Съобразявайки се с напътствията за общественото здраве да си стоят вкъщи, много турски семейства се обръщат към старата традиция да си месят сами хляба, а това увеличи търсенето на мая и брашно, съобщава „Анадолската агенция”. И тъй като мерките за борба с коронавируса засягат всеки аспект от живота, хората започват да променят потребителските си навици, включително чрез задоволяване на собствените си нужди при положение, че прекарват все повече време у дома, а месенето на хляб се оказа сред най-популярните занимания.
„Не можем да излизаме заради пандемията. Обикновено пазарувам от хлебарницата, но вече започнахме да си месим хляба вкъщи. Дори си купих машина за хляб”, заяви жителката на турската столица Анкара Гьокче Кючук. Тя вече няма доверие на продаваните изделия в хлебарниците, тъй като е повишила хигиенните си изисквания.
Аслъ Бичимсевен от Истанбул, която също е започнала да си прави хляба, откакто работи от вкъщи, споделя същото. Тя е категорична, че няма как повече да купува изделия от хлебарниците. „Те пъхат хляба в плика с ръце и някои не използват ръкавици. А със същите ръце пипат къде ли не. Затова предпочетох да си правя хляба вкъщи”, обяснява Аслъ.
Спадът в потреблението на брашно в Труция след затварянето на ресторантите и кафенетата бе компенсиран със скок в продажбите в магазините, посочва Ерен Гюнхан Улусой, председател на управителния съвет на Турската федерация на производителите на брашно. „През март търсенето от магазините внезапно скочи от 5% от пазара до 10-12%”, уточнява Улусой.
Той отбелязва, че обикновено търсенето на брашно в Турция е равномерно в рамките на годината, но през март са били изкупени количества за 3 месеца накуп. Хората са се запасявали, купувайки по няколко пакета, но потреблението не е нараснало в същата степен, смята председателят на федерацията. „Просто търсенето за следващите месеци бе изтеглено”, убеден е той.
За да задоволят нарасналото търсене, турските мелници веднага са увеличили производството, изтъква Улусой. „През този период степента на натоварване на мощностите достигна 85%. Сега наблюдаваме кък търсенето леко намалява, тъй като запасите на потребителите нараснаха значително”, коментира той. По думите му Турция разполага с двойно по-голям производствен капацитет от нуждите на вътрешния пазар, така че – когато се налага – не е проблем да ги пренасочи от износа към осигуряване на местното население с брашно. В страната действат 550 мелници, произвеждащи 30 млн. тона брашно годишно, а със средно потребление от 160 килограма на човек страната е сред лидерите в света. Износът през 2019 г. се оценява на 3,3 млн. тона, а през тази може да надхвърли това число, тъй като според наблюденията на Улусой търсенето на брашно и тестени изделия като макарони и паста и в Европа е нараснало рязко от началото на пандемията.
Търсенето на мая в Турция също се увеличава в продължение на 3 последователни седмици, обяви Унсал Яманер, главен изпълнителен директор на турското подразделение на световния лидер в производството на продукта Lesaffre. Само в магазините продажбите на мая са скочили 6 пъти през март спрямо февруари, съобщи Яманер. За сметка на това поръчките от хлебарниците, зареждащи ресторанти и хотели, са намалели значително, добавя той.