В края на миналата седмица на страницата на министерството на земеделието са качени промени в Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), които уреждат държавното подпомагане и подпомагането на земеделските стопани в съответствие с Общата селскостопанска политика на Европейския съюз и функционирането на Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК). Ще припомним, че тя е основен инструмент за прилагане и извършване на проверки преди отпускане на финансово подпомагане на земеделските стопани, а от 2021 г. държавите в ЕС ще използват активно програмата „Коперник” за спътниково наблюдение на парцелите. С поредните промени се въвеждат нови уредби и в Системата за идентификация на земеделските парцели и обновяването на данните. Поправките са от съществено значение за земеделците, затова и браншовите организации могат да дават предложения или критични мнения по проекта до 23 октомври тази година.
С проекта се бърза, тъй като в преходните и заключителни промени се правят препратки към Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, които трябва да бъдат приети до 22 декември тази година, се посочва в мотивите. Става въпрос за непотърсените след реституцията на земята парцели, които общините бяха започнали да продават. Забраната за тези продажби изтича на 23 декември 20202 г. Затова с този проект се предвижда удължаване на забранат за продажба с още пет години.
Припомняме, че забраната обхваща предоставянето от общинските съвети на земите от остатъчния поземлен фонд, т. нар. „земи по чл. 19 от ЗСПЗЗ“ по реда на § 27, ал. 2 от Преходните и заключителни разпоредби към ЗИД на ЗСПЗЗ (ДВ, бр. 62 от 10 август 2010 г.), а именно – за установяване на границите на земеделските имоти, за които е издадено решение на общинската служба по земеделие за признаване на правото на възстановяване на собствеността в съществуващи или възстановими стари реални граници; за изпълнение на съдебни решения за признато право на собственост; за обезщетяване на собствениците, чиято собственост не може да бъде възстановена.
Същевременно с продължаване на ограничителния режим за разпореждане със земите по чл. 19 от ЗСПЗЗ в проекта е предвидено в петгодишния срок общинските съвети да могат да предоставят земите по чл. 19 от ЗСПЗЗ за изпълнение на обекти на техническата инфраструктура; за изпълнение на дейности по предоставени права по Закона за подземните богатства и на други проекти, за които съгласно закон се допуска принудително отчуждаване; за създаване на нови или разширяване на границите на съществуващи урбанизирани територии (населени места и селищни образувания), когато това е предвидено с влязъл в сила общ устройствен план за съответната територия на общината; за инвестиционни проекти, получили сертификат за инвестиции клас А по Закона за насърчаване на инвестициите, когато това е заявено при сертифицирането на проекта; за енергийни обекти по смисъла на § 1, т. 23 от допълнителните разпоредби на Закона за енергетиката; за изпълнение на проекти за уедряване на земеделски земи за землищата на общината по чл. 37е и 37з от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи.
Поземлената реституция все още не е приключила, след почти 30-годишното прилагане на ЗСПЗЗ. В тази връзка, политиката да се разширяват правата на общините за разпореждане със земите по чл. 19 преди да е приключила реституцията, поставя под въпрос довършването на възстановителните и обезщетителни процедури със земя по реда на ЗСПЗЗ в полза на правоимащите собственици. Недовършената поземлена реституция е проблем, идентифициран и от Европейския съд по правата на човека, като системно нарушение на чл. 1 от Протокол 1 към Конвенцията за защита правата на човека и основните свободи, за което се ангажира отговорността на държавата.
С продължаване за срок от пет години на ограниченията в разпореждането със земите по чл. 19, се гарантира пълното постигане целите на ЗСПЗЗ за възстановяване на собствеността или обезщетяване на собствениците на земеделски земи.
В случай че този срок не бъде удължен за нов период от време, общинските съвети няма да могат да предоставят земите по чл. 19 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи за изпълнение на обекти на техническата инфраструктура; за изпълнение на дейности по предоставени права по Закона за подземните богатства и на други проекти, за които съгласно закон се допуска принудително отчуждаване и др., се посочва още в мотивите.
По отношение на Закона за подпомагане на земеделските производители с новите поправки се създадат предпоставки за интегриране на данни от различни информационни системи, с което да се подобри ефективността на разработване и прилагане на различни инструменти за финансово стимулиране на земеделските стопани, както и контрола по прилагане на секторното законодателство, се посочва в мотивите.
Същевременно за постигане на по-голяма яснота се прецизира и определението на Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), при съобразяване с насоките в работни документи на Обединения изследователски център към Европейската комисия. Отчитайки все по-широкото използване на новите технологии за наблюдение и мониторинг на състоянието на дадена площ, промените в закона предвиждат възможност при обновяване на информацията в СИЗП да могат да се използват и безплатни източници на информация, които да подпомогнат извършването на оценка на реалното ползване на площите.
С измененията в ЗПЗП се създават законови предпоставки заинтересовани лица да изразят несъгласие с данните в СИЗП по отношение на референтите парцели, като така се създават и необходими механизми за отстраняване на непълноти и неточности в данните, така че да се осигури по-ефективно и целесъобразно разходване на средствата , отпускани за подпомагане на земеделските стопани от европейските фондове и държавния бюджет.
Предложенията за промени в ЗПЗП целят прецизиране на слоя „Постоянно затревени площи“, като същите са съобразени с решения в хода на съдебни процедури и установени непълноти в текущите разпоредби. Същевременно се внася допълнителна яснота по отношение възникването на задължение за възстановяване на разорани постоянно затревени площи.
Поради установени системни нарушения на клаузите в договорите за наем или аренда на земеделски земи от държавния поземлен фонд, фермери, които не са платили вноските си навреме, ще се приемат, че нямат правно основание за ползване на земята.
С цел подобряване механизма за контрол на заявяваните за подпомагане и ползвани земеделски площи се допълват текстове, с които размерът на правно основание за участници в доброволни споразумения и служебни разпределения по Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ) се отчита до размера на масивите за ползване, одобрени със заповед на оправомощено лице. Изменението е основано и с оглед практиката на Конституционния съд по случаи, в които е изисквано тълкуване до каква степен определените чрез граници на масиви за ползване правни основания са противоконституционни. Чрез предложените текстове се гарантира правото на ползване на имоти от други земеделски стопани, които не участват в процедури по споразумяване и разпределение по ЗСПЗЗ.
За да се избегне неправомерното ползване на европейските фондове и държавния бюджет, в предложените изменения на ЗПЗП са включени текстове, с които допълнително се ограничават възможностите за получаване на подпомагане за площи, които не са включени в регистрираната ползвана площ от земеделските стопани. Разпоредбите са в съответствие с изискването ползваната площ да е на разположение на земеделските стопани към определената в закона дата. С цел яснота при извършване на административните процедури и предварително информиране на стопаните при установяване на такъв вид несъответствие, законът предвижда да се предоставя съответната информация.
С предложените изменения се отменя задължението за поставяне на печат на част от документите, включени в подаваните заявления за подпомагане.
С оглед съдебната практика и за да се укажат по-конкретно различните хипотези за изплащане, намаляване или отказ от плащане от страна на Разплащателна агенция се допълват случаите, за които може да се извърши или намали изплащане на финансово подпомагане.
Поаправки има и във връзка с държавната помощ за газьола, чието действие беше удължена до 31.12.2023 г. С предлаганото изменение в ЗПЗП ще се удължи срокът за прилагане на държавната помощ до 31.12.2023 г., което от своя страна ще допринесе за постигане на един от приоритетите от Програмата на правителството - устойчиво, конкурентоспособно и пазарно ориентирано земеделие.