Сезонът на гроздето в Гърция е в разгара си, като първата продукция от Крит залива магазините, а на пазара в Германия пристигат и първите партиди от Коринт, съобщи електронното издание FreshPlaza. Заради неблагоприятната обстановка обаче гръцкият сектор на плодовете понася значителни загуби през годината, а и дългосрочните прогнози също се очертават предимно негативни.
При масовото повишаване на цените на продуктите износителите от Гърция провеждат доста трудна кампания. „Гръцките дини през тази година бяха просто неконкурентоспособни. Предлагахме нашата продукция по 0,72 евро за килограм на едро, а мароканските дини се продаваха по 0,55-0,58 евро за килограм”, цитира изданието неназован гръцки експерт. Той изтъква, че това се е отразило на реализираните количества. „В нормален сезон купуваме около 200 камиона с дини, а през тази година – само 24”, уточнява износителят.
Първоначалните перспективи пред гроздето също са доста неприятни, коментира експертът. „По принцип гръцкото десертно грозде е в по-скъпия пазарен сегмент и поради тази причина се продава най-вече в специализираните магазини за продажби на дребно и в по-малка степен – в търговията на дребно с хранителни стоки. В момента обаче именно в този премиален сегмент особено силно се усещат сътресенията”, подчертава експертът.
Проблемът не е само в нарасналите разходи за производството и влиянието на инфлацията. Неблагоприятните метеорологични условия с постоянна суша също оказват забележимо въздействие върху селскостопанския сектор като цяло. „Застрашен е самият поминък, особено в секторите на дините и гроздето. Още през миналата година, която бе относително нормална, някои производители прекратиха дейност, а през тази ще се случи същото”, прогнозира събеседникът на изданието.
По думите му на германския пазар много от някога популярните гръцки плодове и зеленчуци губят почва. „През 80-те и 90-те години на ХХ век можехме да продаваме гръцки портокали в цяла Германия. Същото може да се каже и за пакетираните аспержи и гръцките костилкови плодове. За съжаление всички тези продукти вече не се продават толкова масово, колкото по-рано. Що се отнася до гроздето, то през последните години се премина от традиционни сортове към нови като Arra, Sugar One, Superior и много други. Ще са нужни няколко години, за да разберем ще приемат ли потребителите тези промени”, смята той.