Толкова високи цени на слънчогледовото олио не е имало от 2008 г., заяви пред „Фокус“ председателят на Сдружението на производителите на растителни масла и маслопродукти в България Яни Янев.
„Разбирам притесненията на потребителите. Такива цени не е имало от 12-13 години, от 2008 г., когато беше кризата. В крайна сметка ръководещо при нас са цените на външните пазари. Покачването, което се получи през тази година, не е типично само за слънчогледовото олио. Всички видове масла се покачиха – и рапичното, и палмовото“, коментира Янев. По думите му най-много е обаче при слънчогледовото и това е поради по-ниските добиви, които се получиха в сравнение с миналата година.
„Наистина у нас най-популярното е слънчогледовото олио. Всякакви колебания, които има на външния пазар, се отразяват моментално и на нашия. Става въпрос за основно покачване на цената на суровината. Между другото ние произвеждаме около 520 000 тона слънчогледово олио общо. Някъде около 100 000-120 000 тона е предназначено за вътрешна консумация. Основното количество е за експорт. Наистина са високи цените, но не можем да повлияем на този процес“, посочи той и уточни, че не очаква по-голямо повишение. Според него вече зависи какво ще е състоянието на новата реколта.
„Изнасяме за европейския пазар, както и за арабските страни, за Китай, Индия. Навсякъде по света, където има търсене на слънчогледово олио“, подчерта председателят на сдружението и успокои, че няма притеснения от недостиг на продукта. „От общо произведеното количество вътрешната ни консумация е около 25%. Освен това, очакваме новата реколта да бъде по-добра, тази година да има по-подходящи климатични условия за развитието на слънчогледа и края на месец август вече започва прибирането на новата реколта. Притеснение от количества няма, но ценово наистина тази година нещата отидоха много нагоре“, признава Янев.