Призовавам земеделските стопани да подадат в общинските служби по земеделие своите заявления за нанесените от градушката щети в област Пловдив, като крайният срок е до понеделник, 13 септември, включително, призова заместник-министърът на земеделието, храните и горите Явор Гечев на среща със земеделски производители в община Колояново, цитиран от пресцентъра на министерството. Гечев подчерта, че ако стопаните нямат издадени констативни протоколи от общинските служби по земеделие, няма как да бъдат обезщетени.
Той обяви, че министерството вече е готово с финансовите инструменти, по които ще се подпомогнат земеделците от 3-те общини в областта (Калояново, Раковски и Марица), които бяха най-силно засегнатите от градушката в края на август. Заместник-министърът уточни, че с приетата актуализация от 15 млн. лева в бюджета на МЗХГ реално са осигурени средствата, с които да се извърши изплащането на помощите към пострадалите. „В тази връзка сме готови с механизмите, по които ще Ви компенсираме. Единият е по схемите за директни плащания при настъпване на извънредни (форсмажорни) обстоятелства за Кампания 2021. Схемата ще се приложи и в случаите на недостатъчно количество реализирана продукция на пазара“, обясни той.
Заместник-министърът обърна внимание, че в срок до 15 работни дни от настъпване на събитието (до 20 септември 2021 г.) спонаните трябва да уведомят Областната дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ за наличието на форсмажорни обстоятелства. „Вие е необходимо да подадете един формуляр по образец, както и да предоставите декларация, с която се задължавате да представите доказателствен документ за форсмажорното обстоятелство, издаден от оторизираната за това институция“, припомни Гечев. Той изтъкна, че по настояване на МЗХГ областният управител на Пловдив е издал писмо, с което се удостоверява настъпилото форсмажорно обстоятелство за най-засегнатите общини в района, и то вече е изпратено до ДФЗ по служебен път.
Заместник-министърът добави, че другата схема, по която могат да бъдат обезщетени стопаните, е чрез държавната помощ за напълно пропаднали площи на 100%. „Подпомагането ще е под форма на директни помощи в размер до 80% от действителните разходи за отглеждане на дадена култура през съответната стопанска година. Те ще се изчислят по специални технологични карти, изготвени от МЗХГ за целите на прилагане на помощта за този район“, подчерта той. Този вид подпомагане ще може да се ползва само от земеделските стопани, които имат сключени застраховки, като застрахователната сума се приспада от помощта и се изплаща разликата, разясни Гечев. Той отбеляза, че в случаите, в които земеделските стопани нямат сключени застраховки, съгласно правилата сумата се намалява на 50 %. „За да се приложи схемата Вие трябва да имате протокол от общинската служба по „Земеделие“, в който да е определен процентът на пропадналите площи“, изтъкна заместник-министърът.
Той посочи, че подпомагането ще бъде изплатено само по един от двата финансови инструмента съобразно условията, на които отговарят стопаните. „На всеки от Вас индивидуално ще бъде изчислена сумата, която може да получите по двата механизма, като компенсирането Ви ще бъде на база по-високата стойност. Тази, която е по-благоприятна за Вас“, бе категоричен Гечев.
Той обяви, че всеки производител в допълнение към подпомагането си по един от двата посочени инструмента ще получи и допълнителна подкрепа чрез минимални помощи (de minimis) независимо от степента на пропадане на площите. Тя ще бъде за ограничаване на последствията от настъпилото събитие и възстановяване на производството. Помощта е в процес на разработване. Максималният размер на помощите de minimis за всеки един земеделски стопанин е не повече от 25 000 евро на стопанство за период от 3 последователни данъчни години.
До следобеда на 10 септември 2021 г. са подадени 150 заявления. След извършените обследвания на място от експертите са констатирани щети с на 100% пропаднали площи на 339 хектара, от които 150 хектара с пипер и 79 хектара с домати. Общо 680 хектара са с щети под 100%.
По време на дискусията бяхаобсъдени и възможностите за промяна в контрола на механизма за застраховането, както и регулациите от страна на държавата.