Не само членовете на Националната лозаровинарска камара, а и представителите на още 13 браншови организации, членове на Националния съвет по храните (НСХ), са притиснати от административните тежести на промените в Наредба Н-5 от 29 септември 2023 г. , регламентиращаза условията и реда за осъществяване на фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск на територията на РБългария (Наредба № Н-5). В открито писмо до премиера Димитър Главчев, вицепремиера и министър на финансите Людмила Петкова и земеделския министър Георги Тахов ръководствата на 14 браншови организации от земеделието и преработвателната индустрия днес са изпратили отворено писмо, с което настояват за коригиране на последните изменения, защото създават огромен проблем на законово действащите фирми.
Публикуваме пълния текст на писмото, което е подписано от Асоциацията на месопреработвателите в България; Асоциацията на млекопреработвателите в България; Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България; Националната асоциация на млекопреработвателитем Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите; Националната лозаро-винарска камара; Сдружението на производителите на масла и маслопродукти; Сдружение „Храни и напитки България“; Съюза на българските мелничари; Съюза на пивоварите в България; Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци; Съюза на производителите на захар и захарни продукти; Спиритс България – Асоциация на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки в България и Съюза на птицевъдите в България.
„През последните няколко месеца ние, национално представителните организации, членове на Националния съвет по храните (НСХ), алармираме и обясняваме на компетентни институции за практически нерешимите проблеми и необоснованата административна тежест, вменени от новия фискален режим за стоките с висок фискален риск, който беше въведен от началото на 2024 година с изменението на ДОПК и разпоредбите на Наредба № Н-5 от 29 септември 2023 г. за условията и реда за осъществяване на фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск на територията на РБългария (Наредба № Н-5).
Въпреки множеството писма и срещи до този момент не сме получили реални обяснения и доказателства, че въведеният механизъм на свръхадминистративен контрол води до повишена събираемост и обективна практическа полза за фиска. Но едно е неоспоримо - въведената регулация представлява само допълнителна и ненужна административна тежест, а в някои случаи и неизпълнима. Затруднява и оскъпява процесите на доставка, без да има реална практическа полза за осъществяваната контролна дейност от органите по приходите.
В края на април 2024 г. на проведената среща с Вас отново обяснихме проблема и с писмо (вх. № в МФ 63-00-69/25.04.2024 и в МЗХ № 62-197/25.04.2024 г.) поискахме среща със служебния министър на финансите за търсене на решения.
Въпреки поетия на срещата пред всички присъстващи и Вас ангажимент от Министър Петкова за провеждане на среща с всички заинтересовани, до настоящия момент не е проведена такава, няма промени и проблемите вместо да намират своето решение, ескалират ежедневно.
За съжаление вече повече от половин година от влизането в сила на наредбата и въпреки многобройните ни писма и проведените няколко срещи, на които всеки път поставяме и обясняваме проблемите, които в някои случаи правят регулацията практически неприложима, до момента не срещаме разбиране и чуваемост. Проблемите и трудностите, пред които са изправени изрядните производители, преработватели и търговци на храни не намират своето решение, а се задълбочават.
На практика единственото решение, което получихме на всички срещи от НАП е да „заобикаляме Закона“ като ползваме изключенията – да се транспортират суровини и продукция с камиони до 3,5 тона, тъй като реално няма практически варианти на полето да се остойности и претегли продукцията, за да се декларира съгласно изискванията на новия режим. Тези, които досега заобикаляха Закона и сега продължават да го правят, но за нас - представителите на отговорния бизнес в България, подобно „заобикаляне“ е неприемливо и недопустимо.
В тази връзка отново настояваме за ревизия на Закона, с която да се постигнат практически приложими и адекватни норми за бързооборотния сектор, в който работим.
През изминалата седмица проблемите ескалират в секторите, свързани със селскостопанската продукция и бяха поставени за пореден път на дневен ред от Националната лозаро-винарска камара. В отговор на напълно обоснованите искания и посочените конкретни, обективни проблеми и невъзможност да се работи ефективно, Националната агенция по приходите отново само повтаря какви са правилата и изключенията и че, тъй като „гроздето е стока с висок фискален риск, трябва да е в списъка с такива стоки“.
Уважаеми г-н Главчев, уважаема годпожо Петкова, уважаеми г-н Тахов,
Разпространената позиция на НАП до медиите във връзка с протестите на лозари и винопроизводители буди недоумение и притеснение у нас, защото това не е проблем само на един сектор, а на всички нас, за което сме информирали многократно. В позицията на НАП не се адресират проблемите и на практика те остават нерешима пречка пред хранителната индустрия. От изявлението на НАП става ясно, че „към момента няма постъпили сигнали за забавяне или спиране на производствените процеси в преработвателните предприятия, от което явно следва, че няма проблем“. Считаме, че държавата не отчита значимостта на сектор Храни – секторът, гарантиращ продоволствената сигурност на страната и нейните специфики. Следва ли да спрат производства, да фалират предприятия, за да бъдат предприети реални мерки за облекчаване на индустрията и осигуряване условия за нормалното й функциониране?
Ние, като национално представителни организации в сектор Храни подкрепяме действията на държавата срещу сивата икономика и нелоялни търговски практики, но не това да е за сметка на упражняване на административен произвол върху изрядните бизнес оператори.
Обръщаме се към Вас с молба за предприемане на действия в спешен порядък за ревизиране на неработещата законова и подзаконова нормативна уредба за фискален контрол, за да се гарантира продоволствената сигурност на страната чрез осигуряване на нормални условия за работа на бизнеса!
Очакваме Вашия отговор и покана за среща във възможно най-кратък срок. На разположение сме да излъчим наши представители за срещата в определен от Вас ден и час“.