Министерството на регионалното развитие и благоустройството най-после ще създаде единен регистър по устройство на територията, който ще обединява в себе си всички регистри, водени от министерството, Дирекцията за национален строителен контрол, областните администрации, общинските администрации и администрациите на районите в градовете с районно делене. Това е една от приетите днес от правителството промени в Закона за устройство на територията, с които се цели подобряване на административното обслужване и намаляване на административната тежест за гражданите и бизнеса, както и прецизиране на процеса, свързан с предоставяне на административни услуги по реда на ЗУТ.
В регистъра ще се публикуват разрешения за поставяне на преместваеми обекти, рекламни, информационни и монументално-декоративни елементи и заповеди за премахването им, разрешения за изработване на устройствени планове и техните изменения, актове за одобряването им, както и разрешения за строеж. Регистърът ще съдържа също удостоверения на консултантите, извършващи оценяване на съответствието на инвестиционните проекти и/или упражняване строителен надзор, технически паспорти на строежите, актове за въвеждане в експлоатация на строежите и заповеди за премахване на незаконни строежи.
Този пегистър ще бъде интегриран с порталите за отворени и за пространствени данни. Всички данни в него ще са достъпни по електронен път. Ще се дадат ограничени права за ползване на отделна информация, без възможност за промени от гражданите.
Условията и редът за публикуване на информация в единния регистър и за поддържането й в актуален вид ще бъдат определени с наредба на Министерския съвет. До неговото създаване издадените актове ще се публикуват по досегашния ред.
Приетият от правителството законопроект е изготвен в изпълнение на правителствената политика за облекчаване на административно обслужване. Целта на промените в ЗУТ е чрез обединяване на данните за устройственото планиране на територията, инвестиционното проектиране и строителството да се осигури бърз достъп до тях и по-добро административно обслужване. По тази причина е предвидено административните органи, организациите, предоставящи обществени услуги, лицата, осъществяващи публични функции и органите на съдебна власт да установяват служебно за нуждите на съответното производство всички обстоятелства, вписани в единния регистър въз основа на съответните идентификационни данни, посочени от заявител, молител или жалбоподател.
Предвижда се още с наредба да бъдат определени общи правила за организацията на административното обслужване по ЗУТ и да се утвърдят образци на документи за всички административни услуги, извършвани по реда и условията на този закон. Целта е намаляване на административната тежест за гражданите и бизнеса, като се уеднакви броят и видът на изискващите се документи за една и съща услуга, видът и съдържанието на заявленията за предоставяне на административни услуги и осигуряването на различни възможности за подаване на заявления за извършване на услугите и получаване на готовите документи.
С приемането на законопроекта ще се оптимизират разрешаването на изработване на устройствени планове и техните изменения, одобряването на устройствени планове и техните изменения, одобряването на инвестиционни проекти, издаването на разрешения за строеж, на разрешения за ползване на строежи от първа, втора и трета категория и на удостоверения за въвеждане в експлоатация на строежи от четвърта и пета категория, регистрирането на технически паспорти за строежи, издаването на удостоверения за търпимост, на разрешения за поставяне на преместваеми обекти и за поставяне на рекламни, информационни и монументално-декоративни елементи.
Изчерпателно са регламентирани изискванията, при които може да бъде дадено съгласие или основанията за отказ, както и особените правила при издаване на предварително съгласие за геозащитни мерки и дейности или строителство на сгради и съоръжения в свлачищни райони.
Регламентира се също редът за служебно съгласуване на проектите на подробни устройствени планове със заинтересованите централни и териториални администрации, както и със специализираните контролни органи в случаите, когато за съгласуването не се изисква издаване на актове при условията, по реда и сроковете, определени в специален закон.
Предвидено е и писмено съгласие на съответния министър за промяна на предназначението на сграда или част от такава, която е обект на образованието, науката, здравеопазването или културата, както и на спортни обекти, съоръжения или на части от тях, да се предоставя служебно на главния архитект на община или на компетентен орган.