Въпреки всички усилия да бъде изхранена Германия в условията на коронавирусна пандемия това може да се окаже трудна задача, ако не бъдат предприети мерки за стабилизиране на веригите за доставки, смята министърът на селското стопанство на страната Юлия Кльокнер, цитирана от „Блуумбърг”. В писмо до парламента на страната от 18 март Кльокнер предупреждава, че пандемията може с течение на времето да доведе до нарушения в снабдяването на пазарите на хранителни стоки, като по този начин предизвика недостиг на работна сила във фермите и предприятията за производство на храни, свие ликвидността в селскостопанския сектор и забави темпото на логистичните операции. Ако кризата се задълбочи, може да се стигне до реален недостиг на хранителни стоки, най-напред при плодовете и зеленчуците, преди да обхване и основните хранителни продукти.
В разработения от ръководеното от нея министерство план за действие се призовават депутатите в Бундестага да утвърдят мерки за намаляване на очертаващия се недостиг на работна сила, включително за наемането на 300 хил. сезонни работници от държавите от Източна Европа, на които германските фермери разчитат всяка година. Според министъра трябва да бъдат насърчавани пристигащите работници да се захванат в селското стопанство, а ограниченията върху работното време и заплащането да бъдат премахнати.
Междувременно разпространението на коронавируса предизвика рязък ръст в продажбите на картофи в Германия, съобщи електронното издание TopAgrar, като се позова на данни от фермерски магазини, маркетолози и компании за пакетиране на стоки на дребно. Местните производители потвърдиха изключителното търсене на тяхната стока, особено на биологичната продукция. Те обаче не пропускат да предупредят купувачите, че свежите биологични картофи от миналогодишната реколта не стават за продължително съхранение вкъщи и трябва да бъдат изконсумирани в относително кратки срокове. От Германската асоциация на търговците на картофи също съобщиха за силни продажби на зеленчука в страната, а преработващите и пакетиращите предприятия работят на ръба на възможностите си, за да удовлетворят високото търсене.
Заедно с тоалетната хартия картофите са сред най-популярните потребителски стоки в Германия в момента, но не се предвижда да се стигне до дефицит, категорични са експертите. Въпреки нарасналия износ през втората половина на 2019 г. кнабдяването на местния пазар е редовно, а и логистичните проблеми спъват доставките на преработена продукция за азиатските държави. От търговската асоциация отбеляват, че през последните години в Германия е изградена съвременна и защитена от рискове инфраструктура, която осигурява възможността за предлагане на произведените там картофи през цялата година. Това е постигнато чрез инвестиции в иновативни системи за съхранение с охлаждане, осигуряващо постоянно високо качество на картофите и гарантиращо снабдяването на търговската мрежа.
„Забелязахме бум в продажбите на картофи от стредата на март, като рафтовете в някои магазини бяха буквално опустошени. Разбира се, ние сме доволни от популярността на стоката. Нашият опит обаче сочи, че не всички домакинства могат да съхраняват както трябва големи количества свежи картофи. Затова препоръчваме горещо – по-добре е да се купуват картофи в супермаркетите само според нуждите на момента, няма недостиг, разполагаме с големи количества в оборудваните специално за тази цел складове”, заяви председателят на търговската асоциация и международен дилър по продажбата на картофи Томас Херкенрат.
Фермерите в Германия пък вече откриха сезона за засаждане на ранните картофи. Обикновено сезонът започва около 10 март. Фермерите садят вече прораснали картофи, а около една трета от площите се покрива с фолио или найлон за ускоряване на растежа, така че първата реколта местно производство да се появи в магазините в средата на май.