Противно на всякаква икономическа логика пазарът показва огромни надценки, които търговските вериги поставят при продажбите на най-скъпия за последната година хранителен продукт, какъвто се оказа олиото. И това се случва в доста региони от страната, сочи седмичният ценови анализ на министерството на земеделието за периода 16-23 юни.
Ето и примери от някои големи градове – борсите във Варна вече предлагат литър олио за 2,20 лв., докато в супермаркетите цените достигат 3,84 лв., или маржът е огромен - 1,64 лв. В същото време при брашното търговците спазват нормалните надценки, като борсовите цени за килограм са 1,07 лв., а тези на дребно – 1,27 лв.
В Благоевград цената на литър олио на борсите е 2,96 лв. и спрямо предишната седмица отбелязват 4,5-процентно понижение. В големите търговски вериги обаче стоката се предлага за 3,97 лв., или с над 1 лев по-скъпо, без да отбелязва поевтиняване спрямо предишната седмица. И в този град маржът в цените на едро и дребно при брашното е минимален – на борсите килограмът се търгува за 1,19, докато във веригите дори пада до 1,17 лв.
Сривът в борсовите цени на слънчогледа
Веригите и в Пловдив поставят висока ножица между покупката на олио от борсите и продажната цена на продукта в суперите. За една седмица борсовите цени там са поевтинели с 20%, достигайки 2,20 лв., но в хипермаркетите литърът се предлага за 3,47 лв., или с 1,27 лв. по-скъпо. Ловеч също е между градовете с голям марж в цените на едро (2,25 лв.) и дребно (3,49) лв.
Аналогична е ситуацията и в Силистра, където търговците на едро са понижили цената на литър олио с цели 27% в рамките на една седмица, така че то вече се предлага за 2,68 лв. В супермаркетите обаче литърът все още се продава за 3,87 лв., а в малките магазинчета - 3,90 лв.
Дори да са купили наличните количества на по-високите цени на едро от преди месец, това не оправдава търговците в политиката спрямо клиента. Данните на статистиката от началото на май показват, че при средни цени на едро на литър олио от 2,06 до 3,54 лв., цените в хипермаркетите не са били с толкова голям марж като тези в края на юни. Във Велико Търново например, разликата между цената на едро и дребно на литър олио е била само десетина стотинки.
С други думи, политиката в търговията на дребно се базира на логиката, че клиентът не е осведомен за спада в световните цени на слънчогледовото олио. Затова и пазарът не реагира на поевтиняването, което се наблюдава в търговията на едро.