На изложението „Винария”, което от няколко години традиционно се провежда в рамките на международния панаир АГРА в Пловдив, запазено място напоследък се открои за малко познатия бизнес, изграден от модерно мислещи млади земеделци и животновъди. Става въпрос за онези предприемачи, основали бизнеса си върху философията за качествения и здравословен продукт. Като забележете – този продукт вече им отваря пазарите и в България, и зад граница.
В два поредни текста Синор.бг ще ви представи бизнес стратегиите на две български компании – „Нова стайл” от Пазарджик и „Мандра Строево” - от едноименното пловдивско село, добили популярност с превъзходното качество на своята продукция и оценена от онази част от българите, която активно подкрепя малкия и среден бизнес. И двете компании не са биологично сертифицирани, но използват редица практики, съобразени със здравословното хранене. В резултат на което българският потребител отдавна им е постави оценка „6 плюс” за вкуса на техните млека и зеленчуци.
Другото, което ги обединява, е че тези фирми са се доказали много преди да стигнат до изложението АГРА. За тях този форум не е трамплин, който тепърва би им дал тласък към пазара , а - естествен етап от развитието им, превърнал ги в достойни конкуренти на европейските им колеги. В палатата с храните двете български фирми достойно съперничеха на италианските производители, представени с един от най-големите щандове тази година.
Въпреки че „Нова стайл” има 20-годишна история в производството на плодове и зеленчуци, участието им в тазгодишното изложение беше премиера. Колкото до „Мандра Строево”, нейните собственици за втори път се представят на АГРА, като неоценимата подкрепа за първото им участие са дали от „Мисия Пендара” - иницианива за популяризиране на местните български храни, създадена от Гергана Кабаиванова, първопроходничка и за фермерските пазари в България.
Но да се върнем към историята на Йордан Чергаров, управител на фирма „Нова стайл”, чиито пакетирани свежи зеленчуци привлякоха вниманието на посетителите на изложението в Пловдив. Опакован в малки кутийки, спанакът беше гарантирано свеж, което се дължи на точните технологии, спазвани от земеделците и в производството на зеленчуците, и в тяхното пакетиране.
Мнението и на други производители на АГРА 22
Самият земеделец започва да се занимава със зеленчукопроизводство още през 2000-а година, като първоначално са обработвали само два декара. Днес фирмата отглежда домати, спанак, салати и други зеленчуци върху 400 декара в землищата на пазарджишките села Мокрище, Мирянци и Драгор. Освен на открито имат и оранжерийно производство, затова и АГРА можеха да се купят от свежите им розови домати, също пакетирани в техния цех.
„Наблягаме на качеството и това ни е водело в производството още от самото начало”, разказва пред Синор.бг Чергаров. Въпреки че не са сертифицирани като биофермери, храната име е изключително чиста, защото не използват изкуствени торове, а само органични и листни. „Правим мулч, използваме растителни отпадъци и по този начин се грижим за подхранването”, разказва фермерът.
За да стигне тяхната здравословна храна до пазара обаче, те са инвестирали немалки средства в опаковане и съхранение на продукцията. И ако първите години са инвестирали в покупката на земя, днес отглеждат продукцията си изцяло върху арендовани площи. Това, което ги съхранява като фирма, е, че благодарение на високото качество продукцията им се продава на сравнително по-високи цени. „Държа моите работници да имат добро заплащане, защото трудът им не е лек. И на този етап успявам да се справя с проблема с работната ръка”, обяснява предприемачът. Във фирмата са наети около 40 души, като в сезона се привличат и сезонни работници.
На въпроса как успяват да се задържат на пазара, управителят посочва, че ключът е в това, че „продаваме здравословни и вкусни зеленчуци – продукцията ни винаги е свежа и се продава пакетирана в малки опаковки”. Когато на домакинята й трябва свеж зеленчук, вместо да си купи един килограм спанак или друг зеленчук, който няма изцяло да вложи в супата и остатъкът би увяхнал, тя си взима малкия грамаж според нейните потребности – по този начин не се разхищава и не се изхвърля вече развалена продукция.
„От спанака например вие няма да изхвърлите нищо като клиент. защото нашата 100- грамова опаковка, която струва 2 лв., реално излиза на клиента по-евтино от 300 или 500-грамовата пакетирана продукция с дръжките, която в големите вериги се предлагат за 3 или 4 лева. Докато други колеги предлагат спанака с дръжките, а те тежат, ние пакетираме само листата, така че домакините няма да изхвърлят нищо. Второто предимство е, че нашата продукция е свежа, не е увяхнала от седене по рафтовете в магазините”, заключава производителят.
Питаме Чергаров как издържат в тежката ситуация със скъпите горива и ел. енергия, на което той отговаря, че всеки бизнес се приспособява. „Като всички, и ние сме под неудържимото влияние на кризата – суровини, горива, торови поскъпват доста рязко. Работната ръка също, но засега успяваме да се справим”. Съобразяват цената на всеки етап от поскъпването на суровините, като от есента досега продукцията им е поскъпнала с около 100%.
От 3 години обаче той не работи с търговските вериги поради ниската изкупна цена, налагана на фермерите. „Залагаме изключително на клиентите си, които свикнаха с нашето качество и предпочитат да купуват от нас, независимо от цената”. Примерно розовият домат, който предлагаме през март, е върху 5 лева, но всичко се бере ръчно, измива се и се пакетира. Така че себестойността е реална”.
Очевидно, че стратегията на фирмата, насочена към качеството на продукцията, ги спасява. Защото ако в началото хората малко се постъписват от по-скъпите зеленчуци, след като се убедят в добрия вкус, се връщат и купуват отново. Затова и целта на фирмата е да достигне до повече български потребители.
Интервюто взе: Екатерина Стоилова