Начало » Новини » Интервю
23.03.2022 г.

Модерно мислещите земеделци печелят с качество

Йордан Чергаров - един от изложителите на АГРА 2022
Модерно мислещите земеделци печелят с качество

sinor.bg

На изложението „Винария”, което от няколко години традиционно се провежда в рамките на международния панаир АГРА в Пловдив, запазено място напоследък се открои за малко познатия бизнес, изграден от модерно мислещи млади земеделци и животновъди. Става въпрос за онези предприемачи, основали бизнеса си върху философията за качествения и здравословен продукт. Като забележете – този продукт вече им отваря пазарите и в България, и зад граница.

В два поредни текста Синор.бг ще ви представи бизнес стратегиите на две български компании – „Нова стайл” от Пазарджик и „Мандра Строево” - от едноименното пловдивско село, добили популярност с превъзходното качество на своята продукция и оценена от онази част от българите, която активно подкрепя малкия и среден бизнес. И двете компании не са биологично сертифицирани, но използват редица практики, съобразени със здравословното хранене. В резултат на което българският потребител отдавна им е постави оценка „6 плюс” за вкуса на техните млека и зеленчуци.

Другото, което ги обединява, е че тези фирми са се доказали много преди да стигнат до изложението АГРА. За тях този форум не е трамплин, който тепърва би им дал тласък към пазара , а - естествен етап от развитието им, превърнал ги в достойни конкуренти на европейските им колеги. В палатата с храните двете български фирми достойно съперничеха на италианските производители, представени с един от най-големите щандове тази година.

Въпреки че „Нова стайл” има 20-годишна история в производството на плодове и зеленчуци, участието им в тазгодишното изложение беше премиера. Колкото до „Мандра Строево”, нейните собственици за втори път се представят на АГРА, като неоценимата подкрепа за първото им участие са дали от „Мисия Пендара” - иницианива за популяризиране на местните български храни, създадена от Гергана Кабаиванова, първопроходничка и за фермерските пазари в България.

Но да се върнем към историята на Йордан Чергаров, управител на фирма „Нова стайл”, чиито пакетирани свежи зеленчуци привлякоха вниманието на посетителите на изложението в Пловдив. Опакован в малки кутийки, спанакът беше гарантирано свеж, което се дължи на точните технологии, спазвани от земеделците и в производството на зеленчуците, и в тяхното пакетиране.

Мнението и на други производители на АГРА 22

Самият земеделец започва да се занимава със зеленчукопроизводство още през 2000-а година, като първоначално са обработвали само два декара. Днес фирмата отглежда домати, спанак, салати и други зеленчуци върху 400 декара в землищата на пазарджишките села Мокрище, Мирянци и Драгор. Освен на открито имат и оранжерийно производство, затова и АГРА можеха да се купят от свежите им розови домати, също пакетирани в техния цех.

„Наблягаме на качеството и това ни е водело в производството още от самото начало”, разказва пред Синор.бг Чергаров. Въпреки че не са сертифицирани като биофермери, храната име е изключително чиста, защото не използват изкуствени торове, а само органични и листни. „Правим мулч, използваме растителни отпадъци и по този начин се грижим за подхранването”, разказва фермерът.

За да стигне тяхната здравословна храна до пазара обаче, те са инвестирали немалки средства в опаковане и съхранение на продукцията. И ако първите години са инвестирали в покупката на земя, днес отглеждат продукцията си изцяло върху арендовани площи. Това, което ги съхранява като фирма, е, че благодарение на високото качество продукцията им се продава на сравнително по-високи цени. „Държа моите работници да имат добро заплащане, защото трудът им не е лек. И на този етап успявам да се справя с проблема с работната ръка”, обяснява предприемачът. Във фирмата са наети около 40 души, като в сезона се привличат и сезонни работници.

На въпроса как успяват да се задържат на пазара, управителят посочва, че ключът е в това, че „продаваме здравословни и вкусни зеленчуци – продукцията ни винаги е свежа и се продава пакетирана в малки опаковки”. Когато на домакинята й трябва свеж зеленчук, вместо да си купи един килограм спанак или друг зеленчук, който няма изцяло да вложи в супата и остатъкът би увяхнал, тя си взима малкия грамаж според нейните потребности – по този начин не се разхищава и не се изхвърля вече развалена продукция.

„От спанака например вие няма да изхвърлите нищо като клиент. защото нашата 100- грамова опаковка, която струва 2 лв., реално излиза на клиента по-евтино от 300 или 500-грамовата пакетирана продукция с дръжките, която в големите вериги се предлагат за 3 или 4 лева. Докато други колеги предлагат спанака с дръжките, а те тежат, ние пакетираме само листата, така че домакините няма да изхвърлят нищо. Второто предимство е, че нашата продукция е свежа, не е увяхнала от седене по рафтовете в магазините”, заключава производителят.

Питаме Чергаров как издържат в тежката ситуация със скъпите горива и ел. енергия, на което той отговаря, че всеки бизнес се приспособява. „Като всички, и ние сме под неудържимото влияние на кризата – суровини, горива, торови поскъпват доста рязко. Работната ръка също, но засега успяваме да се справим”. Съобразяват цената на всеки етап от поскъпването на суровините, като от есента досега продукцията им е поскъпнала с около 100%.

От 3 години обаче той не работи с търговските вериги поради ниската изкупна цена, налагана на фермерите. „Залагаме изключително на клиентите си, които свикнаха с нашето качество и предпочитат да купуват от нас, независимо от цената”. Примерно розовият домат, който предлагаме през март, е върху 5 лева, но всичко се бере ръчно, измива се и се пакетира. Така че себестойността е реална”.

Очевидно, че стратегията на фирмата, насочена към качеството на продукцията, ги спасява. Защото ако в началото хората малко се постъписват от по-скъпите зеленчуци, след като се убедят в добрия вкус, се връщат и купуват отново. Затова и целта на фирмата е да достигне до повече български потребители.

Интервюто взе: Екатерина Стоилова

Модерно мислещите земеделци печелят с качество
10102
 

Последни материали
Виж
В стремежа си да догони водачите на пазара Сърбия и Полша
Украйна поставя нови рекорди в износа на замразени малини
Първата по рода си среща за млади фермери в България
Чрез иновации БАСФ планира до 2030 г. дигитализация върху 4 млрд. декара и 30% спад на вредните емисии
Йордания пак отмени търга за внос на хлебна пшеница
Алжир е закупил малка част от планираните количества фуражна царевица
Правителството одобри промени в данъчните закони за 2025 г.
До 2030 г. корпоративният данък при de minimis ще продължи да бъде преотстъпван
Закон за храните
МС одобри промени за уреждане на продажбите на минерални води
Звено за анализи
В Пловдив ще отрият Институт за системни иновации в храните и виното
Свързани материали
Виж
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини