Министерството на земеделието на Украйна, разпространи информация че страната губи 1,5 милиарда долара месечно вследствие на блокирането от руската инвазия износ на аграрни стоки и най-вече зърнени храни и стоките от маслодайния комплекс. “Украйна, един от основните световни производители и износители на зърно, има натрупани наличности от 13 милиона тона царевица и 3,8 милиона тона пшеница, но не може да изнася зърното, тъй като морските пристанища са блокирани”, коментира днес заместник-министърът на земеделието Тарас Висоцки, като припомни, че традиционно 90% от украинския износ на зърно минава през черноморските пристанища. Украинските власти в момента преговарят с Румъния за възможност да се организира товаренето на украинското зърно в румънското черноморско пристанище Констанца. Румънските източници от своя страна потвърждават воденето на преговори за закупуване на големи количества селскостопанска продукция от Украйна. По официални данни става дума за внос на пшеница, растително масло и захарно цвекло, но подробностите по подготвените сделки все още не се оповестяват, тъй като „Букурещ обмисля възможността за безопасно доставяне на съответните стоки с разкъсаната от войната Украйна”. Търговците коментират, че в случая не става въпрос само за ново договаряне, а и за изпълнение на сключените преди споразумения.
Цената на слънчогледа e с ръст от близо 90%, а на пшеницата - с 50%, в рамките на година
Освен Румъния преговорите за отпушване на експортните канали се водят с правителствата и транспортните организации на Полша и Молдова.
Според украинските железници (JSC "Ukrzaliznytsia”) е възможна доставка на зърно за износ, чрез претоварване в следните 12 гранични терминали:
- Три на границата с Полша - на ГКПП "Мостиска-2", "Яготин", "Изов",
- За Румъния от "Дяково-2", "Вадул-Сирет",
- За Молдова чрез "Могилев-Подолски", от който е възможно да се организира превозът до пристанище Рени, както и "Рени- Джурджулещ" (Giurgiulești).
- Словакия ще приема украински товари на граничните гари "Ужгород" и "Чоп".
Тъй като износителите се концентрираха основно върху три гранични пункта, там се струпаха много вагони. Например, по данни на Ukrzaliznytsia от 28 март 2022 г., в посока на Изов (пътя за Полша) е имало 9772 вагона, в посока Ужгород (Словакия) - 5845 вагона, в посока Чоп (Словакия) - 2960 вагона.