На последното си заседание Министерският съвет в оставка одобри нованта Тарифа за таксите, които се събират от Изпълнителната агенция по лозата и виното. Проектът за постановление е изготвен според изискванията на Закона за виното и спиртните напитки (ЗВСН), съгласно който за издаване на документи и извършване на услуги по този закон се заплащат държавни такси в размер, определен с тарифа, одобрена от Министерския съвет.
Изготвянето и въвеждането на изцяло нова тарифа е свързано с настъпилите промени в законодателството в областта на лозаровинарския сектор през периода 2010-2021 г., се посочва в мотивите към проекта. Според новото постановление ще бъдат въведени нови такси за следните услуги:
- за издаване на сертификат за безопасност на виното за вино, предназначено за износ в трети страни по чл. 2, ал. 8 от ЗВСН (издава се в случай, че държавата вносител е въвела такова изискване);
- за заверяване на сертификат по чл. ] О, ал. 2 от ЗВСН за произход на грозде;
- за разглеждане на заявление по чл. 30, ал. 2, т. 2 от ЗВСН за настъпила промяна на вписаните в регистъра по чл. 27 от ЗВСН обстоятелства (подава се от регистрирани вино или оцетопроизводители);
- за разглеждане на заявление по чл. 32, ал. 2 във връзка с чл. 33, ал. 1 от ЗВСН за настъпила промяна в структурата на лозарското стопанство (подава се от гроздопроизводители);
- за издаване на удостоверение по чл. 39, ал. ] и ал. 2 от ЗВСН за производство на сортово вино.
Размерът на таксите е в съответствие с необходимите материално-технически и административни разходи за извършване на съответната дейност и е определен по Методиката за определяне на разходоориентиран размер на таксите по чл. 7а от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност и разходването им. За всяка предложена такса е разработена и План сметка за нейното формиране. Размерът на таксите включва направените преки и непреки разходи, свързани с предоставянето на съответните дейности и услуги на физически или юридически лица. Всички преки и непреки разходи, които могат да бъдат пряко свързани с предоставянето на услугата, са посочени в стойността на услугата, а тези, за които не е възможно, е възприет принципът за пропорционално разпределение на направените разходи от административния орган, който е представен като процент на общо административни разходи.