Начало » Новини » Страната
21.07.2023 г.

Последно: След 21 юли са невъзможни корекции по заявленията

Промени в Наредба 105
Последно: След 21 юли са невъзможни корекции по заявленията

sinor.bg

Само преди ден земеделски производители зададоха въпроси на Синор.бг дали след 21 юли ще имат поне 10 дни срок, в който да коригират или добавят искана от тях интервенция в заявлението за директните плащания. Отговори на тези въпроси дават обнародваните днес в „Държавен вестник” промени в наредба 105 от 2006 г., регламентиращи условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК).

От новите разпоредби човек трудно може да се оправи и е необяснимо защо до последния момента администрацията по места не е отговорила на земеделците дали са възможни корекции след 21 юли. И защо на фермерите им се е наложило да питат медиите, които не са експерти в Министерството на земеделието и храните. Едва след като и ние бяхме подведени от текстове в наредбата, стана ясно, че кандидатите в Кампания 2023 г. нямат право да коригират заявленията си след днешна дата. 

Синор.бг публикува с леки съкращения поправките, свързани с ИСАК. Изключваме текстовете, които се отнасят до промените в наименованието на Министерството на земеделието, което стана Министерство на земеделието и храните, както и текстове със замяна на Разплащателната агенция с фонд „Земеделие”.

В чл. 3 ал. 2 и 3 се изменят така:

„(2) Регистърът на кандидатите за подпомагане се създава въз основа на заявленията за подпомагане и съдържа най-малко следните данни за кандидата, неговото стопанство и дейност:

За кандидати физически лица - собствено име, презиме и фамилия; ЕГН или ЛНЧ; код по БУЛСТАТ; дата на раждане; пол; данни за контакт (адреси, телефони, електронна поща и т.н.); IBAN и BIC; роля в системата (земеделски стопанин, преработвател, търговец, организаци я на производители и др.); дата на регистрация;  уникален регистрационен номер в регистъра на кандидатите; други данни, които го идентифицират;

За кандидати юридически лица, граждански дружества и еднолични търговци: наименование; юридически статус; код по БУЛСТАТ; единен идентификационен код (ЕИК); представител – физическо лице за връзка (управител, лице за контакти и др.); данни за контакт (адреси, телефони, електронна поща и т.н.); IBAN и BIC; роля в системата (земеделски стопанин, преработвател, търговец, организаци я на производители и др.); уникален регистрационен номер в регистъра на кандидатите; други данни, които го идентифицират;

Данни за стопанството за кандидата.

(3) Регистърът на заявленията за подпомагане и на исканията за плащане съдържа следните данни за подадените от кандидата заявления в схемите, мерките и интервенциите за подпомагане:

1. данните по ал. 2, т. 1 или т. 2;

2. схемите, мерките и интервенциите, включени в заявлението.“

В параграф 7, промените са в чл. 8: 1. В ал. 1:

а) в основния текст след думата „парцели“ се добавя съкращението „(СИЗП)“;

б) в т. 1 думата „поддържане“ се заличава;

в) в т. 2:

аа) букви „б“ и „в“ се отменят;

бб) буква „д“ се отменя;

вв) създават се букви „е“, „ж“ и „з“:

„е) елементи, определени в стандарта за добро земеделско и екологично състояние № 8 (ДЗЕС № 8) – дървета в група, живи плетове или редици от дървета, синори (полски граници), тераси, отделни дървета;

ж) площи, обект на опазване по стандарта за добро земеделско и екологично състояние № 2 (ДЗЕС № 2);

Дерогации за прилагането на ДЗЕС

з) площи по чл. 53, ал. 5 от Наредба № 3 от 2023 г. за условията и реда за прилагане на интервенциите под формата на директни плащания, включени в Стратегическия план, за проверките, намаления на плащанията и реда за налагане на административни санкции (ДВ, бр. 23 от 2023 г.), наричана по-нататък Наредба № 3 от 2023 г.“

2. В ал. 2 съкращението „(СИЗП)“ се заличава.

В параграф 11, чл. 13 се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 1 думите „Министерството на земеделието, храните и горите“ се заменят с „Министерството на земеделието и храните“.

2. В ал. 5 се създава ново изречение първо:

„Като земеделски тип площи се класифицират тези части от територията на страната, които притежават природни дадености, правещи ги пригодни за извършване на земеделска дейност.“, а досегашните изречения първо и второ стават съответно изречения второ и трето.

3. Създава се нова ал. 6, според която като неземеделски тип площи се класифицират площите по чл. 55, ал. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба 3 от 2023 г. Когато е възможно, площта на неземеделските и трайно недопустимите за подпомагане части по ал. 6, в рамките на физическите блокове със земеделско предназначение, се отделят географски във физически блокове. Така определените блокове със земеделско предназначение представят максимално допустимата за подпомагане площ по интервенции на площ, освен когато максимално допустимата площ по интервенцията е ограничена като териториален обхват.“

5. Досегашната ал. 6 става ал. 8.

§ 12. Членове 14 и 14а се отменят.

§ 13. В чл. 15, алинея 2 се изменя така:

„(2) Цифровите географски и атрибутивни данни за референтни парцели – физически блокове, в това число данните по чл. 8, ал. 1, т. 2, букви „е“ и „з“, се обновяват ежегодно с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите чрез:

1. дешифриране на актуална ЦОФК, изготвена чрез самолетно или сателитно заснемане, и/или;

2. отразяване на резултати и констатации от специализирани теренни проверки на референтни парцели по чл. 33, ал. 4, т. 2 от ЗПЗП, и/или;

3. отразяване, след анализ и при съществуваща техническа възможност за това, на резултатите от проверките на място по чл. 37, ал. 3 от ЗПЗП, които предоставят допълнителна, различна и непротиворечива информация спрямо съществуващите към момента данни в СИЗП;

4. данни от системата за геопространствени заявления;

5. данни от системата за мониторинг на площта, когато е приложимо;

6. други източници на ортогонални изображения и цифрови данни за съответната година, до които Министерството на земеделието и храните има достъп и може да използва при липса на информация по т. 1 – 5.“

3. В ал. 4 думите „както и на допустимите площи в тях, съгласно наредбата по чл. 40 ЗПЗП“ се заличават и „Министерството на земеделието, храните и горите“ се заменя с „Министерството на земеделието и храните“.

5. В ал. 7 думата „нейното“ се заменя с „тяхното“ .

6. В ал. 8 навсякъде абревиатурата „МЗХГ“ се заменя с „МЗХ“.

§ 14. В чл. 15а, ал. 1 т. 2 се отменя.

§ 15. В чл. 16 думите „Специализираните слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ се обновяват“ се заменят със „Специализираният слой „Физически блокове“ се обновява“.

§ 16. В чл. 16а ал. 5 и 6 се изменят така:

„(5) След приключване на обновяването по чл. 15, ал. 2 Министерството на земеделието и храните предоставя еднократно или на етапи актуализирани данни за слой „Физически блокове“, в това число данните по чл. 8, ал. 1, т. 2, букви „е“ и „з“, за извършване на проверки съгласно чл. 70 от ЗПЗП на подадените заявления за подпомагане.

(6) Въз основа на получените съгласно ал. 5 данни и резултати от извършените проверки ДФЗ може да извърши отказ, частично или пълно плащане на площ.“

§ 17. В чл. 16б, ал. 1 думите „министърът на земеделието, храните и горите“ се заменят с „министърът на земеделието и храните“, „проекти на специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“, която“ се заменят с „проект на специализиран слой „Физически блокове“, който“, а „Министерството на земеделието, храните и горите“ се заменят с „Министерството на земеделието и храните“.

§ 18. В чл. 16в се правят следните изменения:

1. В ал. 1 думите „проектите на специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ се заменят с „проекта на специализирания слой „Физически блокове“.

2. В ал. 2 думите „министъра на земеделието, храните и горите“ се заменят с „министъра на земеделието и храните“.

3. В ал. 3 думите „специализираните слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“, включително парцели – обект на проверка по чл. 37, ал. 3 от ЗПЗП, за съответната кампания, както и такива, за които не са заявени схеми и мерки за подпомагане“ се заменят със „специализирания слой „Физически блокове“.

§ 19. В чл. 16 Създава се нова ал. 6:

„(6) Като неземеделски тип площи се класифицират площите по чл. 55, ал. 1 и ал. 2, т. 1 и 4 от Наредба № 3 от 2023 г.“

4. Създава се ал. 7:

„(7) Когато е възможно, площта на неземеделските и трайно недопустимите за подпомагане части по ал. 6, в рамките на физическите блокове със земеделско предназначение, се отделят географски във физически блокове. Така определените физически блокове със земеделско предназначение представят максимално допустимата за подпомагане площ по интервенции на площ, освен когато максимално допустимата площ по интервенцията е ограничена като териториален обхват.“

5. Досегашната ал. 6 става ал. 8.

§ 20. В чл. 16з се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 1 думите „министъра на земеделието, храните и горите“ се заменят с „министъра на земеделието и храните“.

2. В ал. 2 думите „Министърът на земеделието, храните и горите“ се заменят с „Министърът на земеделието и храните“.

3. Създава се ал. 6:

„(6) Обхватът на слой „Постоянно затревени площи“ може да бъде променян при постъпване от компетентен орган по служебен път на данни за територии, изискващи промяна в границите.“

§ 21. В чл. 16и се правят следните изменения:

1. В ал. 1 думите „Разплащателна агенция“ се заличават, а „чл. 37“ се заменя с „чл. 70“.

2. В ал. 3 думите „Министърът на земеделието, храните и горите“ се заменят с „Министърът на земеделието и храните“.

§ 22. Член 17 се отменя.

§ 23. В чл. 18, т. 1 съкращението „РА“ се заменя с „ДФЗ“, а думите „чл. 37“ се заменят с „чл. 70“.

§ 24. В чл. 20 се правят следните изменения:

1. В ал. 1:

а) в основния текст думите „информационната система“ се заменят със „СИЗП“;

§ 25. В чл. 21, т. 1 накрая се добавя „данни за местоположението на животновъдния обект“.

§ 26. В чл. 23 се правят следните изменения:

1. В ал. 1 съкращението „РА“ се заменя с „ДФЗ“.

2. В ал. 2 и 3 думите „Разплащателната агенция“ се заменят с „Държавен фонд „Земеделие“.

§ 27. В наименованието на глава пета накрая се добавя „и санкции“.

§ 28. В чл. 24 се правят следните изменения и допълнения:

1. Алинея 2 се изменя така:

„(2) Държавен фонд „Земеделие“ извършва административни проверки на подадените заявления и искания, като съпоставя включените в тях данни с данните от системата за регистрация на кандидатите, на заявленията за подпомагане и на исканията за плащане, системата за идентификация на земеделските парцели, системата за идентификация и регистрация на животните, системата за мониторинг на площта и системата за геопространствени заявления и за заявления въз основа на броя на животните.“

2. В ал. 3:

а) в т. 4 накрая се добавя „за подпомагане и плащане по всички мерки и интервенции“;

б) създава се т. 5:

„5. проверка за спазването на критерии за допустимост, ангажименти и други задължения по съответната мярка и интервенция и на условията, при които се предоставя подпомагане, включително на ниво бенефициент.“

§ 29. Член 25 се изменя така:

„Чл. 25. Държавен фонд „Земеделие“ въвежда резултатите от проверките на място в интегрираната информационна система.“

§ 30. Член 26 се изменя така:

„Чл. 26. Достъп до данните в интегрираната система за администриране и контрол имат:

1. служителите на ДФЗ;

2. служители на Министерството на земеделието и храните;

3. представители на Сметната палата на Република България, специализираното звено за контрол по чл. 2в, ал. 1 от ЗПЗП, сертифициращият орган по чл. 28б, ал. 1 от ЗПЗП и представители на Европейската комисия и Европейската сметна палата;

4. други лица, определени със закон или със заповед на изпълнителния директор на ДФЗ или на министъра на земеделието.“

§ 31. В чл. 27 се правят следните допълнения:

1. В основния текст след думата „контрол“ се добавя „и санкции“.

2. В т. 1 накрая се добавя „за подпомагане и искания за плащане“.

3. Създават се т. 5 – 8:

„5. за наблюдаване и докладване на данни по чл. 134 от Регламент (ЕС) 2021/2115;

6. при контрола на изискванията на предварителните условия по чл. 55 от ЗПЗП;

7. при контрола за спазването на всички критерии за допустимост, ангажименти и други задължения по съответната мярка или интервенция и на условията, при които се предоставя подпомагане, включително на ниво бенефициент;8. за изпълнение на други функции на ДФЗ.“

Още важни наредби  за кандидатстването 2023 г.

§ 32. В чл. 28 се правят следните изменения:

1. Алинея 1 се изменя така:

„(1) Държавен фонд „Земеделие“ създава интегрирана информационна система, като обединява данните от системите по чл. 1, регистрите и информацията по чл. 52, ал. 6 – 8 от ЗПЗП.“

2. В ал. 2, т. 1 съкращението „РА“ се заменя с „ДФЗ“.

§ 33. В чл. 29 ал. 1 се изменя така:

„(1) Достъп до интегрираната информационна система имат:

1. служителите на ДФЗ;

2. служители на Министерството на земеделието и храните;

3. представители на Сметната палата на Република България, специализираното звено по чл. 2в, ал. 1 от ЗПЗП, сертифициращият орган по чл. 28б, ал. 1 от ЗПЗП и представители на Европейската комисия и Европейската сметна палата;

4. лицата по чл. 36, ал. 4 от ЗПЗП и други лица, определени със закон или със заповед на изпълнителния директор на ДФЗ или на министъра на земеделието и храните.“

§ 34. В глава седма „Система за електронни услуги“ чл. 30 – 32 се изменят така:

„Чл. 30. (1) Системата за електронни услуги съдържа данни и възможност за:

1. идентификация на лица, площи и животни;

2. визуализаци я на геопространствени обекти;

3. визуализация на оперативна информация по заявени схеми, мерки и интервенции за подпомагане;

4. връчване на издадени индивидуални административни актове;

5. генериране на общи и специфични електронни документи;

6. подаване на заявления за подпомагане и искания за плащане по интервенциите, включени в Стратегическия план, съгласно чл. 52, ал. 3 от ЗПЗП;

7. осъществяване на комуникация между органите по чл. 52, ал. 1 от ЗПЗП и кандидатите или бенефициентите по отношение на подпомагането.

(2) Системата се използва за:

1. визуализиране на публична информация, свързана със схемите, мерките и интервенциите за подпомагане, администрирани от Държавен фонд „Земеделие“ и Управляващия орган на Стратегическия план за развитието на земеделието и селските райони на Република България за периода 2023 – 2027 г., наричан по-нататък Стратегическия план;

2. визуализиране на индивидуална информация, електронно генериране и подаване на данни и документи, касаещи схеми, мерки и интервенции за подпомагане, администрирани от Държавен фонд „Земеделие“ и Управляващия орган на Стратегическия план;

3. осигуряване на интеграция с други регистри, поддържани от държавни или общински администрации, за получаване по служебен път на необходимата информация от съответния първичен регистратор на данни.

Чл. 31. (1) Достъпът до системата е публичен и индивидуален.

(2) Публичният достъп се осъществява без регистрация и дава възможност за извършване на действията по чл. 30, ал. 2, т. 1.

(3) Индивидуалният достъп се осъществява след регистрация и създаване на индивидуален профил на потребител, като предоставя възможност за извършване на действията по чл. 30, ал. 2, т. 2 и 3.

(4) Регистрацията по ал. 3 се потвърждава от потребителя, когато се извършва с неговия личен Квалифициран електронен подпис (КЕП) или от длъжностно лице в Областна дирекция на ДФЗ при лично посещение от потребителя при липса на КЕП.

Чл. 32. (1) В СЕУ се записват и съхраняват в цифров вид данни за всяка операция по съответната интервенция от Стратегическия план, необходими за мониторинга, оценката и финансовото управление, включително данни за отделните участници в операциите, и когато е приложимо, подаването на заявлението за подпомагане и искането за плащане.

(2) Структурата и съдържанието на информацията, въвеждана по ал. 1, трябва да отговарят на минималните изисквания на Регламент за изпълнение (ЕС) 2022/1475 на Комисията от 6 септември 2022 г. за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕС) 2021/2115 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на оценката на стратегическите планове по ОСП и представянето на информация за мониторинга и оценката (OB, L 232/8, 7 септември 2022 г.), на Стратегическия план, на ЗПЗП и на тази наредба.

(3) Между ИСАК и Информационната система за управление и наблюдение на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ИСУН) се създават услуги за електронен обмен на информация във връзка с подхода „Водено от общностите местно развитие“. Обменът на информация между ИСАК и ИСУН се извършва съгласно споразумението по чл. 52, ал. 8 от ЗПЗП.

(4) Държавен фонд „Земеделие“ или Управляващият орган на Стратегическия план не изискват от кандидатите и бенефициентите да предоставят чрез СЕУ или по друг начин документи или копия на документи, информацията от които вече е въведена в ИСАК в структуриран вид.

(5) Органите по ал. 4 се задължават да предоставят на кандидатите и на бенефициентите по Стратегическия план възможност за кандидатстване и отчитане на проекти по електронен път чрез СЕУ и да ги информират по подходящ, разбираем и достъпен начин за това.“

§ 35. В глава седма „Система за електронни услуги“ се създават чл. 33 – 41:

„Чл. 33. (1) Държавен фонд „Земеделие“ или Управляващият орган на Стратегическия план и бенефициентите са длъжни да събират, обработват и предоставят лични данни във и чрез СЕУ само във връзка с воденето на производствата посредством СЕУ и за осигуряването на записване и съхраняване на цифрови данни за всяка операция, необходими за мониторинга, оценката, финансовото управление, включително данни за отделните участници в операциите, когато е приложимо за съответната интервенция, включена в Стратегическия план.

(2) Данните по ал. 1 могат да се ползват за статистически цели.

(3) Събраните данни не могат да се използват за цели, различни от посочените в ал. 1, освен с изричното писмено съгласие на лицето, за което се отнасят, или ако това е разрешено със закон.

Чл. 34. При използването на ИСАК всички потребители съобразяват действията си с актуалната към момента на извършване на действието политика за информационна сигурност, както и с процедурите и правилата за информационна сигурност на ИСАК.

Чл. 35. Идентифицирането в системата на представителите на Държавен фонд „Земеделие“, на служителите на Министерството на земеделието и храните, на Управляващия орган на Стратегическия план, на кандидатите и на бенефициентите се осъществява чрез потребителско име и парола и/или чрез квалифициран електронен подпис.

Чл. 36. В системата се поддържа запис на извършените ключови потребителски действия с регистър на изпратените документи. Записът се поддържа, съхранява и извежда по начин, гарантиращ интегритета, авторството и времето на извършените действия и движението на документите в системата.

Чл. 37. (1) Електронен документ и/или електронно изявление и/или комуникация се считат за получени от Държавен фонд „Земеделие“ или от Управляващия орган на Стратегическия план, кандидат или бенефициент с изпращането му в СЕУ.

(2) Изпращането на електронни документи, изявления и комуникация до кандидатите и бенефициентите за нуждите на производствата пред Държавен фонд „Земеделие“ или от Управляващия орган на Стратегическия план се осъществява само посредством СЕУ.

(3) Кандидатите и бенефициентите получават всички електронни документи, изявления и комуникация от Държавен фонд „Земеделие“ или от Управляващия орган на Стратегическия план, свързани с производствата по чл. 52, ал. 1 от ЗПЗП, само посредством СЕУ.

(4) Съобщаването за електронни документи, изявления и комуникация от Държавен фонд „Земеделие“ или от Управляващия орган на

Стратегическия план на кандидатите/бенефициентите се осъществява посредством СЕУ.

(5) Индивидуалните административни актове, издадени от изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, от оправомощените от него длъжностни лица или от ръководителя на Управляващия орган на Стратегическия план, се считат за връчени с изтеглянето на съобщението от СЕУ.

(6) Цялата комуникация, електронни документи и изявления до бенефициентите, различни от посочената в ал. 5, се счита за връчена с изпращането им в СЕУ.

(7) Бенефициентите изпращат отговор, когато такъв се изисква, в срок до 15 дни. Сроковете за отговор започват да текат от деня, следващ връчването по ал. 6.

(8) След изтичането на срока за отговор по ал. 7 бенефициентите нямат право да предоставят документи и информация. Предоставените документи и информация след изтичането на срока по ал. 7 или на такива, които не са изрично изискани, се считат за неполучени от органите по чл. 52, ал. 1 от ЗПЗП и не подлежат на разглеждане. Не се разглеждат и документи, които не са изпратени чрез СЕУ.

(9) Комуникацията на бенефициентите с органите по ал. 8 се извършва чрез индивидуалния профил на кандидата.

(10) Съгласието на кандидатите или бенефициентите за приемане на електронни документи, изявления и комуникация и за съобщаване по реда на ал. 3 – 9 се приема за дадено с подаването на заявление за подпомагане или на искане за плащане в СЕУ.

Чл. 38. Бенефициентът е длъжен да съобщи на Държавен фонд „Земеделие“ или на Управляващия орган на Стратегическия план всички промени, свързани с представителната му власт и с адреса на електронната му поща, с която е направена регистрацията в Системата за електронни услуги.

Чл. 39. (1) Проектите на документите по чл. 68, ал. 2 от ЗПЗП се публикуват в СЕУ.

(2) Всички заинтересовани лица подават своите писмени възражения и предложения в срока по чл. 68, ал. 3 от ЗПЗП посредством СЕУ.

Чл. 40. След тяхното утвърж даване по

чл. 68, ал. 5 от ЗПЗП документите и измененията в тях се публикуват в СЕУ.

Чл. 41. (1) Кандидат в процедура може да иска разяснения по чл. 68, ал. 4 от ЗПЗП посредством СЕУ.

(2) Всички искани разяснения и отговорите по тях по чл. 68, ал. 4 от ЗПЗП се публикуват в СЕУ.“

§ 36. Създава се глава осма „Система за мониторинг на площта“ с чл. 42 – 44:

СИСТЕМА ЗА МОНИТОРИНГ НА ПЛОЩТА

Чл. 42. (1) Системата за мониторинг на площта се прилага на всички заявени за подпомагане парцели, по отношение на интервенции, основаващи се на площ, включващи условия за допустимост, които могат да бъдат обект на мониторинг с помощта на данните от спътниците Сентинел по програмата „Коперник“.

(2) За целите на системата за мониторинг на площта дадено условие за допустимост се счита за подлежащо на мониторинг, когато може да бъде мониторирано чрез данните от спътниците Сентинел по програмата „Коперник“ или с всякакви други данни с поне еквивалентна стойност, съгласно чл. 10 на Регламент за изпълнение (ЕС) 2022/1173 на Комисията от 31 май 2022 г. за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС) 2021/2116 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол в общата селскостопанска политика (OB, L 183/27, 8 юли 2022 г.) (Регламент за изпълнение (ЕС) 2022/1173).

(3) Системата за мониторинг на площта се прилага съгласно чл. 10 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2022/1173 на равнище земеделски парцел.

(4) Държавен фонд „Земеделие“ съобщава на бенефициентите информацията по чл. 10, параграф 8 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2022/1173 чрез Системата за електронни услуги по чл. 30, ал. 2, т. 6 от ЗПЗП.

(5) За наблюдение на условията за допустимост по ал. 2 системата за мониторинг на площта се използва с точност, равняваща се на пространствената разделителна способност на спътниците Сентинел по програма „Коперник“.

Чл. 43. (1) Системата за мониторинг на площ подлежи на оценка на качеството по чл. 5 от Делегиран регламент (ЕС) 2022/1172 на Комисията от 4 май 2022 г. за допълнение на Регламент (ЕС) 2021/2116 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол в рамките на общата селскостопанска политика и прилагането и изчисляването на административните санкции във връзка с предварителните условия (OB, L 183/12, 8 юли 2022 г.).

(2) Оценката на качеството се извършва чрез проверка на представителна извадка от парцели, избрани на случаен принцип, за които е подадено заявление за подпомагане или искане за плащане, за площ базирана интервенция.

Чл. 44. Системата за наблюдаване и докладване на данни по чл. 134 от Регламент (ЕС) 2021/2115 използва наличните в ИСАК данни за заявленията за подпомагане, исканията за плащане, проектни предложения, резултатите от извършените върху тях проверки и плащания от ДФЗ.“

§ 37. Създава се глава девета „Система за геопространствени заявления и за заявления въз основа на броя на животните“ с чл. 45:

СИСТЕМ А ЗА ГЕОПРОСТРАНСТВЕНИ ЗАЯВЛЕНИЯ И ЗА ЗАЯВЛЕНИЯ ВЪЗ ОСНОВА НА БРОЯ НА ЖИВОТНИТЕ

Чл. 45. (1) Система за геопространствени заявления и за заявления въз основа на броя на животните се прилага за интервенциите, посочени в чл. 52, ал. 1, т. 1 и чл. 65, т. 2 и 3 от ЗПЗП.

(2) За подпомагане по интервенциите по чл. 52, ал. 1, т. 1 и чл. 65, т. 3 от ЗПЗП, свързани с площ, се изисква подаване на геопространствено заявление.

(3) За подпомагане по интервенции по чл. 52, ал. 1, т. 1 и чл. 65, т. 2, свързани с животни, се изисква подаване на заявление.

(4) Заявленията по ал. 2 и 3 са част от съдържанието на заявлението за подпомагане по чл. 7, ал. 1 от Наредба № 4 от 2023 г. за условията и реда за подаване на заявления за подпомагане по интервенции за подпомагане на площ и за животни (ДВ, бр. 30 от 2023 г.).

(5) Системата по ал. 1 предоставя предварително попълнено заявление с информация от системите по чл. 1, ал. 1, т. 1 – 3 и т. 7 или от системата по чл. 30, ал. 2 от ЗПЗП.“

§ 38. Създава се глава десета „Предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по интервенциите по стратегическия план за развитието на земеделието и селските райони на Република България за периода 2023 – 2027 г.“ с чл. 46 – 54:

ПРЕДОСТА ВЯНЕ НА БЕЗВЪЗМЕЗДНА ФИНАНСОВА ПОМОЩ ПО ИНТЕРВЕНЦИИТЕ ПО СТРАТЕГИЧЕСКИЯ ПЛАН ЗА РАЗВИТИЕТО НА ЗЕМЕДЕЛИЕТО И СЕЛСКИТЕ РАЙОНИ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА ПЕРИОДА 2023 – 2027 Г.

Чл. 46. Заявленията за подпомагане и исканията за плащане по интервенциите по чл. 52, ал. 1 от ЗПЗП се подават чрез СЕУ, която е достъпна на интернет адрес https://seu.dfz.bg.

Чл. 47. Всички открити за кандидатстване процедури, публикуваните за тях документи по чл. 68, ал. 2 от ЗПЗП и разясненията по чл. 68, ал. 4 от ЗПЗП са видими и за нерегистрирани в СЕУ потребители.

Чл. 48. (1) Потребител, регистриран по чл. 31, ал. 3 в СЕУ, има право да извършва следните действия:

1. да подаде заявление за подпомагане или искане за плащане;

2. да опише и да приложи към заявлението за подпомагане или искането за плащане всички допълнителни документи;

3. да прикачи в СЕУ оригинални електронни документи или сканирани копия на документи;

4. да подаде искане за изменение или прекратяване на административния договор;

5. да оттегля, изменя или коригира подадено заявление за подпомагане;

6. да оттегля, изменя или коригира подадено искане за плащане;

7. да получава индивидуални административни актове и цялата кореспонденция във връзка с подадено заявление;

8. да осъществява цялата комуникация с органите по чл. 52, ал. 1 от ЗПЗП;

9. да подписва административен договор;

10. да подписва допълнителни споразумения към административен договор.

(2) Потребителите по ал. 1 имат право да упълномощават други регистрирани потребители в СЕУ да извършват действията по ал. 1, както и други действия, предвидени по интервенциите, включени в Стратегическия план.

(3) Упълномощителят чрез индивидуалния си профил определя пълномощника и обхвата на правата му, включително оттеглянето им, което се потвърждава с КЕП.

(4) Всички действия, извършени чрез профилите в СЕУ по реда на ал. 1 и 2, се считат за валидно волеизявление на бенефициента.

Чл. 49. Достоверността и коректното въвеждане на цялата информация и всички данни в заявление за подпомагане или искане за плащане и придружаващите ги документи са отговорност на кандидата или бенефициента.

Чл. 50. (1) Заявление за подпомагане или искане за плащане могат да бъдат подадени само от регистриран потребител посредством КЕП.

(2) Заявлението за подпомагане или искане за плащане се генерират в СЕУ чрез индивидуалните профили на всеки потребител, от които са създадени.

(3) След попълване на заявлението за подпомагане или искането за плащане, прикачване на всички изискуеми документи и приложения заявлението или искането се подписват електронно и за да се считат за подадени, следва да се премине през етап „Подаване“.

(4) С подаването на заявлението за подпомагане или искането за плащане кандидатът или бенефициентът се съгласява комуникацията по отношение на подпомагането да става единствено посредством СЕУ, в индивидуалния профил, от който е подадено заявлението или искането за плащане.

(5) Съобщенията, получени на електронната поща, посочена от кандидата, не са част от кореспонденцията по повод на и във връзка с подпомагането. Кандидатът е задължен да проверява по своя инициатива профила в СЕУ, чрез който е подадено заявление за подпомагане или искане за плащане, за наличието на съобщения, отправени към него по повод и във връзка с подпомагането с безвъзмездната финансова помощ.

Чл. 51. Регистраци ята на документите, получавани или изпращани от и в Държавен фонд „Земеделие“ или Управляващия орган на Стратегическия план във връзка с воденето на производствата по чл. 52, ал. 1 от ЗПЗП, се извършва в официален документен регистър, представляващ база данни в СЕУ.

Чл. 52. (1) Системата по чл. 1, ал. 1, т. 8 предоставя в индивидуалния профил на кандидата предварителни данни за заявление за подпомагане с информация от системите по чл. 1, ал. 1, т. 1 – 3 и т. 7 или от друга система по чл. 30, ал. 2, т. 3.

(2) Информацията от попълненото заявление по ал. 1 може да се коригира от кандидата.

(3) Личните данни и структу рираната информация, налични в ИСАК, се попълват автоматично в заявлението за подпомагане или искането за плащане, като кандидатите при промяна могат да коригират част от тях.

(4) Системата по чл. 1, ал. 1, т. 8 предоставя информация за данните, които могат да бъдат коригирани.

(5) След извършване на корекциите по ал. 1 и 2 и прикачване на всички изискуеми документи и приложения попълненото заявление се подписва с квалифициран електронен подпис и се преминава през етап „Подаване“.

(6) Достоверността и коректното въвеждане на цялата информация и всички данни в заявлението за подпомагане и на придружаващите го документи и приложения са отговорност на кандидата.

Чл. 53. (1) Подаденото заявление за подпомагане може да бъде оттеглено чрез ИСАК.

(2) След получаване на съобщение в СЕУ от Държавен фонд „Земеделие“ кандидатът за подпомагане може да измени заявлението по ал. 1. Изменението се извършва чрез индивидуалния профил на кандидата, от който е подадено заявлението за подпомагане.

Чл. 54. (1) Електронно заявление за подпомагане може да бъде създадено и попълнено само от регистриран потребител посредством КЕП.

(2) Заявлението за подпомагане е достъпно в СЕУ чрез индивидуалния профил на всеки потребител.

(3) След попълване на заявлението за подпомагане, прикачване на всички изискуеми документи и приложения и тяхното подписване, за да се считат за подадени, следва да се премине през етап „Подаване“. Подписват се само електронните документи, изисквани в оригинал, и заявлението за подпомагане.

(4) Достоверността на електронните копия на документи – приложения към заявлението за подпомагане, се удостоверява чрез подписването на заявлението посредством СЕУ.

(5) При електронно подадено проектно предложение в последната секция на заявлението се прикачват всички изискуеми документи и

приложения към него, посочени в документите по чл. 68, ал. 2 от ЗПЗП за конкретната процедура, или документите и приложенията, посочени в наредбите по чл. 66 и чл. 68, ал. 1, т. 2 от същия закон.

(6) С подаване на електронно проектно предложение кандидатът се съгласява комуникацията по време на оценката да се извършва само посредством СЕУ в профила, от който е подадено предложението.“

§ 39. Създава се глава единадесета „Отчитане на разходи, подлежащи на възстановяване по интервенциите по чл. 52, ал. 1, т. 2 и 3 от ЗПЗП“ с чл. 55:

Г л а в а  е д и н а д е с е т а

ОТЧИТАНЕ НА РАЗХОДИ, ПОДЛЕЖАЩИ НА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ ПО ИНТЕРВЕНЦИИТЕ ПО ЧЛ. 52, АЛ. 1, Т. 2 И 3 ОТ ЗПЗП

Чл. 55. (1) Всички действия в СЕУ, свързани с изпълнението и отчитането на проекта от страна на бенефициента, се извършват чрез индивидуалния му профил, от който е подадено заявлението за подпомагане, въз основа на електронно искане от бенефициента.

(2) При подаване на искането за плащане бенефициентът получава в индивидуалния си профил предварително попълнени данни за отчитаните разходи, които подлежат на възстановяване по одобрения проект.

(3) След попълване на искането за плащане, прикачване на всички изискуеми документи и приложения и подписване, за да се считат за подадени, следва да се премине през етап „Подаване“.

(4) Искането за плащане се подписва с квалифициран електронен подпис.

(5) Всички дейст ви я, извършени чрез профила за достъп в системата, се считат за валидно волеизявление на бенефициента.

(6) Цялата комуникация между Държавен фонд „Земеделие“ или Управляващия орган на Стратегическия план и бенефициентите по отношение искането за плащане се осъществява в СЕУ.“

§ 40. В останалите текстове на наредбата думите „Министерството на земеделието, храните и горите“, „министърът на земеделието,храните и горите“, „министъра на земеделието, храните и горите“ се заменят съответно с „Министерството на земеделието и храните“, „министърът на земеделието и храните“ и „министъра на земеделието и храните“.

Преходни и заключителни разпоредби

§ 41. (1) Започналите производства във връзка с подадените преди 1.01.2023 г. заявления за подпомагане се довършват по досегашния ред. (2) Член 8, ал. 1, т. 2, буква „ж“ се прилага от 1.01.2025 г.

§ 42. В Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани (обн., ДВ, бр. 10 от 1999 г.; изм., бр. 106 от 2000 г., бр. 99 от 2001 г., бр. 39 от 2002 г., бр. 1 от 2003 г., бр. 20 от 2005 г., бр. 3, 23 и 48 от 2007 г., бр. 2 от 2008 г., бр. 3, 79 и 89 от 2011 г., бр. 23 от 2012 г., бр. 110 от 2013 г., бр. 22, 43 и 63 от 2014 г., бр. 31 от 2015 г., бр. 52 и 105 от 2016 г., бр. 19 и 43 от 2017 г., бр. 17 от 2018 г., бр. 14 от 2019 г. и бр. 11 от 2021 г.) се правят следните изменения:

1. В чл. 2, т. 4 след думата „схемите“ се добавя „и интервенциите“.

2. В чл. 5, ал. 3 думите „чл. 12, ал. 2 от Наредба № 5 от 2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания (ДВ, бр. 22 от 2009 г.)“ се заменят с „чл. 12, ал. 1 от Наредба № 4 от 2023 г. за условията и реда за подаване на заявления за подпомагане по интервенции за подпомагане на площ и за животни (ДВ, бр. 30 от 2023 г.)“.

3. В чл. 6, ал. 1, т. 1 думите „схеми и мерки“ се заменят със „схеми, мерки и интервенции“.

Навсякъде думите „Министерството на земеделието, храните и горите“ се заменят с „Министерството на земеделието и храните“;

5. От 1 октомври 2023 г. в образците на регистрационна карта в приложение № 1 към чл. 7, ал. 1 и на анкетна карта в приложение № 2 към чл. 8, ал. 1 думите „Министерство на земеделието, храните и горите“ се заменят с „Министерство на земеделието и храните“.

§ 43. За кампания 2023 г. системата за мониторинг на площ се прилага съгласно чл. 10 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2022/1173 за:

1. Обработваемите земи:

а) поддържане на обработваема земя чрез почвена обработка или косене;

б) извършване на селскостопанска дейностпо отглеждане на култура.

2. Трайните насаждения – поддържане на трайни насаждения.

3. Постоянно затревените площи:

а) поддържане чрез косене;

б) поддържане чрез паша.

4. Наличие на неподходящи за подпомагане площи:

а) наводнени площи;

б) храсти и горска растителност;

в) опожарени площи;

г) площи с постоянен характер.

§ 44. Наредбата влиза в сила от деня на обнародването є в „Държавен вестник“, с изключение на § 42, т. 5, която влиза в сила от 30 септември 2023 г.

Последно: След 21 юли са невъзможни корекции по заявленията
45591
 

Последни материали
Виж
Както на месечна, така и на годишна база
Преработката на маслодайни култури в ЕС се стабилизира през ноември
Румъния запазва водещата си позиция в класацията на износителите
Износът на зърно от ЕС намалява с 30 на сто спрямо миналия сезон
Документирано със спътникови снимки в разследване на Bellingcat
Руските окупатори карат украинското зърно на хутите в Йемен
За зърнените култури като цяло увеличението е с 6 на сто, при рапицата – 2,3 на сто
Германия разшири с 12 на сто площите с есенна пшеница
Създават експертен съвет за обсъждане на особеностите
Осигуряват изследвания вместо обезщетения за болните овце от Меди-Висна
Чери домати от Италия са причинили епидемията от салмонела в ЕС
Свързани материали
Виж
Всички заявления трябва да имат статус Чакащо ръчно зареждане в ИСАК
До 13 август се подават електронни формуляри в СЕУ за Кампания 2024
Електронното заявяване работи перфектно, уверяват от ДФЗ
По график
Електронната система на фонд „Земеделие” работи от днес
Важно за земеделските стопани, потребители на СЕУ и ИСАК!
Животновъдите въвеждат данните за реализирана продукция по схемите за обвързано подпомагане по интернет
ДФЗ
Земеделците могат да приключват заявленията си в Кампания 2022
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини