Начало » Новини » Коментари
28.05.2020 г.

Насоките за късите вериги са като „Война и мир” в чиновнически вариант

До 1 юни се подават предложения по подмярка 16,4
Насоките за късите вериги са като „Война и мир” в чиновнически вариант

sinor

Само шест работни дни бяха дадени на фермерите, за да се запознаят с насоките за кандидатстване по подмярка 16.4 за късите вериги на доставка, където е заложен бюджет от 15,6 млн. лв. Надеждите за подпомагане по тази мярка са големи – особено от страна на дребните стопани, които единствено на фермерските пазари биха могли да имат пряк достъп до клиента, без продукцията им да бъде обезценена от посредниците по веригата, каквато е масовата практика.

Самите насоки бяха качени за обсъждане на 22 май, точно преди празника на светите братя Кирил и Методий, като въпроси и обсъждания по тях се приемаха до 1 юни, така че интересуващите от тази мярка на практика имаха само шест работни дни да реагират на предложените текстове. Колкото до самите изисквания – като обем те напълно се конкурират с трилогията на Лев Толстой „Война и мир”, само че облечени в административен език – с многобройни членове и подчленове, зад които се крият такива невъзможни за изпълнение условия, които биха отказали от кандидатстване и най-ентусиазираните земеделци.

Вероятно и затова в европейските държави извън България администрацията като консултант напътства индивидуално всеки фермер, който би пожелал да кандидатства. У нас обаче тази ниша продължава да бъде заета единствено от платени консултанти – може би защото предварително е решено бюджетът по дадената мярка трябва да отиде у предварително определени кандидати, а не у хората, които реално се нуждаят от съответната подкрепа.

Ще припомним, че в почти всяко малко градче на Франция и Германия в един ден от седмицата се организират подобни пазари, където стопани от региона предлагат прясната си продукция. Засега тази практика у нас прохожда единствено в големите градове. Да видим как еврофондовете ще помогнат тя да стане практика и в малките градчета.

За читателите на Синор.бг, които все пак биха пожелали да се пробват в кандидатстването по подмярка 16,4 „Подкрепа за хоризонтално и вертикално сътрудничество между участниците във веригата на доставки“, предоставяме някои от основните условия, приложения и начини за изчисление на стандартния производствен обем на стопанствата, разписани в насоките за изработване на проектите.

За липсата на достъп до пазарите

Подмярка 16,4 е насочена изключително към веригите за доставка, които са „къси“ и пазарите, които са „местни“. Подкрепата за тези форми на пазарна организация е оправдана от факта, че „стандартните“ вериги за доставки и пазари преобладават, докато по-малките им версии все още не са достигнали своя потенциал в много области.

Според определението „къса верига на доставки“ е тази, в която участват ограничен брой икономически оператори, поели ангажимент да си сътрудничат и са посветени на местното икономическо развитие и близките териториални и социални отношения между производители, преработвателни и потребители.

Общият размер на безвъзмездна финансова помощ  е 15 646 400 лв., от които 14 081 760 лв.(90 %) са от еврофондовете и 1 564 640 лв. – от националния бюджет.

Срокът за изпълнение на дейностите по проектите е до 36 месеца, но не по-късно от 1 септември 2023 г.

Максималният размер на безвъзмездната финансова помощ за един проект е 391 160 лв., а минималният е 15 000 лв. За точка едно от раздела за допустими разходи допустимите разходи за един проект за всяка календарна година е 68 453 лв., а по точка 2 от раздела за допустими разходи - е 39 116 лв. за всяка календарна  година, свързани с изпълнение на колективния проект.лективния  проект.

Изисквания за допустимост

Проектното предложение трябва да се подаде в ИСУН 2020 в срока, определен в поканата. Формулярът за кандидатстване е подаден с квалифициран електронен подпис (КЕП) от лице с право да представлява кандидата.

Кандидатът трябва да е регистриран по Търговския закон (ТЗ) и да е представил нотариално заверено изрично пълномощно, в случай че документите не се подават  от лице, което представлява кандидата съгласно регистрацията в ТР и регистър на ЮЛНЦ, представено във формат „pdf“ или „jpg“.

Документите към формуляра за кандидатстване са прикачени в изискуем формат, указан в условията за кандидатстване

Документите, качени в ИСУН 2020, са представени на български език. В случаите, когато оригиналният документ е изготвен на чужд език, той е придружен с превод на български език, извършен от заклет преводач, а когато документът е официален, по смисъла на Гражданския процесуален кодекс, той е легализиран или с апостил.

Представен е попълнен във всичките му части колективен  проект за сътрудничество по образец Приложение 3 към Условията за кандидатстване, който съдържа информацията, изискана във формуляра.

Кандидатът включва в „Обединение за местен пазар” или „Обединение за къса верига на доставки” земеделски стопани, регистрирани съгласно Наредба 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани (ДВ, бр. 10 от 1999 г.), включително групи и организации на производители

Кандидатът за къса верига на доставка включва не повече от един посредник между земеделския стопанин и потребителя, описан подробно в Приложение №3 Колективен проект за сътрудничество.

Кандидатът за местен пазар извършва своите дейности в радиус от 75 км от стопанството на произход на продукта, в който радиус трябва да се осъществяват, както производството/преработката, така и продажбата му на крайния потребител

В Приложение 3 „Колективен проект за сътрудничество“ кандидатите са се определили като „Обединение за къса верига на доставки”, като е добавено и конкретно име или  „Обединение за местен пазар”, като е добавено и конкретно име. Представен е инвестиционен и бизнес план за осъществяване на сътрудничеството, съгласно Приложение 3А.

Данните в инвестиционен и бизнес план съответстват на данните, посочени в Раздел 5 „Бюджет“ и на дейностите, посочени в раздел 7 „План за изпълнение/Дейности по проекта“ от формуляра за кандидатстване в ИСУН 2020.

Представен е план за популяризиране в колективния  проект за сътрудничество по образец Приложение 3 към Условията за кандидатстване.

В колективния проект за сътрудничество кандидатът  е посочил дали обединението предвижда разширение на състава, като евентуалното разширение може да е свързано само с увеличение на броя на земеделските стопани.

Представени са утвърдени от членовете на обединението правила за разпределение на ролите и отговорностите на всеки член в обединението за изпълнение на дейностите от колективния проект за сътрудничество

Представени са декларации по чл. 25, ал. 2 от ЗУСЕСИФ от всеки един от членовете на обединението и за обединението - кандидат

Кандидатът е микро-, малко или средно предприятие, съгласно представената декларация по чл. 4а, ал. 1 от ЗМСП, по образец утвърден от министъра на икономиката и енергетиката с подпис/и и сканирана във формат „pdf“ или „jpg“. Представена е декларация чл. 4а, ал. 1 от ЗМСП, по образец от юридическите лица, участващи в обединението. Представени са декларации Приложение № 4 от всички земеделски стопани, членове на обединението. Представени са декларации Приложение № 7.

Представени са най-малко три съпоставими независими  оферти, които съдържат наименование, ЕИК или БУЛСТАТ и електронна поща на оферента, срока на валидност на офертата, датата на издаване на офертата, подпис и печат на оферента, подробна техническа спецификация на активите/услугите, цена, определена в левове или евро с посочен ДДС за всяка отделна инвестиция в активи (представя се за разходи по точка 3 от Раздел 14.1 „Допустими разходи“, за които е приложимо), във формат „pdf“ или „jpg”.

Представено е решение на кандидата за избор на доставчик/изпълнител (важи в случаите, когато кандидатът не се явява възложител по чл. 5 и 6 от Закона за обществените поръчки) за всички активи/услуги, а когато избраната оферта не е с най-ниска цена – и писмена обосновка за мотивите, обусловили избора (важи в случаите по т. 3 от раздел Раздел 14.1 „Допустими разходи“,  във формат „pdf“ или „jpg”.

Представени са предварителни или окончателни договори за услуги и доставки – обект на инвестицията по т. 3 от раздел Раздел 14.1 „Допустими разходи“, включително с посочени марка, модел (когато е приложимо), цена в левове или евро с посочен ДДС и срок за изпълнение във формат „pdf“ или „jpg”.

Представен е договор за финансов лизинг с приложен към него погасителен план за изплащане на лизинговите вноски (важи в случай, че проектът включва разходи за закупуване на активи чрез финансов лизинг), във формат „pdf“ или „jpg”.

Представен е документ за собственост на земя и/или друг вид недвижими имоти, обект на дейностите по проекта, или документ за ползване или предварителен договор за ползване на земя и/или друг вид недвижими имоти за всички останали случаи, за срока на изпълнение на проекта, (удължен с три години, в случай на инвестиционни разходи) във формат „pdf“ или „jpg.

Представено е решение за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда/решение по оценка на въздействие върху околната среда/решение за преценяване на необходимостта от извършване на екологична оценка/становище по екологична оценка/решение за преценка на вероятната степен на значително отрицателно въздействие/решение по оценка за съвместимостта/писмо/разрешително от компетентния орган по околна среда (РИОСВ/МОСВ/БД), издадени по реда на Закона за опазване на околната среда (ЗООС), Закона за биологичното разнообразие, и/или Закона за водите във формат „pdf“ или „jpg“.

Представени са лицензи, разрешения и/или документи, удостоверяващи регистрацията за дейностите и инвестициите по проекта, за които се изисква лицензиране, разрешение и/или регистрация за извършване на дейността/инвестицията съгласно българското законодателство

Заявеният размер на помощта за един проект за текущи разходи във връзка със сътрудничеството по т. 1 от  Раздел 14.1 „Допустими разходи“ не надхвърля 68 453 лв. за всяка календарна  година за изпълнение на колективния  проект.

Заявеният размер на помощта за един проект, за популяризиране по т. 2 от Раздел 14.1 „Допустими разходи“  не надхвърля  39 116 лв. за всяка календарна  година за изпълнение на колективния проект.

Заявеният размер на помощта в колективния проект за сътрудничество не е по-малко от 15 000 лв.

Не е установено изкуствено създаване на условия, свързани с кандидатстването по процедурата.

Представени са документи за проведени пазарни проучвания или консултации от възложителите по ЗОП

Представени са Удостоверения за регистрация на животновъдните обекти свързани с предлагания в обединеното продукт,  по реда на чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност на членовете на обединението – земеделски стопани, които произвеждат продукти в обхвата на приоритетен сектор „Животновъдство“, където е приложимо.

Представени са удостоверения за вписване, издадени от съответната Областна дирекция по безопасност на храните (ОДБХ) на членовете на обединението – земеделски стопани, които произвеждат продукти в  обхвата на приоритетен сектор „Животновъдство“, издадени на основание чл. 1, т. 1 и/или 2 от Наредба № 26/14.10.2010г. за специфичните изисквания за директни доставки на малки количества суровини и храни от животински произход.

Бюджет (в лева) – електронна система за кандидатстване в ИСУН позволява въвеждането на не повече от 50 елемента към всяко разходно перо и не повече от 200 реда за целия бюджет.

Бюджетните пера се определят в зависимост от вида разход.

При попълване на бюджетните пера следва да се има предвид приложимия режим за конкретното проектно предложение съгласно раздел 14.1 „Допустими разходи” от условията за кандидатстване.

В бюджета на процедурата разходите са на 3 нива: разходи от ниво 1 (обозначени с римски цифри, като те се въвеждат от УО и не могат да бъдат коригирани от страна на кандидатите); разходи от ниво 2 (обозначени са с арабски цифри: 1.; 2.; 3, чиято формулировка е задължителна и се въвежда УО); разходи от ниво 3 (1.1.;1.2.; 2.1. и т.н.). Кандидатите могат да добавят бюджетни редове за разходи от ниво 3, както и да променят примерната формулировка, въведена от УО съгласно спецификата на проектното предложение. Въведените от бенефициента бюджетни редове се сумират автоматично на ниво арабска цифра и съответно – римска цифра. Добавянето на разходи на 3-то ниво става чрез полетата „Добави“, като вида разходи и колко допълнителни реда е необходимо да бъдат добавени зависи от спецификата на  проектното предложение. За всеки бюджетен ред кандидатът следва да уточни към коя дейност се отнася разходът.

Кандидатът въвежда сумата на безвъзмездната финансова помощ и сумата на собственото финансиране на всеки заявен разход. Системата събира общата стойност на разхода по дадената позиция.

В случай че кандидатът желае да нанесе ръчно процента на безвъзмездното финансиране срещу съответния бюджетен ред следва да бъде маркирана синята кутийка в колона Стойност/Сума с процентно съотношение. В този случай, кандидатът нанася общата стойност на разхода, а системата автоматично разделя разхода на безвъзмездно и собствено финансиране.

Финансова информация – източници на финансиране (в лева) 

Част от информацията от раздел 5 „Бюджет (в лева)“ автоматично се визуализира в съответните полета от настоящата точка. Поле „Кръстосано финансиране“ не следва да се попълва, тъй като е неприложимо за ПРСР 2014-2020 г.;

План за изпълнение/Дейности по проекта – системата позволява въвеждане на не повече от 30 дейности по проекта.

При отваряне на раздел 7 „План за изпълнение / Дейности по проекта“ се визуализира следният прозорец:

Кандидатът избира бутон „Добави“ като посочва вид разход в съответствие с Раздел 14.1 „Допустими разходи“, като попълва следните полета:

Организация отговорна за изпълнението на дейността – посочва се наименованието на кандидата или член на обединението, отговорен за изпълнение на дейността съгласно колективния план и инвестиционния план.

Дейност (до 400 символа) – попълва се наименованието на вида разход;

 Описание (до 4 000 символа) – кандидатът следва да представи ясно и подробно описание на всички разходи от съответния вид. В описанието и начина на изпълнение на дейностите по проектното предложение следва да бъде обоснована връзката им с целите на проектното предложение.

Кандидатът трябва да посочи как планира да изпълни всяка дейност.

Резултат (до 3 000 символа) – описват се резултатите, които се цели да бъдат постигнати с изпълнението на дейността. Тези резултати следва да водят до постигане на заложените цели и да са свързани с изпълнението на проекта.

Месец за стартиране на дейността – посочва се поредният номер на месеца, през който се планира да стартира дейността.

Крайният срок за изпълнение е не по-късно от 1 септември 2023 г.

* В плана не се попълват месеца от календарната година (месец 1 не е месец януари)

Продължителност на дейността (месеци) – посочва се планираната продължителност на изпълнението на дейността (дейността следва да бъде изпълнена в рамките на изпълнение на проекта)

При определяне продължителността на дейностите по проекта, кандидатите следва да имат предвид заложения в условията за кандидатстване максимален срок за изпълнение на проекта. Кандидатите следва да посочат необходимия срок за изпълнение на отделните дейности, който не може да надхвърля продължителността  на проекта.

Стойност – посочва се цялата стойност на дейността. Кандидатите следва да имат предвид, че при остойностяване на дейностите, се посочва стойността без ДДС. Стойността на всяка от дейностите трябва да съответства на общата стойност на разходите за нея в бюджета.

КРИТЕРИИ за допустимост

Оценката за проектите се изработва въз основа на няколко важни приоритета, като максималният брой точки за един проект е 80. Проектите ще получат максимално десет точки за териториалния обхват на веригата, като с предимство са фермерите от планинските райони. Ако всички фермери са от планински район, тогава проектът ще получи 5 точки, ако 75 на сто от тях са в планински – 3 точки и ако 50% са от планински – 2 точки.

Проекти, представени от кандидати малки земеделски стопанства, ще получават до 40 точки. Тук се изисква най-малко 75 % от земеделските стопани, участващи в обединението за къса верига на доставки или местен пазар, да попадат в категорията малки земеделски стопанства с икономически размер между 2 000 и 7 999 евро СПО или са одобрени за подпомагане по мерките включени в Тематичната подпрограма за развитие на малки земеделски стопанства от ПРСР 2014-2020.

В специална таблица се дава и начина за изчисление на стандартния производствен обем СПО според вида на отглежданите култури.

Също 40 точки е оценката за проекти, представени от обединения, в които участват земеделски стопани, членуващи в признати групи/организации на производителите. В обединението участват всички земеделски стопани, членуващи в една или няколко признати група/организация на производители

Проекти, представени от обединения с включени по-голям брой земеделски стопани, като проектът се изпълнява от обединение за къса верига на доставки или местен пазар, включващо най-малко 15 земеделски стопани, получава 10 точки. Ако проектът се изпълнява от обединение за къса верига на доставки или местен пазар, включващо най-малко 10 земеделски стопани, точките са 7 и ако проектът за къса верига на доставки или местен пазар е от 5 земеделски стопани, се дават 5 точки.

По 20 точка към оценката се добавят за проекти свързани с предлагането на плодове, зеленчуци и/или животински продукти, включително преработени продукти от тях. Проектното предложение предвижда реализация на продукти, попадащи само в обхвата на приоритетни сектори „Плодове и зеленчуци“  и/или „Животновъдство“.

За да подадете своя проект електронно в ИСУН, следвайте следните стъпки:

1. Затворете всички отворени интернет браузъри.

2. Изтрийте всички файлове, свързани с опити за подписване на проектното предложение.

3. Отворете Вашия интернет браузър.

4. Заредете страницата на ИСУН 2020 - https://eumis2020.government.bg/

5. Влезте в системата с Вашето потребителско име и парола.

6. Изберете бутон „Подай предложение“.

7. Маркирайте, че сте съгласни по време на оценката комуникацията с Вас да се извършва посредством посочения от Вас в профила e-mail адрес и натиснете бутон „Продължи“,

8. Изберете бутон „Избери от приключени“. (Ако изготвеният от Вас проект не е наличен във Вашия профил, в секция „Формуляри“, екран „Приключени“ следва да го заредите от външен файл избирайки бутон „Зареди от Външен файл“.

9. Изберете желания от Вас проект и натиснете бутон „Подай предложение“.

10. Системата проверява за наличието на грешки във формуляра за кандидатстване.

11. Натиснете бутон „Продължи“.

12. Изберете от стъпка 1 бутон „Изтегляне на проектно предложение“.

13. Запаметете сваления файл на Вашия компютър, на място където няма други файлове с разширение .isun.

14. Използвайки посочения от издателя на електронния подпис софтуер за подписване на файлове, подпишете сваления файл с разширение .isun. Файлът следва да бъде подписан с т.нар. отделена сигнатура (Detached signature), а разширението на генерирания файл следва да бъде .p7s.

14.1. За потребители на електронен подпис B-Trust е необходимо задължително да използват посочения от издателя софтуер Combo Lite в режим на „Опростен интерфейс“ и да проверят в „Настройките“ на софтуера дали формата на електронния подпис е .p7s).

14.2. При работа под операционни системи MAC OS и при липсваща възможност за работа в тях на посочения от издателя на електронния подпис софтуер за подписване на файлове, потребителите могат да използват функционалностите на софтуерния продукт Infonotary e-DocSigner, като изберат схема на подписване „Комуникация с НАП“. Посочената схема генерира файл с разширение .p7s.

15. Генерираният от софтуера файл с подпис с разширение .p7s обикновено е с размер между 3 КB и 9 КB.

16. Върнете се обратно в системата и в т. 3 „Заредете подписите“ натиснете бутон „Изберете файл“.

17. Посочете генерирания от софтуера за подписване файл с разширение .p7s и го заредете в системата.

18. При коректна работа системата ще Ви изведе информация за прикачения електронен подпис и можете да пристъпите към подаване на Вашия проект чрез избор на бутон „Подай проектното предложение“.

19. Ако при зареждане на файла с подпис системата ви изведе съобщение отново „Невалиден подпис или подписа/ите (файлове с разширение „.p7s“) не се отнасят за зареденото в системата и приключило проектно предложение. Моля, след изтриване на заредения файл изпълнете отново стъпките по-горе, рестартирайте компютъра и повторете действията от т.2 на настоящото указание, спазвайки стриктно описаните действия.

20. Ако проблемът се възпроизвежда отново, моля да изпратите e-mail, описващ възникналото затруднение, на адрес support2020@government.bg.

ВАЖНО: В случай че в процеса на отговор на въпрос от Оценителната комисия при прикачване на подписът/ите с разширение „.p7s“, системата изведе съобщение „Невалиден подпис“, моля да следвате същите стъпки, описани по-горе за успешно изпращане на подготвения от Вас отговор на въпрос от Оценителна комисия.

Системата позволява въвеждане на прикачени документи с общ обем до 10 GB. Всеки един отделен файл не може да надвишава 100 MB.

След като попълните всички полета на формуляра за кандидатстване, можете да го проверите за допуснати грешки, като използвате бутон „Провери формуляра за грешки“, който се визуализира в долната средна част на екрана.

Системата ще провери формуляра и ще визуализира допуснатите от Вас грешки, при неговото попълване.

Трябва да се върнете във всички полета на формуляра, в които ИСУН 2020 е идентифицирал грешка и да я отстраните. Всяко поле, в което има допусната грешка, от съответната секция от Формуляра се оцветява в „червена рамка“. След отстраняване на допуснатите грешки системата извършва проверка след натискане на бутона „Провери формуляра за грешки“.

Моля, имайте предвид, че ако не отстраните допуснатите грешки, системата няма да Ви разреши да подадете проектното си предложение! След като сте проверили формуляра за грешки, трябва да прикачите всички приложения към формуляра.

Насоките за късите вериги са като „Война и мир” в чиновнически вариант
17025
 

Последни материали
Виж
1558 проекти за технологична и екологична модернизация за над 320 млн. лв. са одобрени по НПВУ
Над 600 противоградови ракети са изстреляни в Пловдивско, Хасковско, Старозагорско и Сливенско през последните часове
Промените в Наредба за интервенциите по директни плащания са качени за обществено обсъждане
Започна Кампания 2024 по директни плащания
24 проекта за центрове за подготовка и съхранение на плодове и зеленчуци получават финансиране по НПВУ
ДФЗ изплати близо 10 млн. лв. на 5 094 малки фермери за Кампания 2023
Актуална анкета сред работодателите
Анкета сред бизнеса показва, че през 2024 г. в земеделието не се очаква увеличение на заетостта
Свързани материали
Виж
Поправителният прием
Открита е мярката за фермерските пазари и ще продължи до 1 февруари 2021 г.
Министерство на земеделието
Открит е приемът на проекти за фермерските пазари
Програма за селските райони 2014 – 2020 г.
Проектите за къси вериги на малки ферми ще трупат 50% от точките по подмярка 16,4
Предстоящо
Синор.БГ ще партнира на конференция за късите вериги на доставка от фермите
Обща селскостопанска политика
Светлана Боянова: 2015-та година ще бъде трудна за програмата за селските райони, нужна е компетентна администрация
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини