Членовете на ЕП искат да увеличат финансирането на схемата и призовават страните от ЕС да отделят поне 10% от бюджета си за образователни мерки. Приоритет трябва да имат местните и сезонните продукти.
Училищната схема е създадена, за да подпомага разпространението на плодове, зеленчуци и мляко сред децата от детските градини до средните училища. Ограниченият бюджет на училищата пречи на схемата да обхване повече ученици и от по-различни възрасти, заключиха депутатите от Комисията по земеделие в проекторезолюция, одобрена в сряда с 42 гласа "за", 2 "против" и нито един "въздържал се".
Ето защо членовете на ЕП призовават Комисията и страните от ЕС да увеличат бюджета, за да могат плодовете, зеленчуците и млечните продукти да се разпространяват по-широко и през цялата година. Членовете на ЕП искат също така да се намали бюрокрацията, да се предоставят на училищата по-дълги договори и да се опростят процедурите за възлагане на обществени поръчки, което може да попречи на използването на целия бюджет.
Депутатите от Комисията по земеделие твърдят, че поне 10% от средствата, отпускани всяка година от ЕС и националните помощи, взети заедно, трябва да бъдат предназначени за образователни мерки, за да се повиши осведомеността за хранителната стойност на храните.
Плодовете, зеленчуците и млечните продукти, които ще се разпространяват в училищата в ЕС, трябва да бъдат непреработени, биологични, произведени на място и с обозначения за качество, казват членовете на ЕП. Като се има предвид, че съществуват големи разлики между държавите-членки при прилагането на схемата, членовете на ЕП предлагат Комисията и страните от ЕС да оценят националните резултати, за да подготвят по-добре следващото преразглеждане на схемата за училищата.
В период, белязан от пандемията COVID-19 и оттеглянето на училищата на Обединеното кралство от схемата, всички страни от ЕС отбелязват спад в участието в схемата. От 2017 г. до 2023 г. само 16 от общо 76 милиона ученици в ЕС са били обхванати от схемата.
Финансиран по линия на ОСП на ЕС, бюджетът на ЕС за схемата за периода 2017-23 г. е определен на 250 млн. евро за учебна година, разпределени по държави в зависимост от броя на децата и нивото на регионално развитие. След оттеглянето на Обединеното кралство този бюджет възлиза на 220 млн. евро за учебна година.