Румъния обяви търг за възстановяване на железопътна линия от времето на социализма, която свързва нейното пристанище Галац на Дунава с Украйна в желанието си да помогне за увеличаване на износа на зърно от своята съседка, съобщи „Ройтерс”, като се позова на изявление на румънския министър на транспорта Сорин Гриндяну. Очакванията на Грнидяну са работата да приключи за 2 месеца.
Морските пристанища на Украйна са блокирани, след като Русия нападна страната преди 2 месеца. Това принуди големия производител и износител на селскостопанска продукция да я доставя с товарни влакове през западната си граница или през малките пристанища на Дунава в Румъния. Украинските железници обаче използват руския стандарт за релсите, които са с около 10 сантиметра по-широки от положените по европейските трасета, което налага претоварване на границите и води до допълнителни забавяния и дори задръствания на инфраструктурата. През миналата седмица Украйна затвори няколко железопътни линии през гранични пунктове с Полша заради мащабни задръствания с вагони, натоварени със селскостопанска продукция за износ.
До пристанището Галац обаче стига излязла от употреба железопътна линия от времето на социализма от Украйна през Молдова именно с широките релси, което би осигурило възможност украинската продукция да бъде превозена бързо.
Гриндяну обяви, че крайният срок за подаване на оферти за участие в търга е 19 май. „Пристанището на Дунав заедно с Констанца е сред ключовите в региона за превоз на стоки и суровини”, изтъкна той.
До момента Украйна е изнесла около 80 хил. тона зърно през черноморското пристанище Констанца, което е и най-голямото в Румъния, като се очакват да пристигнат още с железопътен транспорт или баржи по Дунава, обяви генералният директор на пристанищния оператор Флорин Гойдя. Пристанището разполага със складове за 2 млн. тона, като годишно през него преминават около 24 млн. тона. „Пристигналото зърно е складирано в силози, а част от него бе натоварено на кораби. Още около 80 хил. тона са одобрени за доставка и пътуват”, уточни Гойдя.
На свой ред в румънската столица Букурещ украинският министър на външните работи Дмитро Кулеба заяви, че се открива възможност за разширяване на инфраструктурните и търговски пътиша по Дунав. „Това е голям шанс река Дунав да се превърне в още по-печеливш икономически, по-важен и по-добре свързващ страните от Черноморския регион със западноевропейските държави търговски път”, каза Кулеба.