притеснени, че „рискуват значителна част от данъчно задължените лица да преминат в така наречената „сива икономика/сектор“ и да се увеличи корупционния натиск върху служителите в държавната администрация с цел заобикаляне или изцяло неспазване на установените правила”.
В писмото си от асоциацията предлагат следните промени в наредба H-5, които да направят изискванията поносими за малкия и среден бизнес. „Предлагаме, в текстовете на чл.13, да се направи разграничение между регистриран земеделски производител и търговец и да се създаде нова т.4, а досегашната точка 4, да стане т.5, а именно :
Чл. 13. (1) Разпоредбите на чл. 8 - 12 се прилагат в случаите, когато превозът се осъществява с транспортно средство с товароносимост над 3,5 тона, с изключение на превоз:
1. за крайно потребление;
2. между обекти на територията на страната, стопанисвани от лицето;
3. за обект/обекти, стопанисвани от различни лица на територията на страната, когато стоките, предназначени за всеки отделен обект, са с тегло до 500 кг или литра и/или стойността на стоките е в размер до 5000 лв. без данък върху добавената стойност, а когато стоките, предназначени за всеки отделен обект, са в мерна единица, различна от кг или литър - до 5000 лв. без данък върху добавената стойност;
„4. (нова) за стоки на регистрирани земеделски стопани, които са част от анкетния формуляр на производителя и са с тегло до 3 500 кг. или литра и/или стойността на стоките е в размер до 10 000 лв. с включен данък върху добавената стойност;“
5.на течни горива, за които има задължение/са спазени изискванията за подаване на информация за доставките по реда на друг закон.