Самоизолацията на пазарите на плодове и зеленчуци в Русия и Беларус, наложена чрез забрана за внос им от Европейския съюз от правителствата на двете страни, ще излезе солено на местните потребители, коментират от електронното издание EastFruit. Това ще се отрази в спад на потреблението на свежи плодове и зеленчуци, което е сред основните фактори за подсилване на имунитета при настоящата пандемия от коронавирус и за запазване на човешкото здраве, изтъкват оттам.
Положението с достъпа до свежи плодове и зеленчуци в света страни се влоши особено след въвеждането на забрана от 1 януари тази година за вноса на такава продукция от ЕС в Беларус. Не е тайна, че страната реекспортира големи количества европейски плодове и зеленчуци на пазара в Русия, където официалният внос от ЕС е забранен отдавна. По този начин освен пряко засегнатите потребители в Беларус пострадаха и тези в Русия. Колко обаче ще им струва това самоизолиране?
От обявяването на забраната за внос в Беларус основните плодове и зеленчуци, които се внасяха дотогава от ЕС, са поскъпнали средно с 25-35%. В момента по данни на анализатори на изданието зеленчуците там струват 2 пъти по-скъпо в сравнение със същия период на миналата година, а плодовете – с 20-40%. По техни изчислуния само за картофите руските потребители ще платят през 2022 г. с около 1 млрд. долара повече, отколкото би и м струвало без забраната. За Беларус се очаква допълнителна сума от 150 млн. долара. Ако се добавят и останалите плодове и зеленчуци, и без това не особено богатите потребители в Русия и Беларус ще платят с около 2 млрд. долара повече заради забраните.
Подобни изкривявания на пазара стимулират ръста на производството на картофи, зеле, моркови, цвекло и ябълки в държави като Иран, Турция, Узбекистан и Казахстан единствено с цел износ за Русия и Беларус. Казахстан обаче наложи пълна забрана за износ на някои плодове и зеленчуци, като особено важни сред тях са картофите. Разходите за доставка от останалите посочени страни обаче са много по-високи, отколкото от държавите-членки на ЕС, тъй като основното потребление в Русия е в съсредоточено в европейската част на страната, а Беларус е изцяло на територията на Европа. По този начин потребителите ще бъдат принудени да плащат още излишни пари за продукцията, като разликата влиза в джоба на транспортните компании, а допълнителният километраж увеличава замърсяването на околната среда и води до значителни загуби на бързоразвалящите се плодове и зеленчуци.