Допреди десетина дни цените на рапичното семе на европейския пазар стремително се плъзгаха надолу под натиска на очертаващата се добра глобална тенденция - най-вече за европейска реколта. На 17 юни цената на рапичното семе на борсата в Париж стигна двумесечното си ценово дъно от EUR 474 за тон, понижение с 86 евро, в сравнение с пиковите стойности от средата на май.
На 10 юни Министерството на земеделието на САЩ прогнозира увеличение на производството на рапично семе в света през 2021/22 г. с респектиращите 2,7 млн.т над резултата от предходния сезон – до 74,10 млн.т. Водещи експерти коментираха очертаващото се увеличение на световния добив през 2021 г. с най-голям принос са Евросъюза и Канада. Само преди две седмици Службата за външни пазари към Министeрството на земеделието на САЩ (FAS USDA) прогнозира ръст на производството на рапица в Канада с 1,5 млн.т ( до 20,5 млн.т) и увеличение на добива в ЕС27 + Великобритания с 900 хил. тона (до 17,2 млн.т). Перспективите за Украйна също изглеждаха оптимистични – 3,0 млн.т, с 200 хил. т повече спрямо 2020 г.
Зелената сделка може да превърне ЕС от износител във вносител на пшеница
Какво се промени на пазара, че рапичното семе отново се търгува в Париж над EUR500/т? В петък борсата затвори на равнище EUR 507/т, а на физическия пазар цената на френското рапично семе през последните две седмици се изкачи от EUR490/т до EUR 511/т FOB Мозел.
Според европейските анализатори прекъсването на низходящия тренд и възстановяването на цените на рапичното семе на европейския пазар повлияха две групи фактори. Първоначално, подкрепа пазара получи от информациите за влошените перспективи за производство на рапично семе в Канада поради продължителното засушаване в южната част на страната и най-вече в основните райони за производството на маслодайната култура - Саскачеван и Алберта (горещо време без валежи в канадските прерии и през следващите две седмици). Успоредно с това рязко се влошиха и прогнозите за новата украинска реколта, а в Беларусия се заговори за забрана на износа. Според актуализираните оценки на украинските агроспециалисти добивът от рапично семе в страната през новата 2021/22 маркетингова година може да спадне до най-ниското равнище от четири години насам - 2,4-2,5 млн.т.
И още един важен момент от страна на фундаменталните (балансови) фактори. В Европейската комисия в края на миналата седмица остави непроменена оптимистичната си прогноза за производството на рапично семе в ЕС27 – 16,7 млн.т, но в същото време рязко с 400 хил. тона увеличи прогнозата си за внос на рапично семе в ЕС – до 6,2 млн.т. Най-авторитетното издание в бранша, германския „OilWorld” констатира, че вносът на рапица /канола в EС-27 през периода януари-май 2021 г. нарасна с близо 20 на сто спрямо същия период на миналата година
Всъщност перспективата за рязкото увеличение на търсенето на рапично семе за производство на биодизелово гориво е най-важният подкрепящ цените фактор и той не засяга само Стария континент. Промяната в тренда тръгна от Щатите. Густаво Идигорас, президент на Аржентинската асоциация на производителите на растителни масла, споделя, че търсенето на възобновяемо дизелово гориво в САЩ може да нарасне с 41% през 2021/22 г. и „това е само началото на огромен скок в търсенето на ново соево масло през следващите няколко години”.
Според Далан Купър, старши икономист в Международния съвет по зърното търсенето на соево масло бележи изразена тенденция на покачване в глобален мащаб като през 2021/22 г се очаква ръст с 26%, поради нарастващото търсене на биодизелово гориво. Съветът прогнозира, че търсенето на соево масло за промишлена преработка ще достигне 5,5 милиона тона през 2021/22, в сравнение само с около 2 милиона тона преди десетина години. Задържането на високите цени на соевото масло е важен подкрепящ фактор и за пазара на рапицата, която е основна суровина за производството на биодизелово гориво в Европа.
В тази връзка специално внимание заслужава новината за приемането от Германия на закон, който задължава да увеличи намаляването на емисиите на парниковите газове през 2022 г. от 6% на 7% и през 2030 г. на 25%. Следователно търсенето на рапично масло за производство на биодизел ще нарасне рязко, особено, предвид ангажимента за намаляване на употребата на палмово масло.
Миналата година Германия използва близо 3 милиона тона биодизел и хидрогенирано растително масло ((Hydrotreated Vegetable Oil - HVO), за да изпълни квотата си за парниковите газове, от които 1 милион тона биодизел е произведен от отработено масло. Но след въвеждането на REDII, съответните страни ще въведат квоти за смесване на био-керосин (на базата на HVO), което ще увеличи търсенето на рапично масло в Германия и в ЕС като цяло. Намаляването на употребата на палмово масло в производството на биогорива, предвидено от законодателството на ЕС, е отложено за 2023 г., но през 2022 г. делът на тези биогорива е ограничен до 0,9%.
Естествено вече се появяват и ограничителни фактори в този процес и увеличението на използване на електрически превозни средства е най-важният от тях, тъй като води до намаление на търсенето на автомобилно гориво, а в това число и на биодизел, произведен от рапично масло. Така концернът Audi оповести наскоро, че от 2030 година ще спре производството на автомобили с двигатели с вътрешно горене в Европа, а от 2030 г. ще завърши производството на последните в ЕС. Volvo планира да направи това преди 2030 г. а Mercedes-Benz Daimler до 2039 г.
Източници: International Grains Council GNR522 -24 June 2021, Oil World ISTA Mielke GmbHJune 21, FAS USDA June 10, 2021 World Production, Markets, and Trade Report, Reuters, Oilworld.ru.