Кризата с природния газ и сривовете с производството на изкуствени торове в световен мащаб неизменно ще предизвикат спад и в производството на селскостопанска продукция. "Според европейските анализатори през 2022 г. Европа ще произведе поне с 20% по-малко пшеница, а това ще ни изправи пред нова криза – земеделска". Това заяви в интервю за телевизия „Блумбърг България” (Bloomberg) Филип Ромбаут, съсобственик и председател на Борда на директорите на „Агрополихим“ АД.
Европа добива приблизително 150 млн. тона пшеница годишно, от които 20-25 млн. тона са износ, припомни бизнесменът. С прогнозата, че ако производството тази година падне дори с 30 млн. тона, износът към други страни като Египет и Алжир може да спре и да се стигне до напрежение в тези региони.
Колкото до цената на пшеницата, според Ромбаут тя ще остане висока и през тази година.
Конкретно за състоянието на „Агрополихим“, експертът припомни, че от 4 години се инвестира в постепенно заместване на природния газ с амоняк. В момента дружеството използва едва 10% от количеството газ, което е потребявало преди няколко години. А амонякът се внася от Русия, Алжир, Египет и др. страни.
„Амонякът също поскъпна в последно време, но не толкова драстично като газа. Ние сме в позиция, в която работим непрекъснато и сме печеливши. 2021-а беше отлична година за нас. Складовете ни обикновено са пълни по това време на годината, а сега са празни заради силното търсене от чужбина“, обясни още Ромбаут.
В „Агрополихим“ са намалили разходите си и с инвестицията за производство на пара от изгаряне на биомаса (слама). С тази пара комбинатът произвежда необходимата й фосфорна киселина. За пореден път Филип Ромбаут призова българското правителство да легализира отглеждането на индустриален коноп, както е в Румъния и други държави, за да се осигурява повече биомаса.
Икономисайте скъпите торове при производство на пшеница
Компанията има планове за увеличаване на производствения капацитет и изграждане на нов завод в Девня, но стартът се бави заради тежките бюрократични процедури. „Надеждата са да извадим всички документи до края на тази година, строителството да започне през 2023 г., а заводът да стартира може би през 2024 г., обяви пред „Блумбърг България” бизнесменът.