Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони ще обхване отново 215 общини като до този момент, съобщи министърът на земеделието Явор Гечев по време на Годишната среща на местните власти, организирана от Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ).
Извън специализираните мерки, по които ще има пряко кандидатстване за местните власти, в следващия финансов период сериозно е засилен обхватът на подхода ЛИДЕР, за който е заделен 8% от бюджета на Стратегическия план, или малко над 550 млн. евро. Самият подходът ЛИДЕР ще се прилага с многофондово финансиране с участието на програмите „Конкурентоспособност и иновации в предприятията“, „Развитие на човешките ресурси“, „Образование“ и „Околна среда“. Предвидено е около 2% от бюджета на всяка програма да бъде заделен за прилагането на подхода, което осигурява допълнително минимум 185 млн. евро.
Агроведомството е приключило и преговорите с Европейската комисия (ЕК) по всичките 405официални коментари, отправени към България през май. „В последния месец в диалог с ЕК се получиха още над 105 допълнителни отметки - предимно от генералните дирекции „Действия по климата“ и „Околна среда“, като и те са изчистени“, уточни Явор Гечев.
„Що се отнася до законодателството, необходимо за прилагането на СПРЗСР, се подготвят промени в Закона за подпомагане на земеделските производители и предстои внасянето му в Народното събрание“, разясни министърът. Явор Гечев подчерта, че одобрението му има жизнено важно значение затова дали ще започне своевременното прилагане на СПРЗСР. В тази връзка той изрази очакване всички народни представители да са по-отговорни по приемането му.
„В момента има отворен прием за общинската мярка 7.2 по ПРСР, като срокът за подаване на проекти ще бъде удължен с един месец по искане на общините“, обяви земеделският министър. Той допълни, че гарантираните бюджети ще бъдат възприети през новия финансов период за общините, като това ще облекчи до голяма степен работата им, защото ще знаят с какъв ресурс разполагат и с как да го разпределят.
Обърнато е внимание и на проблемите, сред които основните са централизацията по отношение на финансирането на общините, както и при обработването на проектите. Той очерта недостатъчния административен капацитет на Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ) също като важен проблем. Отчетнът гласи, че през август е имало малко над 5 000 приети проекта, но необработени, а сега са малко над 2 000. Сред има предложения по мерките 4.1 и 4.2, както и предложения на Местните инициативни групи (МИГ), като се предвижда до края на годината проектите на МИГ-овете да бъдат изчистени.
„По отношение на кадровия състав в ДФЗ има тежък дефицит на експерти, които да обработват проектите. От 10 години не са правени промени и не е разширяван съставът на Фонда, а работата е станала няколко пъти повече“, отбеляза министърът. Според него в следващия програмен период част от дейностите могат да се аутсорснат, например по подхода ЛИДЕР. „Напълно допустимо е местните звена да работят по него, а само контролът да бъде централизиран в ДФЗ“, посочи той.