В периода от 2017 до 2020 година пратките с живи животни, преминали през граничния пропусквателен пункт с Турция „Капитан Андреево“ са намалели с около 60 процента. През 2017 година са проверени над 5 300 камиона, а през 2020 година – около 2 050. Драстично са намалели и установените и докладвани до Европейската комисия ЕК нарушения – от 190 през 2017 до 6 през 2020 година.
Това е отчел зам. министърът на земеделието Крум Неделков пред представители на Европейския парламент (ЕП), чиято анкетна комисия за защитата на животните при транспорт (ANIT) е на посещение в страната от няколко дни.
Вчера те са посетили Граничния контролно-пропускателен пункт (ГКПП) „Капитан Андреево“, където Неделков е представил как българските официални ветеринарни лекари (ОВЛ) проверяват товарите при износ на пратки живи животни през граничния пункт.
Представители на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) и ветеринарният лекар, обслужващ животните в пункта за почивка, заедно с персонала, който работи в него, подробно са запознали присъстващите с процедурата по пристигането на пратка, разтоварването за 24-часова почивка и товаренето ѝ.
В момента на визитата в пункта за почивка е изчаквал един камион с животни, пътуващ за страна извън ЕС, така че евроекспертите са имали възможност да разговарят и с него за прилагания контрол.
„Споделената отговорност от всички участващи в транспорта на животни би допринесла значително за по-доброто прилагане на мерките за хуманно отношение”, е посочил още зам. министър Крум Неделков.
Партньорското посещение от ANIT на ГКПП Капитан Андреево има за цел депутатите на място да се запознаят с прилагането на Регламент (ЕО) 1/2005 от ОВЛ на терен и проблемите, които срещат в хода на контрола.
При дискусията са обсъдени и добрите практики като например намаляване на гъстотата на натоварените животни в превозното средство с 30% през летните месеци. Експертите са отчели, че е необходимо прецизиране на текста по отношение на изискването - транспортните средства да бъдат снабдени с достатъчно количество фуражи, за да се задоволяват нуждите на животните по време на пътуването.
Съгласно сега действащите изисквания превозвачите следва да разполагат с фураж за изхранване на животните за цялото пътуване, вместо това превозвачът би могъл да предостави на ОВЛ преди одобряване на пътуването план за набавянето на фураж, в случай на нужда, в това число и на територията на трети държави.